یادداشتی از محمد لطیف‌کار

تقویت غرور ملی با موسیقی نواحی

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۰۹:۱۰:۳۲
کد خبر: ۹۲۱۶۵۹
تقویت غرور ملی با موسیقی نواحی
محمد لطیف‌کار، به مناسبت برگزاری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان، منتشر کرده است، این یادداشت را بخوانید:

«روز دوم جشنواره موسیقی نواحی برای من روز خوبی بود. اجراهای متمرکز در سالن اتاق بازرگانی کرمان را انتخاب کردم. گروه‌هایی از خراسان رضوی و شمالی و سیستان و بلوچستان و قشقایی برنامه داشتند. هرچند همه‌ی انواع موسیقی نواحی برایم دل‌پذیر است، اما از موسیقی شرق ایران لذت بیشتری می‌برم، بنابراین در برنامه‌ی جمعه، بخت با من یار بود.

جشنواره موسیقی نواحی فارغ از چگونگی و محل برگزاری آن، که در تمام سال‌های گذشته محل مناقشه بوده، و هنوز هم این بحث‌ها ادامه دارد، به‌نظر من مهم‌ترین مزیت آن این است که به اقوام ایرانی تعلق دارد. و چون سرشار از زمینه‌های هویتی و فرهنگی و نوستالژیک است، می‌تواند در تقویت غرور ملی نقش مهمی ایفا کند. به‌خصوص به نسل امروز فرصت می‌‌دهد به هویت خود نگاهی جست‌وجوگرانه بیاندازند، و در مورد داشته‌های فرهنگی‌اش فراتر از روزمرگی‌هایش تامل کند.

امسال اما گفتمان تازه‌ گردشگری موسیقی نواحی به‌صورت پر رنگ‌تری مطرح شده است؛ الگویی که در دنیا در مورد دیگر موسیقی‌ها امتحان خود را پس داده است. تجربه‌ی کنسرت‌های بزرگی که در دنیا برگزار می‌شود و به‌خاطر آن، توفانی از سفرهای ویژه را به دنبال دارد، بیانگر کارکرد جذاب این هنر اجتماعی و پر طرفد‌ار است. احتمالا به همین دلیل است که برخی در مورد توسعه‌ی این نوع گردشگری امیدهای بزرگی در سر می‌پرورانند.

اگرچه موسیقی نواحی به‌دلیل تعلق به تاریخ و فرهنگ گذشته، تا حدودی غیرمنعطف و موزه‌ای است، و همین ویژگی به مذاق گردشگر خارجی خوش‌تر می‌آید؛ اما از آن‌جا که آمار گردشگر خارجی ما بالا نیست، به گمان من نمی‌توانیم روی درآمدهای آن با اغراق حساب باز کنیم».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز