کشف ۷۰۰ کیلوگرم گیاه دارویی کمیاب در یاسوج

۱۴۰۰/۰۱/۰۷ - ۱۵:۱۵:۲۹
کد خبر: ۱۱۵۶۸۹۲
کشف ۷۰۰ کیلوگرم گیاه دارویی کمیاب در یاسوج
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد گفت: ۷۰۰ کیلوگرم گیاه دارویی کمیاب امروز شنبه در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد کشف و ضبط شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛عباس حسن زاده اظهار داشت: این میزان گیاه دارویی کمیاب شامل ۵۰۰ کیلوگرم بوته مرتعی بیلهر و ۲۰۰ کیلوگرم بوته مرتعی آنغوزه است. 

وی افزود: عده ای افراد ناشناس در منطقه مله شوره بویراحمد اقدام به بوته کنی، تخریب منابع طبیعی و درگیری با مأموران منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان داشتند. 

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد بیان کرد: این میزان گیاه دارویی کمیاب در گشت و بازرسی و پس از هماهنگی های لازم با نیروی انتظامی و مقام قضایی از یک دستگاه خودروی پراید کشف و ضبط شده است. 

حسن زاده عنوان کرد: خودروی پراید حامل این میزان گیاه دارویی کمیاب توقیف و راننده آن نیز بازداشت و روانه زندان شد. 

وی ابراز داشت: این خودرو به پارکینگ منتقل و روند قضایی پرونده نیز در حال پیگیری و بررسی است.  

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد گفت: بوته مرتعی بیلهر و بوته مرتعی آنغوزه جزو گیاهان دارویی کمیاب بوده و از شیرابه آنغوزه ۶۰ نوع علف کُش و ۶۰۰ نوع دارو به دست می‌ آید. 

حسن زاده با اشاره به اینکه آنغوزه ارزشمندتر از نفت است، اظهار داشت: تنها راه تجدید حیات طبیعی این گیاه از طریق تولید و پراکنش بذر خواهد بود. 

وی افزود: هر چند سال یکبار گیاه آنغوزه بذر داده و پس از بذردهی نیز بوته‌ های آن برای همیشه خشک می ‌شود. 

حسن زاده بیان کرد: صمغ استخراج شده از آنغوزه خاصیت دارویی داشته و با کشت این گیاه می ‌توان درآمدی معادل نصف درآمد حاصل از فروش نفت به دست آورد. 

وی عنوان کرد: آنغوزه یکی از گیاهان مهم و صادراتی ایران محسوب می شود که خریداران با روش‌ های پیچیده اقدام به تجزیه و تولید ده ‌ها نوع ماده ارزشمند از آن می ‌کنند. 

 

نظر شما