معاون منابع انسانی دادگستری کل استان کرمان:

اهمیت بُعد قضائی در اسلام بیانگر اهتمام آن به قانون و پاسداری از حقوق انسان‌ها می باشد

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۱۵:۲۳:۱۸
کد خبر: ۸۵۷۴۲۵
اهمیت بُعد قضائی در اسلام بیانگر اهتمام آن به قانون و پاسداری از حقوق انسان‌ها می باشد
معاون منابع انسانی دادگستری کل استان کرمان گفت: در نظام اسلامی منصب قضاوت از شئون اصلی و کلیدی حاکمیت به شمار می رود. بعد قضایی نظام سیاسی اسلام به آن دلیل مهم است که بیانگر اهتمام به قانون و جدیت در اعمال آن و پاسداری از حقوق همه جانبه انسان می باشد.

 

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محمدباقر اسلامی ظهر امروز در آئین معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان منوجان اظهار داشت:در هر حکومتی قاضی و قوه قضائیه و قضاوت عادلانه از جایگاه والا و اهمیت زیادی برخوردار است چون قاضی مجری قانون و حافظ عدالت است.

وی خاطر نشان ساخت: بنظر امام خمینی (ره)شان قضاوت در ساختار حاکمیت اسلامی برگرفته از شان قضاوت پیامبراکرم (ص) است آن بزرگوار به عنوان سفیر الهی و آورنده قانون از جانب خداوند سزاوار تر از همه به داشتن چنین شانی است که در آن ساحت مسئله حفظ و حراست از جان، مال و آبروی انسان ها مطرح است و پاکی نفس و دقت بالایی را می طلبد.

این مقام قضائی با بیان اینکه از بدو خلقت تزاحم و تضاد منافع انسان ها، اختلافاتی را به وجود آورده که برای رسیدگی و رفع خصومت نیاز ارجاع به داور و قاضی اجتناب ناپذیر است، گفت: در عصر امروز که زندگی انسان ها با پیچیدگی ها ی عدیده و تکنولوژی‌های در هم پیچیده روبرو است قطعاً قضاوت نیز با پیچیدگی های بیشتری روبرو است.

 اسلامی ادامه داد: به همین دلیل نیز قاضی باید اهتمام خود را در استخراج حکم عادلانه برگرفته از مکتب اهل بیت(ع) و قانون متمرکز نماید و به رفع اختلافات بپردازد. و در همین راستا هرکس که بر کرسی قضاوت تحت عنوان داور یا قاضی تکیه می زند لازم و واجب است که سیره پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت را مطالعه و سرمنشاء کار خود قرار دهد.

وی گفت: هم در سیره نبوی هم در سیره علوی که در واقع از وحی نشأت می گیرند ملاحظه می‌شود که آن بزرگواران با حوصله و درایت حرف متخاصمین را می شنیدند و سپس حکم می کردند.

این مقام قضائی خاطر نشان ساخت: شان دیگر قاضی از دیدگاه قران و روایات ادای امانت و عدالت در قضاوت است که این مطلب در آیه 58 سوره نساء به صراحت آمده است و تاکید شده است که امانت را به اهل آن بسپارید و در بین مردم با عدالت و انصاف قضاوت کنید.

معاون منابع انسانی دادگستری کل استان کرمان گفت: به اعتقاد امام خمینی(ره) جایگاه قاضی در اسلام از حیث اهمیت در ردیف اولین مسائل می باشد و از عباراتی که در لسان ائمه(ع) وارد شده است این مطلب روشن است. چنانچه امیر المومنین علی (ع) معیار و میزان عدالت خداوند در روی زمین را قضاوت منصفانه و احقاق حق مظلوم از ظالم و گرفتن حق ضعیف از قوی و بر اساس روش و سنت الهی دانسته که به دست قضات سپرده شده است.

 وی بیان کرد: قضات و داوران باتوجه به پیچیدگی هایی جدید زنگی انسان باید هم سیره نبوی و علوی را مد‌نظر قرار داده و هم به دانش و بینش قضایی مسلح تا شم و هنر قضائی را موجب شود و بتوانند در رفع مخاصمات توفیق بیشتری داشته باشد.

وی در پایان به تلاش در جهت جلوگیری از طولانی شدن رسیدگی ها، گشاده روی با مردم و تکریم مراجعات، تعامل با دستگاههای اجرایی و فرهنگی،  ائمه جمعه و جماعات با حفظ استقلال و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری تاکید کرد.

در پایان این مراسم از خدمات آقای حسین شکوهی نسب تقدیر و آقای سامان افشارمنش رئیس سابق شعبه  102 کیفری دو شهرستان جیرفت به عنوان رئیس دادگستری شهرستان منوجان معرفی شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز