چالش های صنایع دستی استان کرمان بررسی شد

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۱۵:۲۴:۳۶
کد خبر: ۸۵۷۴۲۶
چالش های صنایع دستی استان کرمان بررسی شد
چالش های صنایع دستی استان و راهکارهای رفع آنها در نشست کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق کرمان به مناسبت روز جهانی صنایع دستی و با حضور فعالان این حوزه بررسی شد.

 

 

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ در این نشست ضمن قدردانی از تلاش های فخری الله توکلی، رئیس کمیسیون قالی و صنایع دستی اتاق در دوره هشتم، به بیان تاریخچه‌ای از نامگذاری روز صنایع دستی پرداخت.

رضا بهرامی افزود: در این کمیسیون چهار کمیته گردشگری، فرش و صنایع دستی، آموزش و تحقیقات، بازاریابی و تبلیغات تشکیل شده که مسائل و مشکلات مختلف مربوط به فعالان این بخش در کمیته های مذکور پیگیری خواهد شد.

بهرامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مکان دائمی برای فروش صنایع دستی در کرمان وجود ندارد که در این رابطه موضوع اختصاص بازار قلعه محمود به صنایع دستی و هماهنگی با راهنمایان گردشگری برای بازدید گردشگران از غرفه های صنایع دستی را پیگیری خواهیم کرد. رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق کرمان در ادامه این نشست در رابطه با فرش کرمان نیز گفت: تامین مواد اولیه و کنترل کیفیت این مواد در تولید فرش استان بسیار مهم است که پیگیری های لازم برای رفع مشکلات فعالان این حوزه انجام خواهد شد.

وی به برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف تهران در شهریورماه سال جاری اشاره کرد و افزود: کمیته تخصصی ویژه این رویداد تشکیل و برای حضور موثر فعالان این حوزه در نمایشگاه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت می‌گیرد.

در ادامه فعالان صنایع دستی به وجود برخی مشکلات در این حوزه اشاره کردند که وجود نداشتن دفتر فروش مس باهنر در کرمان برای تامین مواد اولیه صنایع دستی مربوط به این صنعت، بروکراسی اداری برای دریافت مجوزهای برپایی نمایشگاه، عدم تبلیغات لازم و کافی برای صنایع دستی استان، خریداری نکردن دستگاه های مختلف استان از تولیدات صنایع دستی هنرمندان بومی، ناشناخته ماندن برخی صنایع دستی استان مانند کاشی و تامین دشوار مواد اولیه تولید گلیم از جمله این مشکلات است.

گفتنی است در این نشست فعالان حوزه صنایع دستی و فرش به بیان نظرات و مشکلات خود پرداختند و در پایان بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی صنایع دستی تدوین و قرائت شد که متن این بیانیه در زیر آمده است.

"صنایع دستی نمایشگر مهارت و هنر نیاکان و بیانگر ذوق، بینش و اعتماد مردمان کشور است. آدمی در تمامی دوران‌های زیست خویش همواره به دنبال زیبایی و آفرینش است و در این میان صنایع دستی مظهر زیبایی است.

هنرمندان و صنعتگران در فضای جلوه گری خویش فرهنگ ملموس و غیرملموس جامعه را با هم پیوند داده و حاصل دست رنج خویش را با بهای عمرشان به جامعه بشری پیش کش می کنند.

توجه به این هنرها در حال حاضر نه تنها ما را با گذشته مان پیوند می دهد بلکه به نحو شایسته‌ای می‌تواند ما را با فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی آشنا سازد. کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق کرمان 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی را به تمامی هنرمندان فعال در این حوزه تبریک و تهنیت عرض می کند.

امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد شکوه و اعتلای صنایع دستی استان کرمان بیش از پیش باشیم."

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز