کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت نامزد ثبت جهانی شد

۱۴۰۰/۰۷/۰۵ - ۰۸:۴۶:۵۶
کد خبر: ۱۲۳۹۰۷۲
کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت نامزد ثبت جهانی شد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با پیگیر‌ی های انجام شده و حمایت‌های مسئولان کشوری و با توجه به قابلیت‌های کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت، این کاروانسرا نامزد ثبت جهانی شد.
به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛مجید صفایی افزود: به همین منظور بزودی کارشناسان یونسکو برای مطالعه و ارزیابی این بنای تاریخی به دهدشت سفر می‌کنند.

صفایی اضافه کرد: اقدامات خوبی برای ساماندهی بافت تاریخی دهدشت انجام شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مرمت مسجد مورک و واگذاری دو بنای تاریخی کاروانسرا و حمام کهیار به بخش خصوصی اشاره کرد.

وی به پیامد‌های و قابلیت‌های بالقوه ثبت جهانی شدن این بنای تاریخی اشاره کرد و گفت:با ثبت جهانی شدن کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت علاوه بر رونق صنعت گردشگری و جذب تورسیم در شهرستان کهگیلویه، استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ده‌ها جاذبه تاریخی، طبیعی، سیاحتی و زیارتی بعنوان قطب گردشگری به مردم دنیا معرفی می‌شود. 
 
کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت در ضلع غربی این بافت و در کنار مجموعه حمام کاروانسرا، امامزاده ابراهیم و امامزاده جابر واقع شده است.

کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت از جمله آثار دوره اسلامی صفوی است که با 2 ورودی در شمال و جنوب ساخته شده است.

این بنا شامل حیاط و حجره‌های چهار طرف آن است.
تعداد این حجره‌ها ۳۷ مورد است که بعضی از آن‌ها به یکدیگر راه دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز