در گفتگو با جعفر سیاه‌بالایی رئیس مرکز تحقیقات انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آبادکتول مطرح شد:

انرژی‌های نو و تجدیدپذیر راه حل کمبود انرژی در صنعت/ تشکیل ۵ گروه پژوهشی بدین منظور

۱۳۹۹/۱۱/۰۸ - ۱۵:۲۵:۳۵
کد خبر: ۱۱۲۷۷۱۰
انرژی‌های نو و تجدیدپذیر راه حل کمبود انرژی در صنعت/ تشکیل ۵ گروه پژوهشی بدین منظور
با توجه به رشد جوامع صنعتی و نیاز روزافزون این جوامع به انرژی و محدودیت و توزیع غیریکنواخت منابع فسیلی انرژی در جهان، توجه به انرژی‌های جایگزین اهمیت زیادی پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ وحید حاج سعیدی؛ با توجه به رشد جوامع صنعتی و نیاز روزافزون این جوامع به انرژی و محدودیت و توزیع غیریکنواخت منابع فسیلی انرژی (نفت، گاز و زغال سنگ) در جهان، توجه به انرژی‌های جایگزین مانند انرژی‌های حاصل از باد، خورشید، زمین‌گرمایی و آب (برق آبی یا امواج دریا) اهمیت زیادی پیدا کرده است.

با درک این مطلب که این انرژی‌ها خصوصیاتی مانند پاکی، دردسترس‌بودن و تجدیدپذیربودن دارند، اهمیت آن را دوچندان می‌کند همچنین دانشگاه به‌عنوان مرجع علمی معتبر در کشور می‌تواند با ورود به این مقوله علمی و کاربردی از پراکنده‌کاری و انجام پژوهش‌های موازی جلوگیری کرده و با تجمیع امکانات نرم‌افزاری و سخت افزاری در ایجاد و معرفی منابع جدید انرژی و معرفی آن به صنعت و جامعه نقش اساسی ایفا کند. تشکیل شبکه مراکز علمی و تحقیقاتی فعال در حوزه‌های مرتبط با یکدیگر در قالب کنسرسیوم می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد به همین منظور ۵ گروه پژوهشی به‌منظور بررسی و حل مشکلات انرژی صنایع استان گلستان در مرکز تحقیقات انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آبادکتول تشکیل شده است.

خبرنگار برنا به منظور آشنایی بیشتر با جزئیات این فعالیت ها  گفتگویی را با سیاه بالایی رئیس مرکز تحقیقات انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آبادکتول ترتیب داده است که به شرح ذیل می باشد:

photo_2021-01-27_10-26-49

 * با توجه به تشکیل دبیرخانه کنسرسیوم انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، همکاری مرکز تحقیقاتی شما با این دبیرخانه به چه صورت است و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

 

حدود پنج ماه است که مسئولیت مرکز تحقیقات انرژی واحد علی‌آبادکتول را برعهده گرفته‌ام. تصورم این است که این کنسرسیوم با هدف هم‌افزایی توانمندی‌ها ایجاد شده باشد. به‌طور مثال ممکن است یک پروژه تحقیقاتی را که ابعاد بزرگ‌تری دارد، بتوان با یک مدیریت مرکزی به ابعاد کوچک‌تری تقسیم و به برخی از واحدها واگذار کرد.

 

* تشکیل دبیرخانه به‌عنوان یک مرکز بزرگ‌تر یک کار گروهی به وجود می‌آورد، انجام این کار گروهی چه نتایجی را در پی خواهد داشت؟

 

انرژی مقوله‌ای بسیار وسیع است و منابع انرژی متنوعی مانند انرژی باد و خورشید و … و انرژی‌های سنتی مانند انرژی سوخت فسیلی، انرژی جزر و مد، انرژی زمین‌‌گرمایی وجود دارد.

پس یک بخش از این موضوع به تنوعی که در منابع انرژی وجود دارد و یکی هم به کاربردها در زمینه انتقال انرژی، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی و بازیافت انرژی بازمی‌گردد؛ بنابراین از چند جهت با موضوعات زیادی سروکار داشتیم و این‌طور نیست که یک واحد دانشگاهی بتواند در تمام این زمینه‌ها تحقیقات انجام دهد و در هیچ‌جای دنیا هم این‌طور نیست و این موضوع ضرورت وجود یک کنسرسیوم را ایجاب می‌کند.

به‌طور معمول با توجه به توانمندی‌های محلی و منطقه‌ای یا برحسب ظرفیت‌های متخصصان، یک مرکز به چند زمینه و حوزه انرژی گرایش پیدا کرده و در آن زمینه‌ها خود را محدود می‌کند. به‌طور مثال ممکن است مرکز تحقیقاتی واحد علی‌آبادکتول که در شمال قرار دارد، شاید در یک موضوع خاص در مقایسه با واحدی که در جای دیگری مستقر است، مزیت داشته باشیم؛ بنابراین با تشکیل این کنسرسیوم می‌توانیم در هم‌پوشانی چنین مباحثی به هم کمک کنیم.

 

* تازه‌ترین و شاخص‌ترین فعالیت‌های مرکز تحقیقاتی انرژی واحد علی‌آبادکتول چیست؟

 

پس از اینکه مسئولیت را برعهده گرفتم، نخستین کاری که انجام شد، سعی کردیم مرکز تحقیقات خودمان را با توجه به توانمندی‌هایی که همکاران‌مان داشتند، سازماندهی کنیم. خوشبختانه هم دانشکده مهندسی و هم مجموعه گروه برق را به‌طور کامل در اختیار داریم که شامل قدرت، الکترونیک، مخابرات و کنترل است. رشته مکانیک را نیز از مقطع کارشناسی تا دکتری داریم و همکاران و دانشجویان در رشته‌های مربوط به مدیریت هم در این زمینه‌ها همکاری می‌کنند.

در ادامه گروه‌های پژوهشی را تشکیل دادیم و اکنون پنج گروه پژوهشی داریم و برای هر گروه پژوهشی هم یک مدیرگروه پژوهشی تعریف کرده‌ایم. این پنج گروه شامل گروه بهینه‌سازی مصرف انرژی، گروه تحقیقاتی سیستم‌های قدرت، گروه پژوهشی تبدیل انرژی، گروه پژوهشی انرژی‌های تجدیدپذیر و گروه پژوهشی مدیریت انرژی هستند.

 

نظر شما