مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران:

صادرات ۱۴۰ میلیون دلاری محصولات باغی مازندران/ افزایش چشمگیر صادرات

۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۱۰:۳۱:۲۲
کد خبر: ۱۱۱۸۱۵۹
صادرات ۱۴۰ میلیون دلاری محصولات باغی مازندران/ افزایش چشمگیر صادرات
مدیرتوسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران ، امسال تا پایان آذرماه حدود 140 میلیون دلار محصولات باغی از این استان به خارج از کشور صادر شده که نسبت به سال پیش افزایش چشمگیری نشان می‌دهد.

به گزارش برنا؛ ابراهیم قربان نژاد، مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: امسال تا پایان آذرماه حدود 140 میلیون دلار محصولات باغی از این استان به خارج از کشور صادر شده که نسبت به سال پیش افزایش چشمگیری نشان می‌دهد.

ابراهیم قربان نژاد محصولات باغی صادر شده را شامل مرکبات، کیوی و گل و گیاه عنوان کرد.

او گفت: مازندران امسال تا پایان پاییز 169 هزار تن مرکبات به ارزش حدود 64 میلیون دلار صادر کرد که به لحاظ وزنی 139 درصد و به لحاظ ارزشی 240 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

قربان نژاد از کیوی به عنوان دومین محصول باغی صادراتی مازندران یاد کرد و افزود: طبق آمار رسمی از گمرگات در 9 ماهه امسال 104 هزار تن کیوی به ارزش حدود 47 میلیون دلار صادر شد که به لحاظ وزنی 15 درصد و به لحاظ ارزشی 154 درصد رشد دارد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران میزان صادرات گل و گیاه را هم 9 هزار و 500 شاخه از انواع گل های بریده، گلدان و درختچه به ارزش حدود 31 میلیون دلار و تقریبا برابر با سال گذشته اعلام کرد.

او گفت: در این مدت 10 هزار تن برنج کیفی طارم محلی هم به خارج از کشور صادر شد که عمدتا مربوط به 2 ماه اخیر است.

قربان نژاد ارزش صادرات این مقدار برنج را حدود 6 میلیون دلار اعلام کرد.

او از تولید محصولات سالم تر و با کیفیت بهتر، برداشت بهنگام، سورتینگ و بسته بندی مناسب تر، افزایش ظرفیت ذخیره سازی و آغاز به کار پایانه صادراتی محصولات کشاورزی به عنوان عوامل اثرگذار بر افزایش صادرات محصولات کشاورزی استان در سال جاری یاد کرد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران توضیح داد: ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات باغی استان امسال به 1.5 میلیون تن افزایش یافته است ضمن این که امسال 2 میوه پائیزی مازندران یعنی مرکبات و کیوی به خاطر آشنایی باغداران با تولید علمی در شرایط عالی تولید، برداشت، سورتینگ و بسته بندی شد.

او حمایت دولت را هم در افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی استان موثر دانست و گفت: از آن جایی که تمامی گمرکات مازندران دریایی هستند با حمایت جدی دولت و پیگیری استاندار همه شرایط برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله حمل و نقل با کشتی های دارای کانتینر های یخچال دار فراهم تر شده است.

قربان نژاد به آغاز فعالیت پایانه صادراتی روماک گستر و امکان ذخیره سازی بیش از 100 هزار تن مرکبات در شهرستان جویبار به عنوان بخش دیگری از ظرفیت های جدید صادرات محصولات کشاورزی مازندران یاد کرد و افزود: به طور یقین طی 2 ماه آینده صادرات قابل توجهی از این پایانه را شاهد خواهیم بود چون نخستین محموله 45 تنی مرکبات از این پایانه به کشور حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

مازندران پارسال در مجموع 200 هزار تن محصول کشاورزی صادر کرده بود که نسبت به سال 97 افزایش 100 درصدی داشت.

روسیه، عراق، هند، عمان، قطر، کشورهای حاشیه دریای خزر و افغانستان مقاصد صادراتی محصولات باغی مازندران هستند.

مازندران با داشتن 150 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی، رتبه نخست میزان تولید محصولات باغی کشور را دارد.

برنج، گل و گیاه، مرغ، لبنیات و محصولات شیلاتی هم از دیگر محصولات مهم بخش کشاورزی مازندران است که رتبه نخست تا سوم تولید آنها را در کشور در اختیار دارد.

نظر شما