حل مشکلات محیط زیست در چهارمحال و بختیاری با استفاده از داده های فضایی

۱۳۹۸/۰۴/۱۲ - ۱۳:۴۹:۲۱
کد خبر: ۸۶۵۶۸۷
حل مشکلات محیط زیست در چهارمحال و بختیاری با استفاده از داده های فضایی
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: داده های فضایی و ماهواره ایی راهگشای مشکلات محیط زیست شده و به کمک حفاظت از آن می آید.

 به گزارش گروه استان های برنا؛ نشستی مشترک با حضور مدیران کل حفاظت محیط زیست و ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، کارشناس سنجش از دور سازمان فضایی ایران، دستیار رئیس سازمان فضایی ایران در امور ترویجی، معاونان و مسئولان حفاظت محیط زیست استان در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

شهرام احمدی در این جلسه اظهار داشت: امروزه طیف وسیعی از کاربردهای سنجش از دور و استفاده از داده‌های فضایی در زمینه‌های مختلف انرژی، هواشناسی و جوی، مطالعات شهری و بلایای طبیعی شناسائی و در دنیا به کار گرفته می‌شود. وی افزود: در حال حاضر در بسیاری از کشورها از این فناوری نوین در جهت شناسایی و رفع آلودگی های محیط زیستی از قبیل آلودگی آب، خاک، آلودگی ناشی از معدنکاوی و آلودگی های نوری استفاده می کنند. احمدی ادامه داد: فناوری سنجش از دور در بحث کنترل و پایش آلودگی های مختلف با جمع آوری داده های مناسب کمک شایانی در مدیریت منابع مختلف داشته و وضعیت سلامت منابع مختلف را از لحاظ عدم حضور آلودگی های گوناگون مورد ارزیابی قرار می دهد. این مقام مسئول خاطر نشان کرد: همچنین پرتاب ماهواره ها و استفاده از داده‌های فضایی دریچه جدیدی در حوزه مطالعات بلایای طبیعی به منظور پایش مناطق حساس به آتش سوزی به روی بشر گشوده است که قبل از استفاده از فناوری سنجش از دور، پایش جنگل ها و مناطق دارای پوشش گیاهی حساس به آتش سوزی مخصوصاً در فصول خشک توسط دیده بانها و محیط بانان انجام می گرفته اما اکنون این عمل به کمک تصاویر ماهواره ای با قدرت تفکیک های مختلف در سطوح وسیع انجام می گیرد.

کارشناس سنجش از دور سازمان فضایی ایران در این جلسه به ارائه‌ی اطلاعاتی درباره کاربرد داده های فضایی و ماهواره ای و همچنین بررسی و نحوه استفاده از این داده ها در حوزه محیط زیست پرداخت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پایان تصریح کرد: اینک با توجه به گستره به کارگیری داده‌های فضایی در حفظ کره زمین و محیط زیست، نیاز است که با توجه به تعدد بلایای طبیعی درکشور، از این داده‌ها که توسط دستگاه های فضایی کشور در اختیار سازمان ها قرار می گیرد، استفاده شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز