آیا واقعا ابتلا به بیماری کرونا باعث دیابت می‌شود؟

۱۴۰۰/۰۳/۱۹ - ۱۷:۰۰:۵۱
کد خبر: ۱۱۹۰۴۰۴
آیا واقعا ابتلا به بیماری کرونا باعث دیابت می‌شود؟
در تازه‌ترین خبر از کرونا، پزشکان از ارتباط میان گونه دلتای کرونا با دیابت سخن می‌گویند.

به گزارش برنا؛ همچنان گونه دلتای کرونا که نخستین بار در هند مشاهده شد، در این کشور وحشت می‌آفریند؛ به طوری که در تازه‌ترین تحول، پزشکان از ارتباط میان این گونه با بیماری‌های خطرناک دیگر سخن می‌گویند.

بر اساس این گزارش، روزنامه دیلی تلگراف انگلیس به نقل از پزشکان هندی اعلام کرد سویه جدید «دلتا» یا همان «B.۱.۶۱۷» سبب وارد آمدن آسیب بی سابقه‌ای به لوزالمعده (پانکراس) می‌شود؛ به طوری که این مسأله سبب بروز بیماری ناگهانی دیابت شده و سطح گلوکز خون را افزایش می‌دهد که همین نیز به نوبه خود سبب شیوع «قارچ سیاه» می‌شود.

آسیب به سلول‌های لوزالمعده

در همین ارتباط، دکتر کوتالکار «Kothalkar»، در بیمارستان «سون استار» (Seven Star) در ناگپور هند اعلام کرد این سویه جدید سبب آسیب رساندن به سلول‌های بتا در لوزالمعده که انسولین تولید می‌کند و سطح گلوکز خون را تنظیم می‌کند، خواهد شد.

او افزود: حدود ۴۰ درصد از بیماران پس از ابتلا به کرونا در موج دوم همه گیری، دچار دیابت شدند.

پزشکان تاکید کردند که تشخیص به موقع، از جمله آزمایش منظم گلوکز خون در بین افراد بهبود یافته از کرونا، برای جلوگیری از گسترش بیماری «قارچ سیاه» بسیار مهم است.

برخی پژوهش‌ها که در مجله پزشکی انگلیس و مجله نیچر (Nature) به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد ابتلا به دیابت ممکن است تنها به سویه دلتای کرونا محدود نباشد. این پژوهش‌ها نشان از شواهد متعدد ارتباط ابتلا به گونه‌های مختلف کرونا و دیابت دارد؛ به طوری که ۵ تا ۱۴ درصد از بیماران در بیمارستان از این مورد رنج می‌برند.

پیشتر سازمان بهداشت جهانی از به کارگیری روش نامگذاری جدیدی برای اشاره به سویه‌های ویروس کرونا که در کشور‌های مختلف شناسایی شده اند، خبر داده بود.

بنابر اعلام این سازمان، از این پس از حروف الفبای یونانی به جای نام بردن از کشور محل شناسایی سویه استفاده خواهد شد.

بر این اساس، سویه ویروس کرونا که در انگلیس شناسایی شده، سویه آلفا نامگذاری شده است. سویه‌های شناسایی شده در آفریقای جنوبی و هند هم به ترتیب بتا و دلتا نامیده شده اند.

 

نظر شما