فعالیت ۱۱ شورای حل اختلاف در زندان های استان کرمان

۱۳۹۸/۰۷/۲۵ - ۰۸:۰۹:۰۶
کد خبر: ۹۱۲۹۰۷
فعالیت ۱۱ شورای حل اختلاف در زندان های استان کرمان
رئیس کل دادگستری استان کرمان به فعالیت 11 شورای حل اختلاف در زندان های این استان اشاره کرد و گفت: کرمان پیش قراول آزادسازی زندانیان با کمک شوراهای حل اختلاف زندان ها در کشور است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ یدالله موحد در آئین تجلیل از اعضای شورای حل اختلاف زندان ها افزود: در سال 1393 در پی دیدار مسئولان عالی قوه قضائیه با مقام معظم رهبری، ایشان بر استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف در جهت کاهش آمار زندانیان تاکید کردند که بر اساس منویات ایشان، قوه قضائیه اقدامات خود در سطح کشور را آغاز کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس، 179 شورای حل اختلاف ویژه زندانیان در سطح کشور تاسیس شد و در پی آن، تفاهم نامه ای بین سازمان زندان ها و شوراهای حل اختلاف کشور امضا شد که در چارچوب این تفاهم نامه و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی،  این شوراها در کشور فعال شدند.

رئیس شورای قضائی استان کرمان یادآور شد: تا پایان سال گذشته 36 هزار و 513 زندانی با پیگیری های شوراهای حل اختلاف از زندان های کشور آزاد شده اند که کار بسیار مهم و باارزشی است و نماد فعالیت شوراهای حل اختلاف در صلح و سازش با رویکرد کاهش جمعیت کیفری زندان ها به شمار می رود.

موحد اظهارداشت: شوراهای حل اختلاف زندانها در استان کرمان، موفق ترین عملکرد را  در سطح کشور داشته اند و بر این اساس در سال گذشته یک هزار و 981 زندانی با صلح و سازش از زندان آزاد شده اند.

وی گفت: استان های کرمان با آزاد کردن یک هزار و 981 نفر، همدان با آزادکردن یک هزار و پنج نفر و گیلان با آزاد کردن 773 زندانی توسط شوراهای حل اختلاف ویژه زندان، به ترتیب رتبه های اول تا سوم در این زمینه را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: استان کرمان همچنین با شش هزار و 291  پرونده ورودی به شوراهای حل اختلاف ویژه زندان، دارای بیشترین پرونده وارده است و استانهای همدان، فارس، اردبیل و آذربایجان شرقی به ترتیب بیشترین وارده را به خود اختصاص داده اند.

وی از اقدامات دبیران و اعضای شوراهای حل اختلاف زندان ها تقدیر کرد و ادامه داد: اعضای شوراهای حل اختلاف زندان ها بر اساس فرامین دینی و الهی قدم بزرگی را در طول یکسال برداشته اند که کار خداپسندانه ای است.

عالی ترین مقام قضائی استان کرمان گفت: وجود شوراهای حل اختلاف زندان ها نشان می دهد که وجود زمینه ها و زیرساخت های لازم متناسب با مشارکت های مردمی در راستای حل و فصل دعاوی و اصلاح ذات البین تا چه اندازه می تواند ثمربخش باشد.

موحد ادامه داد: با توجه به آمارهای ارائه شده شوراهای حل اختلاف ویژه زندان می توان گفت که یکی از بارزترین نمادهای صلح و سازش در عملکرد شوراهای حل اختلاف مربوط به شوراهای ویژه زندان است که در صورت حمایت همه جانبه از این شوراها می توان از آن به عنوان نمونه کاملی از عملکرد این نهاد در حل و فصل قطعی دعاوی از طریق صلح و سازش یاد کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: اعضای شوراهای حل اختلاف زندان ها منافع جامعه را بر منافع شخصی ارجحیت داده اند و از زمان غیر اداری خود برای آزادسازی زندانیان استفاده کرده اند که جای تقدیر دارد.

موحد ادامه داد: خیران، ستاد دیه، انجمن حمایت زندانیان و سایر مجموعه ها باید پشتیبان شوراهای حل اختلاف زندان ها باشند تا بتوان زمینه های گسترده تری برای آزادسازی زندانیان بر اساس صلح و سازش فراهم کرد.

وی بیان کرد: مجموعه های اقتصادی در شهرستان های مختلف استان نیز بر مبنای مسئولیت های اجتماعی خود برای همکاری در آزاد کردن مددجویان زندانها اعلام آمادگی کرده اند که باید از این ظرفیت ها نیز به خوبی استفاده شود.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان کرمان در امور شوراهای حل اختلاف نیز گفت: در شش ماهه اول امسال 1398 تعداد 46 شورای حل اختلاف فعال در حوزه قضایی کرمان فعالیت داشته و در این مدت تعداد 22 هزار و 597  فقره پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.

مهدی تقی زاده افزود: میانگین تعداد پرونده های مختومه به ازاء هر شورای شهری در شش ماهه اول امسال 501 فقره و به ازاء هر شورای روستایی 49 فقره بوده است.

وی ادامه داد: در شش ماهه اول سال 1398 از کل پرونده های مختومه، 9 درصد با مصالحه حقوقی،72 درصد با صدور رای حقوقی، 8 درصد با مصالحه کیفری، 1 درصد با قرار عدم صلاحیت ، 1 درصد با عدم سازش حقوقی و 9 درصد با عدم سازش کیفری مختومه شده است.

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان نیز از نگاه ویژه مجموعه قضائی استان برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها و اصلاح و تربیت مددجویان تقدیر کرد و گفت: در مجموعه زندانهای استان کرمان از پیشنهادات اثرگذار در اصلاح و تربیت مددجویان و دستیابی به اهداف پیش بینی شده در این زمینه استقبال می کنیم.

رمضان امیری خاطرنشان کرد: از فعالیت شوراهای حل اختلاف ویژه زندان ها نیز تقدیر کرده و آماده همکاری همه جانبه با این شوراها بر اساس قوانین موجود هستیم.

وی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف در زندان ها با رویکرد کاهش جمعیت کیفری بر اساس صلح و سازش توانسته اند کارنامه خوبی از خود برجای بگذارند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در 11 زندان استان کرمان شوراهای حل اختلاف ویژه زندان راه اندازی شده است.

در این از تلاش های دبیران و اعضای شوراهای حل اختلاف زندان های استان کرمان تقدیر شد.

 

نظر شما