واکسیناسیون و ایمن سازی بیش از یک میلیون راس دام سبک در کهگیلویه و بویراحمد

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۱۳:۲۷:۵۵
کد خبر: ۱۲۰۵۱۵۸
واکسیناسیون و ایمن سازی بیش از یک میلیون راس دام سبک در کهگیلویه و بویراحمد
معاون سلامت دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:بیش از یک میلیون و 200 هزار راس دام سبک این استان برعلیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در فاز اول واکسیناسیون این بیماری محقق گردید.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛دکتر امید جمشیدی ، معاون سلامت دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد  اظهار داشت: طرح ایمن سازی دام‌های سبک استان علیه بیماری نشخوار کنندگان کوچک از ابتدای  اردیبهشت ماه سالجاری در جمعیت بز و گوسفند استان کلید خورده و تا پایان تیرماه ماه جاری ادامه دارد.

وی ادامه داد: در این طرح واکسیناسیون تاکنون یک میلیون و 221 هزار و 638  راس دام سبک استان توسط بخش دولتی و  با مشارکت بخش خصوصی به ‌صورت رایگان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ایمن سازی شده‌ است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یادآور شد: این حجم از واکسیناسیون با اولویت دامهای روستایی حاشیه مناطق حفاظت شده وحوش بمنظور کنترل و پیشگیری این بیماری صورت گرفته است.

وی گفت: پیش بینی میشود تا انتهای اجرای فاز اول واکسیناسیون طاعون نشخوار کنندگان کوچک قریب به 3 میلیون 260 هزار راس دام سبک استان ایمن سازی شوند.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR ) از جمله بیماری‌های ویروسی بسیار واگیر برای گوسفند و بز است که تلفات و خسارات اقتصادی فراوانی در جمعیت دامی حساس به همراه دارد و ترشحات چشمی و بینی، زخم در دهان، علائم تنفسی و اسهال از جمله تظاهرات بالینی آن است.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری واگیر و ویروسی می باشد که دارای قابلیت سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی قرار گرفته و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی باشند یا از آبشخورهای مشترک استفاده کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز