آیا واقعا تزریق‌کنندگان واکسن کرونا ناقل هستند؟

۱۴۰۰/۰۲/۱۲ - ۱۸:۰۰:۵۰
کد خبر: ۱۱۷۳۶۸۳
آیا واقعا تزریق‌کنندگان واکسن کرونا ناقل هستند؟
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: فردی که واکسن کرونا تزریق می‌کند، می‌تواند ناقل این بیماری بوده، همچنین ممکن است این افراد مبتلا به ویروس کرونا شوند.

به گزارش برنا؛ پرویز قزلباش ظهر امروز (۱۲ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری که به‌ صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه کماکان اصلی‌ترین راه مقابله با ویروس کرونا و نوع جهش‌یافته آن اعم از هندی، آفریقایی و انگلیسی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمعات است، اظهار کرد: با توجه به رفتار عجیب ویروس کرونای انگلیسی و شدت بالای سرایت آن، ویروس جهش‌یافته هندی و آفریقایی نیز همان‌طور بوده و سرعت انتقال آن بالا و علائم سریع‌تر بروز می‌کند و میزان کشندگی آن نیز بالا است.

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونای هندی در استان زنجان شناسایی و ثبت نشده است، افزود: زمانی که ویروسی در جایی از دنیا شناسایی می‌شود و جهش یافته و رفتاری متفاوت نشان می‌دهد، احتمال انتشار ویروس به سایر کشورها به لحاظ جغرافیایی، روابط و مناسبات آنان در برخی از کشورها بیشتر است، بنابراین ورود ویروس هندی به ایران نیز محتمل است.

این مسئول با بیان اینکه میزان رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی زنجانی‌ها بیش‌تر از سایر استان‌ها است ولی قابل قبول نیست، زیرا رعایت زیر ۹۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی تاثیرگذاری زیادی ندارد، تصریح کرد: برای مقابله با گونه‌های مختلف ویروس کرونا، میزان تاثیرگذاری واکسن متفاوت است ولی ما وظیفه داریم از انواع واکسن‌های مورد تایید در سطح وسیع استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان، از واکسینه شدن روزانه ۱۰۰۰ الی ۱۴۰۰ زنجانی بالای ۸۰ سال در برابر بیماری کرونا خبر داد و گفت: واکسن‌های موجود باعث ایمنی کلی می‌شود ولی ممکن است در مقابل برخی ویروس‌ها اثربخشی نداشته باشند.

قزلباش با بیان اینکه با تزریق واکسن روند ایمنی‌زایی شروع می‌شود و این کار یک تا دو هفته به طول می‌انجامد، اظهار کرد: در مرحله سوم کارآزمایی بالینی افرادی که در مطالعه شرکت کردند نیاز به تغییر رفتار نیست و نیاز به قرنطینه نیز ندارند.

وی با بیان اینکه کارآیی واکسن‌های کرونا صد درصد نیست و فردی که واکسن تزریق می‌کند می‌تواند ناقل بیماری باشد و ممکن است این افراد مبتلا به ویروس کرونا نیز شوند، افزود: اگر واکسن کرونا محصول مشترک ایران و کوبا تایید شود، ۳۰۰۰ زنجانی واکسینه شدند و این یک امتیاز برای استان زنجان محسوب می‌شود.

این مسئول در رابطه با رنگ‌بندی شهرستان‌های استان زنجان، خاطرنشان کرد: شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرم‌دره و خدابنده در وضعیت قرمز کرونایی و شهرستان ایجرود در وضعیت زرد و شهرستان‌های طارم، سلطانیه و ماه‌نشان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

نظر شما