کوچ ۳۰ درصد عشایر به خارج از استان

۱۴۰۰/۰۱/۱۹ - ۱۱:۵۷:۵۴
کد خبر: ۱۱۶۱۹۵۷
کوچ ۳۰ درصد عشایر به خارج از استان
امسال ۳۰ درصد از عشایر خراسان جنوبی به خارج از استان کوچ میکنند.
به گزارش برنا خراسان جنوبی، معاون امور عمرانی استاندار در جلسه کوچ بهاره استان با تشکر از همراهی عشایر و دستگاه‌های اجرایی برای خدمت رسانی بهتر به عشایر در سال گذشته گفت:به دلیل شرایط خاص به وجود آمده در جامعه روستایی و عشایری، به دلیل کاهش بارندگی‌ها و همه گیری بیماری کرونا می طلبد که نگاه ویژه‌ای به جامعه عشایری داشته باشیم.

فرهادی از آموزش‌های مختلف برای جامعه عشایری، هماهنگی دستگاه‌های متولی برای کمک به کوچ عشایر و کاهش حداقلی مشکلات، اختصاص ۶۵ میلیارد تومانی اعتبارات برای کمک به کوچ، پرداخت به موقع سهم عشایر از محل ماده ۳۸ مالیات برارزش افزوده، تأمین علوفه و انجام واکسیناسیون رایگان دام‌ها قبل از کوچ از جمله اقداماتی است که برای کوچ بهاره لحاظ خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه هر سال از ۱۵ اسفند کوچ بهاره آغاز میشده گفت: امسال به دلیل کاهش ۶۰ درصدی میانگین بارندگی‌ها نسبت به سال قبل، افزایش میانگین دمای هوا، تبخیر بالاو تشدید کرونا، کوچ امسال از اواخر فروردین انجام میگیرد.

عصمتی پور با اشاره به اینکه ۱۵ هزار و  ۶۷۶ خانوار عشایر معادل ۸۱ هزارنفر جمعیت عشایری در چهارمین استان عشایری کشور زندگی می کنند گفت: ۸۰ درصد این جمعیت در مناطق مرزی در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مستقر هستند.

وی با بیان اینکه خشکسالی باعث شده تا وضعیت نامطلوبی در چرای دام داشته باشیم گفت: از ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار مرتع در اختیار عشایر، ۸۰ درصد آن از بین رفته و خسارت بزرگی به بار آورده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه ۶۵ درصد کوچ‌ها در خراسان جنوبی درون استانی است گفت: با اینکه سال گذشته شرایط بارندگی خوبی داشتیم به طوری که میزبان ۳۸۰ خانوار عشایر سیستان و بلوچستان بودیم، اما امسال  ۷ هزار و ۵۰۰ رأس دام از سربیشه و نهبندان به سمت سیستان و بلوچستان و تعدادی از بشرویه و طبس به سمت خراسان‌های رضوی و شمالی کوچ خواهند کرد.

عصمتی پور از عشایر خواست تا قبل از انجام کوچ بهاره برای انجام واکسیناسیون به دامپزشکی مراجعه کنند

 

نظر شما