سامانه تصمیم در خراسان جنوبی افتتاح شد

۱۳۹۹/۱۰/۱۲ - ۱۳:۳۵:۱۴
کد خبر: ۱۱۱۳۲۶۷
سامانه تصمیم جهت ساماندهی روند مشاوره طلاق در مرکز استان با اخذ نوبت دهی اینترنتی متقاضیان و ارجاع به غربال گری و متعاقب آن ارجاع به مشاوره با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، رئیس کل محترم محاکم عمومی و انقلاب مرکز استان ،مدیر کل دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری ، مدیر کل بهزیستی استان ،مدیرمحترم ثبت احوال افتتاح شد.

به گزارش برنا خراسان جنوبی، حجت الاسلام وحدانی نیا در حاشیه افتتاح سامانه تصمیم در مرکز استان به خبرنگار ما گفت: طی چند سال اخیر روند طلاق در کشور رو به افزایش رفته است و به یک بحران برای بنیان خانواده‌ها تبدیل شده است، بحرانی که رهبر معظم انقلاب چندسالی است که نسبت به آن به مسئولان فرهنگی کشور هشدار می‌دهند. ایشان با ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده به موضوع پیشگیری از طلاق به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی تاکید کردند.

وی ادامه داد: در بند ۱۳ سیاست‌های ابلاغی خانواده از سوی مقام معظم رهبری به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عوامل تزلزل نهاد خانواده به ویژه موضوع طلاق و جبران آسیب‌های ناشی از آن با شناسایی مستمر عوامل طلاق و فروپاشی خانواده و فرهنگ‌سازی کراهت طلاق تاکید شده است.

حجت الاسلام وحدانی نیا اظهار کرد: براساس ماده ۱۱۹ لایحه برنامه ششم توسعه، سازمان بهزیستی مکلف شده است در راستای کنترل و کاهش نرخ طلاق به میزان ۲۰ درصد سال پایه در طول قانون برنامه، زمینه سازی لازم را از طریق مرکز فوریت‌های اجتماعی و مددکاری و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی به عمل آورد و در جهت پیشگیری از اختلاف و بحران‌های خانوادگی و پیشگیری از وقوع طلاق و با کمک نهادهای مردمی اقدامات خود را گسترش دهد.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی به منظور ارائه خدمات مشاوره‌ای به زوج‌ها درآستانه طلاق و منصرف کردن آن‌ها از طلاق به همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه سامانه‌ای به نام تصمیم راه اندازی کرده اند. زوج‌های که از ادامه زندگی منصرف می‌شود و قصد طلاق دارند باید قبل از مراجعه به دادگاه در سامانه تصمیم ثبت نام کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم بیان کرد: این سامانه زوجین را به نزدیک‌ترین مراکز مشاوره و مددکاری ارجاع می‌دهد. در مراکز مشاوره و مددکاری سعی می‌شود خانواده‌ها را از طلاق منصرف کنند.

وحدانی نیا در رابطه با سازو کار مراکز مشاوره پیش از طلاق گفت: با تصویب قانون حمایت از خانواده و با ایجاد واحدهای مشاوره در کنار دادگاه زوجین قبل از مراجعه به دادگاه برای انجام طلاق باید به مشاوره خانواده مراجعه کنند که این عامل مفیدی برای جلوگیری از تصمیمات زودگذر و از سر لجاجت خانوادگی برای انجام طلاق شد.

حجت الاسلام وحدانی نیا درباره تاثیر اقدامات سازمان بهزیستی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در کاهش میزان طلاق اظهار کرد: مراکز مشاوره پیش از طلاقی که با همکاری سازمان بهزیستی و معاونت پیشگیری قوه قضاییه مشغول به فعالیت هستند، چندان موفق نبودند و ما پیش بینی این موضوع را هم داشتیم، زیرا افرادی که به مراکز مشاوره برای طلاق مراجعه می‌کنند، پل‌های پشت سرشان را خراب کرده اند و این زوج متقاضی طلاق را نمی‌تواند به راحتی به زندگی مشترک بازگرداند.

وی افزود: کاری که سازمان بهزیستی به زوجین متقاضی طلاق ارائه می‌دهد، مشاوره است و ما تلاش می‌کنیم که به زوجین متقاضی طلاق که دارای مشکلاتی از جمله اختلالات روانی و سوء مصرف مخدر دارند کمک کنیم، اما تعدادی از این زوج‌ها از طلاق منصرف نمی‌شوند و ما به آن‌ها آموزش می‌دهیم که چگونه طلاق با آسیب کمتری داشته باشند.

وحدانی نیا بدر انتها بیان کرد: برای پیشگیری از طلاق باید چندگام به عقب برگردیم و آموزش‌ها را از دوران کودکی و مدارس شروع کنیم.

وی ادامه داد: در دوران مدرسه خانواده‌ها علاقه دارند فرزندان شان مهارت‌های تست زنی را یاد بگیرند و ما باید مهارت‌های زندگی را به آن‌ها آموزش دهیم بنابراین اولویت در کودکی آموزش مهارت‌های زندگی است.

 

نظر شما