چای داغ و تاثیر آن روی رفع تشنگی در تابستان

۱۴۰۲/۰۳/۰۸ - ۱۱:۰۰:۰۵
کد خبر: ۱۲۰۷۹۵۱
چای داغ و تاثیر آن روی رفع تشنگی در تابستان
پزشکان می‌گویند در روز‌های گرم تابستان بهترین راه‌حل برای پایین آوردن دمای بدن، نوشیدن یک فنجان چای داغ به جای یک لیوان آب سرد است.

به گزارش برنا؛ متخصصان تاکید دارند که چای داغ تعریق را بالا می‌برد و دمای بدن را زودتر پایین می‌آورد. احتمالا شما هم وقتی از شدت گرمای هوا خیس عرق بوده‌اید از مسن‌تر‌های خانواده این توصیه را شنیده‌اید که به جای یک لیوان آب یخ، یک لیوان چای داغ بنوشید. حتما شما هم با تعجب از کنار این توصیه رد شده و با خود فکر کرده‌اید که چرا وقتی خیس عرق هستید باید به دست خودتان تعرق بدن‌تان را بالا ببرید.

اما اکنون متخصصان هم این باور سنتی را تایید کرده و معتقدند که برای مقابله با تعریق بالای بدن در روز‌های گرم تابستان به جای نوشیدنی خنک، یک لیوان چای داغ بنوشید.

«پیتر مک‌ناگتون»، عصب‌شناس دانشگاه کمبریج در‌این‌باره می‌گوید: نوشیدن یک فنجان چای داغ دمای مرکزی بدن را بالا می‌برد و این وضعیت کمک می‌کند که بدن با سرعت بیشتری عرق کند و پوست زودتر خنک شود.

به گفته این متخصص، دهان و قسمت فوقانی سیستم گوارشی بدن انسان به میزان دمای نوشیدنی‌ها واکنش نشان می‌دهد و به مغز پیام می‌رساند که چه میزان عرق تولید کند. عرق از روی بدن به سرعت تبخیر می‌شود و هنگامی که تبخیر صورت گیرد، دمای بدن کاهش یافته و خنک‌تر می‌شود. نوشیدنی گرم سرعت تعریق و در نتیجه تبخیر را بالاتر می‌برد و در نهایت بدن سریعتر خنک می‌شود.

«کریستوفر گوردن»، متخصص تحلیل دمای بدن انسان در دانشگاه سیدنی نیز تاکید دارد: وقتی دمای بدن بالا باشد، تعرق افزایش می‌یابد. فرد برای چند لحظه احساس گرمای بیشتری می‌کند، اما همین تعریق بالا باعث می‌شود که دمای بدن و پوست زودتر پایین آید.

پیتر مک‌ناگتون نیز بر اهمیت فرآیند تعریق برای بدن انسان تاکید کرده و می‌گوید: اگر بدن به میزان لازم تعریق نداشته باشد، دمای مرکزی بدن بالا می‌رود و تنها چند دقیقه کافی است تا حمله مغزی صورت گرفته و انسان جان خود را از دست بدهد.

پزشکان همچنین می‌گویند: بهتر است در روز‌های گرم و دمای شرجی تابستان به جای غذا‌های سرد مثل سالاد، غذا‌های تند و پرادویه مثل غذا‌های هندی بخورید.

کریستوفر گوردن می‌گوید: این که ساکنان مناطق گرم جهان مثل هند یا خاورمیانه به رغم گرمای هوا از غذا‌های پرادویه و تند استفاده می‌کنند، نشان از واقعیتی دارد که ساکنان این منطقه به تدریج تجربه کرده و به آن پی برده‌اند. غذا‌های تند و پرادویه دمای سیستم اعصاب مرکزی را بالا می‌برند. این امر باعث افزایش دمای دهان می‌شود و در نتیجه دمای پوست را هم بالا می‌برد و باعث تاخیر گردش خون در شاهرگ می‌شود. در نتیجه با این فرآیند دمای بالا از داخل بدن به پوست منتقل و از روی پوست به سرعت تبخیر می‌شود.

متخصصان همچنین تاکید می‌کنند که مصرف نوشیدنی و غذای خنک و سرد، بدن را تنها برای دقایقی کوتاه خنک می‌کند و در کاهش موثر دمای بدن تاثیری ندارند.

نوشیدن چای یا یک نوشیدنی داغ در فصل گرما از صد‌ها سال پیش توسط مردم یک عمل متداول بود. چای یا شای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در هندوستان است. چای بیشترین مصرف را در کشور‌های استوائی و صحرائی دارد.

