اجرای سه طرح پیش آگاهی مبارزه با آفات در کهگیلویه و بویراحمد

۱۴۰۰/۰۲/۰۷ - ۰۷:۳۰:۴۹
کد خبر: ۱۱۷۱۰۹۵
اجرای سه طرح پیش آگاهی مبارزه با آفات در کهگیلویه و بویراحمد
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نخستین بار سه طرح پیش آگاهی مبارزه با آفات کرم سیب و کرم خوشه خوار انگور در این استان اجرا شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛حسین لایقی مطلق روز اظهار داشت: این طرح ها که در شهرستان های بویراحمد و دنا اجرا شده با نصب دیتالاگر و تله های فرمونی و برداشت داده های مربوطه و ارسال به دفتر پیش آگاهی ارائه مدل پیش آگاهی برای تعیین بهترین زمان مبارزه با نسل های کرم سیب و کرم خوشه خوار انگور می شود.

وی بیان کرد: این طرح ها با انعقاد قرارداد با کلینیک های گیاه پزشکی عملیاتی شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: چهار دستگاه دیتالاگر دیگر خریداری و برای نصب در باغستان های مرکبات مناطق گرمسیری استان به سازمان حفظ نباتات پیشنهاد داده شده است.

لایقی مطلق مبارزه با ملخ های بومی را از دیگر برنامه های در دست اجرای حوزه حفظ نباتات کهگیلویه و بویراحمد در بهار امسال اعلام کرد و اضافه کرد:تاکنون مبارزه با این آفت در سطح ۲۰۰ هکتار از مزارع شهرستان های بویراحمد و دنا انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح پایش مراتع و مزارع استان از مهر ماه سال ۱۳۹۹ برای شناسایی آفت ملخ آغاز شده و تاکنون ۱۴۰هزار هکتار از مراتع شهرستان‌های مختلف استان پایش شده است.

حسین لایقی مطلق  اظهار داشت: طرح پایش مزارع و مراتع کهگیلویه و بویراحمد برای شناسایی آفت ملخ صحرایی تا تیر ماه امسال ادامه دارد.

وی بیان کرد:با توجه به تجربیات مشاهده ملخ در سال های اخیر، بیشترین میزان پایش در مراتع شهرستان های گچساران ،باشت و بهمئی انجام شده است.

وی عنوان کرد:بی بی حکیمه،لیشتر، امامزاده جعفر،سرابننیز و پشتکوه از مهمترین مناطق پایش شده سال زراعی جاری در این شهرستان ها بوده است.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: با توجه به هشدارهای صادر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر احتمال حمله دسته های ملخ مهاجم به استان های جنوبی کشور کار پایش با جدیت در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: در این مدت هنوز موردی از آفت ملخ در مزارع و مراتع کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده است اما به دلیل هشدار سازمان حفظ نباتات کشور مبنی بر احتمال هجوم ملخ های صحرایی به مراتع استان همه امکانات برای شناسایی به موقع آفت ملخ بسیج شده است.

 

نظر شما