تشخیص کروناویروس در بزاق با استفاده از نور مادون قرمز ممکن شد

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۲۳۰
تشخیص کروناویروس در بزاق با استفاده از نور مادون قرمز ممکن شد
محققان راهی جدید برای تشخیص کروناویروس در بزاق به‌وسیله‌ی نور مادون قرمز ایجاد کرده‌اند.

به گزارش برنا؛ محققان طی تحقیقاتی بین‌المللی تحت رهبری دانشگاه موناش(Monash) و موسسه‌ی بیماری‌های عفونی و ایمنی پیتر دوهرتی(Peter Doherty) به راهی جدید، سریع و قابل حمل برای تشخیص ویروس سارس-کوو-۲ توسط نور مادون قرمز دست یافته‌اند.

پروفسور بایدن وود(Bayden Wood) از دانشکده‌ی شیمی دانشگاه موناش، دکتر فیل هراود(Phil Heraud) از موسسه تحقیقات پزشکی موناش و همکارانشان پروفسور دیل گادفری(Dale Godfrey) و دیمن پورسل(Damian Purcell ) از موسسه‌ی دوهرتی به روشی جدید برای تشخیص ویروس سارس-کوو-۲ در بزاق دست یافته‌اند که در آن از نور مادون قرمز استفاده می‌شود.

محققان با استفاده از نور مادون قرمز موفق به مشاهده‌ی نشانه‌هایی از عفونت درون بزاق ۲۷ نفر از ۲۹ فرد آلوده به سارس‌-کوو-۲ شدند این افراد در بیمارستان رویال ملبورن بستری بودند.

پروفسور وود می‌گوید: مهم‌ترین مزیت‌های این روش سرعت بالا، سهولت انجام آزمایش و مقرون به صرفه بودن آن است و همچنین باعث کاهش خطر برای بیماران و کادر درمان می‌شود.

دانشمندان می‌گویند که تحقیقات اولیه امیدوار کننده بوده است و آن‌ها مشتاقند این آزمایش را روی گروه بزرگ‌تری از افراد انجام دهند تا به درک بهتری از این رویکرد برسند.

محققان یک دستگاه طیف‌سنج مادون قرمز برای اسکن سریع نمونه‌ها بدون نیاز به تمیز کردن بین اندازه‌گیری‌ها بهبود بخشیدند.

پروفسور وود تخمین می‌زند که با این روش می‌توان به بررسی ۵۰۰۰ نمونه در روز پرداخت و نتیجه آزمایش هر نمونه تنها در مدت زمان پنج دقیقه آماده خواهد شد.

دکتر هراود می‌گوید: از آن‌جایی که نور مادون قرمز با ارتعاشات مولکول‌ها برهم‌کنش دارد می‌توان از آن برای ساخت طیفی استفاده کرد که نشان‌ دهنده‌ی نشانه‌های شیمیایی منحصر به فرد نمونه‌ها است و سپس می‌توان آن را با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین پردازش کرد.

پروفسور گادفری می‌گوید: این روش مزایای قابل توجهی نسبت به آزمایش پی‌سی‌آر دارد. همانطور که می‌دانیم آزمایش پی‌سی‌آر باید در آزمایشگاه انجام شود و برای مشخص شدن نتایچ آن باید یک روز یا بیشتر صبر کرد.

به گفته‌ی پروفسور پرسل، این روش جدید نیازی به نمونه‌برداری از حلق ندارد و نتیجه آن در عرض پنج دقیقه آماده می‌شود که خطر گسترش بیماری را کم خواهد کرد.

پیش از این محققان دانشگاه موناش برای تشخیص مالاریا و هپاتیت از روشی مشابه استفاده کرده بودند.

سرعت و دقت این روش آن را برای استفاده در فرودگاه‌ها، اماکن ورزشی، دانشگاه‌ها یا مدارس مناسب می‌کند و به اولویت‌بندی افرادی که باید پی‌سی‌آر انجام دهند کمک می‌کند.

 

نظر شما