مدیر کل شیلات گلستان خبر داد:

رشد ۷۰۰ درصدی تولید و اشتغال زایی مزارع میگو استان از سال ۹۲ تاکنون

۱۴۰۰/۰۲/۰۸ - ۱۵:۵۱:۲۳
کد خبر: ۱۱۷۱۹۲۸
رشد ۷۰۰ درصدی تولید و اشتغال زایی مزارع میگو استان از سال ۹۲ تاکنون
مدیر کل شیلات گلستان گفت: تولید و اشتغال زایی مزارع میگو استان از سال 92 تاکنون 700 درصد رشد داشته است.

به گزارش خبر گزاری برنا از گرگان؛ سید جواد قدس علوی اظهار کرد: پرورش میگو که از دهه ی 70 در ده ها هزار هکتار اراضی شور، کم بازده و غیرقابل کشت مناطق ساحلی و مرزی در شمال استان ، آغاز شده، امروز با رشدی قابل توجه از 304 تن با اشتغال 251 نفر درسال 92 به 2585 تن با اشتغال زایی 1405 نفر درسال  97 رسیده که این رقم معادل 750درصد رشد می باشد.  

با اشاره به انجام عملیات های عمرانی مهم و تاثیرگذار در راستای آب رسانی به مجتمع میگو گمیشان تصریح کرد:  برای اولین بار آب دریای خزر بصورت مستقیم با احداث کانالی به طول حدود 13 کیلومتر در بستر زمین کاملاً لجنی و باتلاقی با حجم خاکبرداری حدود 500هزار مترمکعب درسال 1393 در مدت زمان حدود 3/5 ماه به فاز یک مجتمع میگوی گمیشان انتقال یافت.

وی از رشد قابل توجه سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی در این مجتمع یاد کرد و افزود: میزان سرمایه گذاری انجام شده دولتی در بخش زیرساختها در فاز یک مجتمع پرورش میگو گمیشان تا پایان سال 92 شصت میلیارد ریال بوده که این رقم در حال حاضر در   فاز یک و دو به (560  میلیارد ریال ) رسیده است . (همچنین میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز تا سال 92 در این مجتمع، 52میلیارد ریال  بوده و اکنون به رقمی بالغ بر   800 میلیارد ریال ارتقا یافته است.

قدس علوی اذعان داشت: تعداد مزارع پرورش میگو نیز در استان از 11 مزرعه درسال 92 به 60 مزرعه درسال 98 رسیده و سطح مفید مزارع هم از 166هکتار درسال 92 به 937 هکتار در سال 98 افزایش یافت.

مدیر کل شیلات گلستان در خصوص راه اندازی فاز دوم مجتمع پرورش میگو گمیشان خاطرنشان کرد: فاز دوم این مجتمع به مساحت 6000هکتار با هدف تولید 22000تن میگو در قالب 222مزرعه طراحی شده که در حال واگذاری به بخش خصوصی از طریق شرکت شهرکهای صنعتی می باشد.   همچنین درراستای ایجاد زیرساختها در این فاز ،کانال آبرسان اصلی از دریا به فاز 2 با اعتبار دولتی حدود 300 میلیارد ریال از اعتبارات عمرانی سال 98 و 99 ( مصوب سفر هیأت دولت در دی ماه 97 به استان گلستان ) در دست اجرا می باشد.

وی افزود: در فاز دوم مجتمع میگو گمیشان اشتغالی حدود 5994 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم هدف گذاری شده و هزینه احداث زیرساختها و تأسیسات مشترک ، احداث مزارع و تأسیسات حدود 20000میلیارد ریال برآورده شده است.

قدس علوی صادرات را از مهم ترین زنجیره های تولید میگو استان دانست و گفت: هر ساله حجمی زیادی از محصول تولیدی میگو استان به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می شود که با توجه به کیفیت خوب این محول تقاضاها نیز رو به افزایش است. به طوریکه ارز آوری این محصول از 1/75 میلیون دلار درسال 92به بالغ بر 12میلیون دلار درسال 97ارتقاء یافته است .

وی با بیان اینکه در سال 99،   410 تن میگو در استان تولید شده است، یادآور شد: بی شک ظرفیت و توان تولید محصول باکیفیت و با ارزش میگو در استان بسیار بالاتر از این رقم است. اما سال 98 با توجه به این نکته که نخستین سال پرورش پس از بیماری لکه سفید بوده است، بنا بر احتیاطات لازم و جلوگیری از ضرر و زیان پرورش دهندگان، با تراکم پایین تر نسبت به همه ساله به امر پرورش در مزارع خود پرداختند که امیدواریم در سال جاری با افزایش این رقم شاهد ارتقا چشمگیر تولید محصول میگو در استان باشیم.

مدیر کل شیلات گلستان در پایان گفت: تلاش می کنیم در سالی که با تدبیر و اندیشه مقام معظم رهبری به «تولید،پشتیبانی و مانع زدایی ها» مزین شده است، با همتی دوچندان به رشد تولید، پشتیبانی از تولید کننده و رفع موانع مسیر تولید بپردازیم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز