رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی :

بودجه‌ لازم برای طرح کاهش آلودگی هوای اراک تخصیص نیافت

۱۳۹۹/۱۰/۰۳ - ۱۰:۴۳:۴۳
کد خبر: ۱۱۰۸۳۰۹
بودجه‌  لازم برای طرح کاهش آلودگی هوای اراک تخصیص نیافت
رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک از آغاز مجدد طرح پایش و اندازه‌گیری میزان آلایندگی هوای این شهر خبر داد و گفت: آلودگی هوا یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی مرکز استان مرکزی است.

به گزارش برنا از اراک ،  دکتر علی کولیوند گفت: یکی از بحث‌هایی که به دانشگاه علوم پزشکی مربوط می‌شود تعیین تاثیر این آلودگی بر روی سلامت شهروندان است که تا چه اندازه باعث مرگ و میر و انواع بیماری‌ها مانند قلبی و عروقی، تنفسی و ریوی، سرطان و دیگر بیماری‌ها می‌شود.

وی  بررسی زیان آلودگی هوا از لحاظ اقتصادی را نیز مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: رسالت دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت این است که به سوال و پرسش مهم و مطالبه عمومی مردم و مسئولان در خصوص آلودگی هوا پاسخ دهد.

دکتر کولیوند افزود: در چند سال گذشته یک طرح جامع و کامل در این خصوص از سوی دانشگاه علوم پزشکی اراک آماده و در کارگروه کاهش آلودگی هوا در آن زمان ارائه و مطرح شد که توسط اعضا به تصویب رسید، اما بودجه‌های لازم تخصیص  نیافت و این طرح محقق نشد.

وی اظهار داشت: مقرر شد طرح دیگری در همین راستا و با اصلاحات لازم تدوین شود و در آن هزینه‌ها  تا حد ممکن کاهش یابد تا بتوان بر اساس منابع موجود، اقدامات لازم را انجام داد، که در همین راستا نشست‌هایی در دانشگاه علوم پزشکی و پژوهشکده محیط زیست دانشگاه تهران با چند نفر از متخصصین در زمینه آلودگی هوا و اپیدمیولوژی برگزار شد و در نهایت طرحی با حداقل هزینه ممکن طراحی شد.

وی بیان کرد: علاوه بر آلاینده هایی که محیط زیست اعلام می‌کند در این طرح، آلاینده‌های مهمی که به صورت روزانه سنجش نمی‌شوند نیز از جمله فلزات سنگین، هیدروکربن‌های فرّار از قبیل بنزن، که برای سلامتی بسیار خطرناک هستند نیز سنجیده خواهد شد.

وی سنجش سهم هر یک از منابع آلودگی نظیر صنایع و اتومبیل‌ها از ویژگی های این طرح عنوان کرد و گفت: در این طرح سنجش یکساله‌ای به صورت مداوم از همه آلاینده‌ها انجام می‌شود و پس از آن می‌توان با دقت بیشتری مقدار و میزان آنها را اعلام کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز