هپاتیت، بیماری که مغفول مانده/افتتاح اولین مرکز مشاوره هپاتیت در بویراحمد

۱۳۹۹/۰۸/۰۷ - ۱۸:۳۲:۳۸
کد خبر: ۱۰۷۹۶۳۵
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: با حضور رشید رمضانی رئیس اداره هپاتیت وزارت بهداشت اولین مرکز مشاوره هپاتیت در شهرستان بویراحمد افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد؛ در این مراسم دکتر محمدمهدی بانشی با اشاره به معضلات هپاتیت برای کشور گفت: هپاتیت یکی از معضلات کشور است که مغفول مانده است.

وی بیان کرد: افتتاح مراکز مشاوره هپاتیت ایده خوب وزارت بهداشت بود و باید هر روز به سمت خدمات بیشتر برویم و بیماری‌هایی را کنترل کنیم که آسیب‌پذیری بالایی دارند چرا که پیشگیری و درمان راحترین کار ممکن است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با این توصیف که هپاتیت مرگ خاموشی است، گفت: نیاز است سیستم سلامت همه دست به دست هم دهیم و با شناسایی گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله معتادان تزریقی و انتقال از مادر به کودک آسیب‌ها کاهش داده شود.

وی عنوان کرد: امیدواریم به هدف‌گذاری کاهش ۹۰ درصد تلفات هپاتیت تا ۲۰۳۰ دست پیدا کنیم.

در ادامه این نشست مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه افراد مبتلا به هپاتیت کمتر بیماری خود را مخفی می‌کنند، گفت: نگاه به افراد دچار هپاتیت نگاه به فرد بیمار است و دانشگاه هم در این خصوص اقداماتی انجام داده است.

حجت‌الاسلام سید علی‌فتح میرمحمدی با اشاره به بهره‌برداری از این مرکز مشاوره در یاسوج و دهدشت افزود: هنوز تبلیغات خوبی در این زمینه صورت نگرفته و در صورت شناخت مردم از این مراکز مشاوره و مراجعه به آن می‌توانیم بیماری را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط کرونا وضعیت بیماری بدتر شده است، افزود: باید این موضوع را به جد دنبال کنیم تا سلامت مردم تهدید نشود.

کارشناس هپاتیت و ایدز معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به توپوگرافی و پتانسیل‌های این استان گفت: یک مورد کمپ زنان، سه مورد مرکز دی.آی.سی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی، یک مرکز مربوط به بهزیستی، ۳۲ مرکز ام‌.ان.تی و ۴ زندان و چند کمپ ترک اعتیاد در استان وجود دارد.

سید حسن فقهی با اشاره به مشکلات پیش‌روی برای شناسایی بیماران مبتلا به هپاتیت افزود: کمبود اعتبارات برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی و عدم توانایی مالی مبتلایان برای آزمایش‌های کلینیکی و پاراکلینک از جمله مشکلات است، ضمن اینکه با کمک رئیس مرکز هپاتیت وزارت بهداشت و تامین دارو، درمان ۴۰ بیمار هپاتیت C آغاز می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای بزرگداشت هفته ملی هپاتیت از برنامه‌ریزی‌ها برای حذف این بیماری خبر داد.

به گزارش وب دا؛ این مرکز به تمامی بیماران هپاتیتی استان خدمت ارائه می دهد و دارای 8 پرسنل، متشکل از پزشک، پرستار، ماما، روانشناس، آزمایشگاه و کارشناس بیماری ها است که خدماتی از جمله؛ آموزش، مشاوره، واکسیناسیون، تشخیص و درمان به مبتلایان به هپاتیتهای ویروسی ارائه می دهد.

 

نظر شما