رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

دانشگاه برای صنعت محصول خوب تولید نمی کند

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۰۸:۳۷:۵۱
کد خبر: ۹۳۰۲۴۵
دانشگاه برای صنعت محصول خوب تولید نمی کند
رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: دانشگاه به عنوان یک محل تولید، محصول خوب و تجاری شده برای جذب در صنعت ارائه نمی کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب زاده در دومین نشست کمیته سیاستگذاری تعامل صنعت و دانشگاه که برخی چالش های ارتباط این دو مجموعه بررسی شد، افزود: شاید به دلیل اینکه دانشجویان از کیفیت لازم برای فعالیت در صنعت برخوردار نیستند، موجب اعتماد کمتر صنعت به دانشگاه شده است. وی با تاکید بر اینکه حضور یافتن دانشجویان در صنایع نباید صرفا برای رفع تکلیف باشد، ادامه داد: باید دانشجویان را برای انجام کار گروهی و حتی انجام تجارتی کوچک تشویق کرد و به آنها امتیاز داد.

طبیب زاده، اظهار کرد: ایجاد انگیزه و حمایت از دانشجویان، تبدیل دانشگاه ها را به دانشگاه کارآفرین شتاب می‌بخشد و باید دانشجویان کارآفرین استعدادیابی و شناسایی شوند. رئیس اتاق کرمان بیان کرد: دانشجویان نیز باید برای اهداف مورد نظر صنعت، در آزمون هایی شرکت کنند و سپس تقسیم بندی و آموزش ببینند تا تعامل صنعت و دانشگاه بیش از پیش تقویت شود. وی با تاکید بر مهارت آموزی در بین دانشجویان افزود: ظرفیت ها و نعمت های فراوان موجود در استان با مهارت نیروی انسانی و همت مضاعف آنها موجب توسعه استان خواهد شد.

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست به حل مسائل صنعت از نگاه دانشگاه و نه از نگاه دانشجو اشاره کرد و گفت: دانشجو باید دوره کارآموزی و کارورزی را در صنعت بگذراند و از دانشجو انتظار حل مسئله نداشته باشیم بلکه باید برنامه ریزی شود تا دانشجویان توانمند شوند. عباس جبالبارزی افزود: باید صنعت و دانشگاه با جدیت این ارتباط را دنبال کنند زیرا هدف این است که دانشجویان به گونه‌ای آموزش ببینند که پس از فارغ التحصیلی مهارت، فرصت شغلی و کارآفرینی داشته باشند و بعد آموزش هایی را نیز فرا می گیرند.

وی با اشاره به اینکه مسائل صنایع باید توسط دانشگاه حل شود، تصریح کرد: باید از داوطلبان صنایع برای حل مشکلاتشان از طریق دانشگاه استقبال کرد و اگر این اتفاق بیفتد سایر صنایع نیز علاقمند می شوند؛ که در این رابطه باید نگاه دانشگاه از نگاه درآمدی فاصله داشته باشد.

جبالبارزی، با تاکید بر اینکه باید دانشگاه واحد تحقیق و توسعه صنایع باشد، خاطرنشان کرد: همچنین پس از پذیرفتن دانشجویان در صنایع باید برای آنها برنامه تعریف کرد و مسئولیت پذیرفت.

در ادامه این نشست مجری پروژه مدل تعامل صنعت و دانشگاه گفت: در این پژوهش با هدف پرورش نیروی انسانی مولد کسب و کار، ابتدا به مطالعه و مقایسه روند ارتباط دانشگاه و صنعت در جوامع و مطالعات مختلف پرداخته شد و سپس با گردآوری و دسته بندی چالش ها در مطالعات گذشته و بررسی ساز و کارهای مختلف، راهکارهایی برای رفع چالش های موجود ارائه شده است.

یاسمن اسدی افزود: این پژوهش به صورت مورد کاوی در دانشگاه شهید باهنر کرمان و صنایع مختلف استان کرمان انجام و از روش تمرکز گروهی برای ارائه راهکار استفاده شده است.

وی در ادامه برای ارتباط بهتر دانشگاه و صنعت به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و بیان کرد: تعریف پروژه مشترک بین صنعت و دانشگاه بر اساس نیازهای صنعت و اجرای آن توسط دانشجو، ارائه خدمات رفاهی مانند سرویس ایاب و ذهاب به دانشجویان از طرف صنایع، تعریف نیازهای صنعتی و انتخاب دانشجو مناسب با آن نیاز و ... از جمله این موارد است.

اسدی تصریح کرد: صنعت و دانشگاه می توانند با حلقه کلنیک ارتباطی شامل دفتر ارتباط با دانشگاه، کمیته سیاستگذاری، سامانه و مشاوره دفتر تحقیق و توسعه به یکدیگر وصل شوند که مجموعه هایی مانند اتاق بازرگانی کرمان، شرکت شهرک های صنعتی، سازمان صنعت و معدن و تجارت، مراکز رشد و پارک های علمی و فناوری می توانند در این زمینه همکاری کنند.

گفتنی است در این نشست برخی نظرات و پیشنهادات برای تعامل بهتر صنعت و دانشگاه مطرح شد.

 

نظر شما