در کمیسیون عمران شورای شهر گرگان مطرح شد؛

لزوم تاسیس شهرداری بافت تاریخی در گرگان

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۱۱:۴۵:۰۹
کد خبر: ۴۸۵۸۱۳
لزوم تاسیس شهرداری بافت تاریخی در گرگان
تاسیس شهرداری مستقل برای بافت تاریخی گرگان و تدوین برنامه چندساله برای احیای بافت از مباحث مطرح شده در کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر گرگان بود.

به گزارش خبرگزاری برنا، صدو پنجاه و پنجمین جلسه کمیسیون توسعه و عمران با موضوع گزارش شهرداری در رابطه با برنامه‌ها و اقدامات انجام‌شده در بافت تاریخی گرگان شامگاه سه‌شنبه در گرگان برگزار شد.

محمدرضا سبطی، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شهرداری گرگان در این جلسه گفت: بافت تاریخی ما گنجینه‌های ما در شهر است. در هر شهری بافت تاریخی بی‌بدیل بوده و در زمانی نه‌چندان دور مدیریت شهری باید به سمت توسعه پایدار برود.

وی بابیان اینکه توسعه پایدار دو بخش مجزا دارد، اظهار کرد: یک بخش مربوط به جذب پویایی اقتصاد شهری و بخش دیگر مربوط به جذب توریست و استقرار آن است که در این بخش می‌توانیم از طریق جذب توریست در بافت تاریخی درآمدزایی داشته باشیم. در همین رابطه لازمه آن داشتن نگاه ۱۵ ساله و برنامه پیوسته در راستای ماده ۱۵۶ در قانون برنامه سوم توسعه است.

سبطی در ادامه گفت: در شورای دوم اتفاق خوبی رخ داد و ما برای بافت تاریخی شهردار داشتیم اما به دلایلی متوقف شد باید پایه فکری ما این باشد که برای بافت تاریخی شهرداری تأسیس شود که متفاوت از دیگر شهرداری‌ها باشد.

در ادامه معاون عمرانی شهرداری گرگان به ارائه گزارشی از عملکرد شهرداری پرداخت و گفت: بافت قدیم گرگان حدود ۱۴۰ هکتار دیده‌شده که وسعت زیادی دارد و بااین‌حال شهرداری می تواند درزمینهٔ خدمات شهری، عمرانی، حفظ و نگه‌داری و پیگیری برای بهسازی را انجام دهد.

روند قانونی برای تخریب خانه‌های تاریخی

علی‌رضا حاج محمدعلی با اشاره به بخش خدمات شهری اظهار کرد: سازمان‌دهی بافت نعل‌بندان، بهبود عبور و مرور ترافیک، پیاده‌روها در دستور کار بوده و با توجه به ساختمان‌های فرسوده که خطر ریزش برای آن‌ها وجود دارد حدود ۱۰۰ مورد اخطار داشتیم و ازآنجایی‌که مالکان آن‌ها سخت پیدا می‌شوند روند قانونی برای تخریب خانه ها راپیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در بخش عمرانی گفت: پیاده‌روسازی، آسفالت، احداث کانال و جدول‌سازی برای مناطقی که با نفوذ آب در پی ساختمان مجاور روبه‌رو بوده‌اند و ساماندهی نعل‌بندان که بعد از سال‌ها نظم در آن برقرارشده از جمله فعالیت های انجام شده است.

معاون عمرانی شهرداری گرگان ادامه داد: در رابطه با حمام کاسه گران اقدامات پیشگیری از جرم انجام‌شده چراکه این محل مکانی برای تجمع اشرار بود و طی بازدیدی که انجام شد با دستور قضایی تصمیم به تخریب حمام کاسه گران گرفته شد.

حاج محمدعلی تصریح کرد: قرار بر این شد بعد از تخریب حمام کاسه گران به ساخت پارکینگ اقدام کنیم اما خوشبختانه ۴۸ ساعت قبل از تخریب میراث فرهنگی این مکان را تخلیه و فضای فیزیک سه‌بعدی حمام را مشخص کرد که با بازدیدی که انجام شد متوجه شدیم فضای خوبی است و میراث فرهنگی قول داد با جذب اعتبار این مکان را درست کند.

وی افزود: جمع‌آوری قفس‌ها و غرفه‌های توری که در محدوده سقاخانه حضرت ابوالفضل بود را آزاد کردیم، آب‌نما و مبلمان شهری در دستور کار قرار دارد. همچنین زمینی در ضلع غرب محوطه که در آن مکان والیبال بازی می‌کنند در نظر داریم که با حفظ کاربری زمین ورزشی و سرویس بهداشتی ایجاد شود.

حاج محمدعلی گفت: در محدوده رسالت ۱۷، ۲۲ و ۲۳ خیابان‌های اطراف مصلی را آسفالت کردیم و هدایت آب‌های سطحی و لایروبی کانال آب زیر خانه‌ها انجام‌شده است.

معاون عمرانی شهرداری گرگان در رابطه با فعالیت‌های انجام‌شده در بحث فضای سبز گفت: جمع‌آوری نابسامانی‌های بصری در بافت قدیم ازجمله کارهایی بود که انجام شد. نشست متعدد برای احیای طرح آرمانی محله نعل‌بندان داشتیم و کسبه همکاری خوبی در این زمینه داشتند.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز