با حضور جمعی از مسئولان؛

اولین خانه موزه روستایی گلستان افتتاح شد

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۱۰:۲۴:۱۹
کد خبر: ۱۱۸۳۱۰۲
اولین خانه موزه روستایی گلستان افتتاح شد
اولین خانه موزه روستایی استان گلستان با عنوان پِرسیان در روستای فارسیان شهرستان آزادشهر افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ اولین خانه موزه روستایی استان گلستان هم‌زمان با هفته میراث‌فرهنگی و با حضور مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در روستای فارسیان شهرستان آزادشهر افتتاح شد.

این خانه موزه روستایی با عنوان پِرسیان در روستای فارسیان شهرستان آزادشهر روز یکشنبه دوم خردادماه 1400 توسط محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همراهی احمد تجری مدیرکل میراث‌فرهنگی،  گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، حمیدرضا ملک‌حسینی فرماندار شهرستان آزادشهر، سارا اخوت معاون میراث‌فرهنگی استان، محمدطه عسگری رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آزادشهر و جمعی از مسئولان شهرستانی افتتاح شد.

در این مراسم مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن تبریک هفته میراث‌فرهنگی به فعالان این حوزه در استان گلستان گفت: خانه موزه روستایی پرسیان جزو گروهی از خانه موزه هاست که به عنوان مکانی برای نمایش اشیائی که بیشتر جنبه مردم‌شناسی دارد و همچنین معرفی سبک زندگی مردم از گذشته تا حال، راه‌اندازی می‌شود.

محمدرضا کارگر خاطرنشان کرد: بخشی از مجموعه پرسیان علاوه بر کاربری اقامتی به عنوان اقامتگاه بوم‌گردی، برای معرفی فرهنگ گذشته و نحوه زندگی مردم منطقه اختصاص داده‌شده است که می‌تواند عاملی برای جذب گردشگر باشد. ایجاد این‌گونه خانه موزه‌های روستایی زمینه احیا فرهنگ جامعه را در یک منطقه فراهم می‌سازد که بسیار ارزشمند است.

او با تاکید بر این‌که پرداختن و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان گلستان موجب حفظ هویت این سرزمین و فرهنگ بومی منطقه است، گفت: در اقامتگاه‌های بوم‌گردی به رفتارهای گذشتگان که جزئی از فرهنگ مردم است مانند آداب‌ورسوم میزبانی از مهمان و فرهنگ مهمان‌نوازی مناطق مختلف کشور پرداخته می‌شود.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: در این نوع از اقامتگاه‌ها باید تفاوت‌های آداب‌ورسوم، سبک زندگی و فرهنگ هر منطقه حفظ، بازسازی و احیا شود تا برای گردشگران جذابیت داشته باشد.

گفتنی است؛ اولین خانه موزه روستایی استان گلستان به نام خانه موزه روستای پِرسیان در چهارچوب موزه محلی با رویکرد ارائه تاریخ و تمدن منطقه به بازدیدکنندگان داخلی و خارجی با استفاده از مصالح بوم‌آورد، در فضای مجموعه اقامتگاه بوم‌گردی رضا پارسیان در روستای فارسیان تجهیز و راه‌اندازی شده است.

در این خانه موزه روستایی حدود ۱۰۰ اثر از جمله طیف متنوعی از  ادوات کشاورزی، آلات و ادوات زندگی روزمره در داخل و خارج منزل، صنایع‌دستی، ادوات ریسندگی و بافندگی و... عمدتا متعلق به اواخر دوره قاجار و پهلوی اول در معرض نمایش قرارگرفته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز