آیا واقعا سویه لامبدا از دلتا عفونی‌تر و خطرناک تر است؟

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۶۳۰۶
آیا واقعا سویه لامبدا از دلتا عفونی‌تر و خطرناک تر است؟
سویه لامبدا (Lambda) که از پرو آغاز شده به 32 کشور جهان انتقال یافته است اما در حال حاضر همچنان به عنوان یک سویه با خطر کمتر طبقه‌بندی می‌شود.

به گزارش برنا و به نقل از گاورمنت، سازمان بهداشت جهانی (WHO) در 14 ژوئن 2021 این نوع را به سبک جدید یونانی نامگذاری کرده است اما اولین بار در اوایل اگوست سال 2020 در پرو ظاهر شده است.

زمانی که در مورد سویه‌های مختلف ویروس کرونا صحبت می شود، دلتا به موردی برای یک مقایسه آسان تبدیل شده است. در حال حاضر، سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که نوع دلتا در سطح جهانی مسلط شود (البته اگر پیش از این مسلط نبوده است). منشاء این سویه هند بوده و به سرعت به جهشی نگران کننده تبدیل شده است.

سویه لامبدا که با نام علمی C.37 شناخته می شود، موجب 21 درصد از موارد ابتلا در شیلی و 17درصد موارد پرو است. این نوع در 42 ایالت آمریکا و 32 کشور به ویژه در آمریکای جنوبی مشاهده شده است.

سازمان بهداشت جهانی در آخرین به روزرسانی خود اعلام کرد: «لامبدا با نرخ قابل توجه انتقال در چندین کشور همزمان با افزایش شیوع کووید-19 همراه شده است و برای تایید اثربخشی مداوم واکسن ها، به مطالعات بیشتر در این مورد نیز نیاز است.»

مشخص شده است که نوع دلتا دو برابر نوع آلفا که درانگلستان مشاهده شده، عفونی‌تر است. این مورد باعث کاهش قدرت واکسن ها می شود و اثربخشی دو دوز واکسن فایزر را به 64درصد کاهش داده است. داده های کافی برای مقایسه نوع لامبدا با آنچه در مورد دلتا می‌دانیم، وجود ندارد بنابراین در حال حاضر پاسخ کوتاه، خیر است اما بر اساس اظهارات سازمان بهداشت جهانی از نوع قابل توجه محسوب می‌شود؛ به این معنی که موجب افزایش انتقال شده است.

 

نظر شما