آیا واقعا التهاب عضله قلب، عارضه جانبی واکسن های mRNA است؟

۱۴۰۰/۰۴/۱۹ - ۱۵:۰۰:۲۰
کد خبر: ۱۲۰۴۵۲۹
آیا واقعا التهاب عضله قلب، عارضه جانبی واکسن های mRNA است؟
اتحادیه اروپا اعلام کرد: تزریق واکسن های ساخته شده مبتنی بر فن آوری mRNA علیه بیماری کووید-۱۹ با خطر ابتلا به التهاب عضله قلب ارتباط دارد.

به گزارش برنا؛ تنظیم کنندگان مقررات دارویی اروپا در بررسی های خود دریافتند که بین بروز التهاب قلبی بسیار نادر و واکسن های کووید-۱۹ ساخت دو شرکت فایزر و مدرنا که از نوع mRNA هستند، ارتباط وجود دارد. هرچند، متخصصان همچنان تاکید دارند که فوائد تزریق این واکسن ها بر خطرات ناشی از آن برتری دارد.

آژانس دارویی اروپا (EMA) اعلام کرد که دو عارضه میوکاردیت و پریکاردیت باید در لیست عوارض جانبی واکسنهای mRNA قرار گیرند و این عوارض در مدت ۱۴ روز پس از واکسیناسیون خود را نشان می دهد.

گفته می شود این عوارض بیشتر پس از تزریق دُز دوم و در مردان جوان اتفاق می افتد. نتایج این بررسی مطابق با یافته های تحقیقاتی است که ماه گذشته در ایالات متحده انجام گرفته است. علائم ناشی از این دو عارضه شامل تنگی نفس، تپش قلب و درد قفسه سینه است.

 آژانس دارویی اروپا همچنین توصیه کرد افرادی که سابقه سندرم نشت مویرگی (CLS)- بیماری خونی نادر- دارند، نباید واکسن کروناویروس جانسون و جانسون را تزریق کنند.

 

نظر شما