فاکتور عرق

عرق کردن و بخار شدن آن فاکتور مهمی در خنک شدن و حفط تعادل دمای بدن هستند. هنگامی که چای داغ می‌نوشید گرمای بدن زیاد شده و میزان عرق بدن نیز افزایش می‌یابد. مقدار این عرق به مراتب بیشتر از دمای داخل بدن است

به زبان ساده هر چه بیشتر عرق کنیم و این عرق بخار شود، گرمای بیشری از دست می‌دهیم. البته باید دقت داشت در گرما و رطوبت زیاد هوا بدن بیشتر عرق می‌کند و بیشتر خنک می‌شود. مسلماً در هوای خنک میزان عرق آنقدر بالا نیست که بتواند بدن را کاملاً خنک نماید.

دهان و معده

در تحقیق دیگری تأثیر دمای نوشیدنی بر میزان عرق هدف قرار داده شد. استفاده از این هدف به منظور تشخیص گیرنده‌های حسی بود که بر روند عرق کردن تأثیر می‌گذارند. نتیجه نشان داد با تغییر دمای نوشیدنی میزان عرق کردن نیز تغییر می‌کند.

نوشیدنی از دو طریق به شرکت کنندگان داده شد. یکی از راه نوشیدن از طریق دهان و دیگر توسط لوله‌های غذائی که مستقیماً وارد معده شد. جالب اینکه این تغییر زمانی به وجود آمد که مایع مستقیماً از طریق لوله‌های غذائی وارد معده شد.

نتیجه و اطلاعات جمع آوری شده مشخص کردند که اکثر حسگر‌های مولد عرق و یا تنظیم دمای بدن در معده و دستگاه‌های اطراف آن قرار دارند.

اگر بدانید که یک فنجان چای سبز چگونه می‌تواند شما را در روز‌های گرم تابستان سرحال بیاورد تعجب خواهید کرد. چای سبز به ۴ دلیل اساسی در تابستان نشاط آور و مفید است

موجب خنکی می‌شود

از آنجائی که چای سبز در فرآیند تولید تخمیر نمی‌شود و به ندرت اکسید می‌گردد، موجب خنکی می‌شود.

از پوست محافظت می‌کند

همه می‌دانیم که باید از پوست در مقابل اشعه ماورای بنفش محافظت کرد و این مساله در تابستان‌های داغ از اهمیت بیشتری برخوردار است.

چای سبز به دلیل کتچین موجود در آن اشعه ماورای بنفش را جذب کرده و مقاومت پوست را در مقابل این اشعه افزایش می‌دهد.

لایه‌برداری پوست با چای سبز

نوشیدن چای سبز در تابستان حالت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد و در عین حال پوست را محکم و سفت می‌کند. در نتیجه خطر صدمات اشعه خورشید را کاهش می‌دهد.

با مصرف منظم چای سبز در تابستان می‌توانید پوستی سالم و شاداب داشته باشید. پس نوشیدن چای سبز را در هنگام صبح جایگزین قهوه کنید.

سیستم ایمنی را ارتقاء می‌دهد

فصل تابستان فصل فعالیت است. اما در همین فصل به دلیل گرما خواب مختل شده و اشتها کاهش می‌یابد. بی‌خوابی و کم اشتهائی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌نمایند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در چای سبز موجب ارتقاء سیستم ایمنی بدن می‌شود. به خصوص اگر گرم نوشیده شود، چون می‌تواند مواد مغذی را جذب کرده و جریان سلامتی را بهبود بخشد.

موجب کاهش وزن می‌شود

همه ما دوست داریم که در فصل تابستان اندام متناسبی داشته باشیم. مصرف چای سبز می‌تواند در این راه به ما کمک کند.

هنگامی که مصرف چای سبز با ورزش همراه شود، فلاونید‌ها و کافئین چای سبز موجب چربی سوزی بیشتر شده و فرد وزن بیشتری کم می‌کند.

یکی دیگر از دلایلی که مصرف چای سبز قبل از ورزش موجب کاهش وزن می‌شود، داغی چای است. این داغی درست خلاف باور همگانی است که فکر می‌کنند نوشیدنی خنک موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود.

از ذکر این دلایل می‌توان نتیجه گرفت نوشیدن چای سبز داغ در تابستان بسیار بهتر و مناسب‌تر از نوشیدنی‌های سرد است.

 

نظر شما