آیا واقعا اختلال عملکرد در این سلول‌ها منجر به پیشرفت کرونا در بدن می‌شود؟

۱۴۰۰/۰۶/۲۴ - ۱۶:۰۰:۴۹
کد خبر: ۱۲۳۳۸۴۴
آیا واقعا اختلال عملکرد  در این سلول‌ها منجر به پیشرفت کرونا در بدن می‌شود؟
بر اساس تازه‌ترین یافته‌های دانشمندان دانشگاه بن آلمان، اختلال عملکرد مداوم در سلول‌های کشنده طبیعی در پیشرفت‌های شدید کووید-۱۹ در بدن دخیل بوده است.

به گزارش برنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، بر اساس مطالعات قبلی در مورد همه‌گیری کووید-۱۹، مشخص شده است که شکل خاصی از سلول‌های ایمنی سفید، سلول‌های کشنده طبیعی (NK)، سهم مهمی در پاسخ ایمنی اولیه ضد ویروسی در برابر سارس-کوو-۲ دارند. اکنون یک تیم بین‌المللی به رهبری دانشگاه بن دریافته است که در دوره‌های شدید بیماری کووید -۱۹، توانایی سلول‌های کشنده طبیعی برای جلوگیری از تکثیر پاتولوژیک بافت فیبری در ریه‌ها اغلب مختل می‌شود. بخش عمده‌ای از این مطالعه در بیمارستان دانشگاهی بن و مرکز بیماری‌های عصبی آلمان (DZNE) انجام شد. نتایج از قبل در مجله معتبر Immunity به صورت آنلاین منتشر شده است.

تاکنون مشخص نبود که سلول‌های کشنده طبیعی تا چه حد در ایجاد عفونت شدید کووید-۱۹ نقش دارند. دانشمندان دانشگاه بن و مرکز بیماری‌های عصبی آلمان (DZNE)، به همراه یک تیم بین‌المللی، اکنون توانسته‌اند در یک مطالعه چند مرکزی، نقش سلول‌های NK در روند کووید-۱۹ را به طور دقیق بررسی کنند.

اختلال عملکرد مداوم در دوره‌های شدید کووید-۱۹

پروفسور دکتر جیکوب می‌گوید: در مراحل اولیه بیماری شدید، سلول‌های NK اثر انگشت مولکولی خاصی را نشان می‌دهند که مربوط به اینترفرون‌های نوع I است. این با اختلال عملکرد قابل توجهی همراه است که برای چند هفته ادامه می‌یابد.

محققان نمونه‌های خون ۲۰۵ نفر را در هفته اول تا ششم پس از شروع علائم مورد بررسی قرار دادند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا خواص مولکولی و عملکرد سلول‌ها را در طول زمان طبقه بندی کنند.

پروفسور دکتر یواخیم شولتز، سرپرست این مطالعه و مدیر سیستم‌ها، می‌گوید: سلول‌های NK بیماران مبتلا به کووید-۱۹ با علائم متوسط ​​نیز در ابتدای بیماری اختلال عملکردی نشان دادند، اما پس از مدت کوتاهی عادی شد.

از آنجا که عفونت شدید کووید-۱۹ معمولا با بازسازی بافت در ریه (فیبروز ریوی) همراه است و سلول‌های NK به دلیل خواص ضد فیبروتیک خود شناخته می‌شوند، این جنبه نیز مورد بررسی قرار گرفت. سه هفته پس از عفونت، الگو‌های مولکولی شبیه به سایر سلول‌های ایمنی در زمینه تشکیل فیبروز در سلول‌های NK در دوره‌های شدید مشهود بود. مطابق با این مشاهدات، این سلول‌های NK به طور قابل توجهی ظرفیت ضد فیبروتیک خود را از دست داده‌اند که ممکن است تاثیر آن در بازسازی فیبروتیک ریه مشاهده شود. 

دکتر بنجامین کروم، یکی از متخصصان بخش بیماری‌های داخلی بیمارستان دانشگاهی بن گفت: کووید-۱۹  باعث شد همکاری با برخی از بهترین گروه‌ها در آلمان و سراسر جهان به ما این امکان را می‌دهد تا با سرعت بی‌سابقه‌ای به نتایج بالینی مهم دست یابیم. ما به این روش در مورد سلول‌های NK، بلکه در سایر موارد نیز ادامه خواهیم داد.

مایکل تووین و جان راآب، می‌گویند: امیدوارم این یافته‌ها به ما این امکان را بدهد که چگونه این سلول‌های مختلف در کووید-۱۹ شدید با یکدیگر مرتبط کرده و درک کاملی از این بیماری پیچیده داشته باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز