آشنایی با بلایایی که گلودرد بر سر کودکان می‌آورد

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۱۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۴۷۴۹
آشنایی با بلایایی که گلودرد بر سر کودکان می‌آورد
فوق تخصص قلب با تاکید بر درمان کامل گلودرد در طیف سنی 5 تا 15 سال، گفت: درمان خودسرانه یا ناقص گلودردهای چرکی در این سن می‌تواند منجر به روماتیسم قلبی در سنین بالاتر شود.

به گزارش برنا؛ سیدعلی جمالیان، فلوشیپ اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق درباره «روماتیسم قلبی و علت‌های ایجاد آن»، گفت: این بیماری نوعی واکنش شبه ایمنی یا سوپرآلرژی اتوایمیون بدن به آنتی ژن‌های باکتری‌های استرپتوکوک گروه «آ» است.

وی ادامه داد: در کودکی لوزه‌ها بسیار بزرگ است و گلودرد‌های چرکی بیشتر است با گلودرد چرکی، این گروه از باکتری‌ها در بدن لوکالیزه شده و آنتی ژن آن‌ها در خون ترشح می‌شود.

این فوق تخصص قلب افزود:درصدی از افراد درسنین ۵ تا ۱۵ سالگی مبتلا به گلودرد‌های چرکی می‌شوند، اما با تجویز پزشک برای درمان گلودرد‌های چرکی اقدام نمی‌کنند و یا درمانی ناقص دارند.

جمالیان خاطرنشان کرد: این گلودرد می‌تواند با استفاده از آنتی بیوتیک‌های ساده و تزریق آمپول پنی سیلین و شربت‌های آنتی بیوتیک مشابه در صورت حساسیت به پنی سیلین مداوا شود.

وی بیان داشت: در بدن درصدی از این افراد آنتی بادی‌هایی تشکیل می‌شود که این آنتی بادی‌ها به قلب حمله کرده و موجب آسیب آن می‌شوند. در این حالت پرده قلب و دریچه‌ها و عضلات قلب درگیر می‌شوند و معمولا گرفتاری تنگی و گشادی دریچه‌های قلب بیشتر کرد پیدا خواهد کرد که منجر به روماتیسم دریچه‌ای می‌شود.

این فوق تخصص قلب ابراز داشت: بسیاری از این موارد به عمل قلب باز منتهی می‌شود و حتی بسیاری از این افراد حتی جراحی هم نخواهند شد و تا آخر عمر معلولیت را با خود به همراه خواهند داشت.

جمالیان تصریح کرد: بسیاری از بیماری‌های اتوایمیون مثل کلاژن وسکولار و روماتیسمی که بدن را در سنین بالاتر از ۴۰ تا ۵۰ سال درگیر می‌کند می‌تواند منتهی به روماتیسم قلبی شود، اما معمولا افراد در طیف سنی ۵ تا ۱۵ ساله که به طور کامل درمان نمی‌شوند.

وی متذکر شد:پس از یک تا دو دهه بعد به واسطه تنگی نفس و نشانه‌هایی مثل خستگی متوجه روماتیسم قلبی توسط معاینه پزشک می‌شوند. معمولا این روماتسم به تدریج عارض می‌شود و بدن به آن عادت می‌کند و ما خیلی سریع متوجه آن نمی‌شویم.

این فوق تخصص قلب درباره «راه‌های پیشگیری از این بیماری»، گفت: این بیماری در انواع خفیف درمان دارویی دارد و انواع شدید آن به اعمال تهاجمی و عمل قلب باز منتهی می‌شود. برای پیشگیری، گلودرد‌های چرکی در طیف سنی ۵ تا ۱۵ سال باید جدی گرفته شده و به طور کامل درمان شود درمان خودسرانه انجام نشود و تمام گلودرد‌ها با گلودرد ویروسی اشتباه گرفته نشود.

جمالیان اضافه کرد: تب بالا، گلودرد با درد شدید و یک طرفه بیشتر استرپتوکوکی است و علائم چرکی آن حتی توسط بهیار ساده هم تشخیص داده می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز