انتخابات در رسانه‌های دیگر

۱۴۰۰/۰۲/۰۸ - ۱۰:۲۸:۱۵
کد خبر: ۱۱۷۱۶۲۹
انتخابات در رسانه‌های دیگر
روزنامه‌ها و سایت های خبری در روز سه شنبه (7 اردیبهشت ماه) همچنان به بحث داغ انتخابات پرداخته‌ و اغلب نیز درباره کاندیداها و همچنین وضعیت اصولگرایان در انتخابات پیش رو به نگارش پرداختند که در نظر داریم روزانه بخشی از این گزارش و اخبار را منتشر کنیم.

آرمان ملی نوشت: هنوز ۱۲ روز تا آغاز رسمی ثبت نام نامزدها بر ای انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است؛ اما خیل کثیری از چهره های سیاسی چندی است که از حضور خود در انتخابات خبر داده اند و با ترتیب دادن نشست خبری رسما اعالم کاندیداتوری کرده اند. در این میان شاید بتوان کنش سیاسی و انتخاباتی مردانی با مارک احمدی نژاد را بیشتر و بهتر به تحلیل نشست؛ کسانی که هر چند خود احمدی نژاد را نمی توانند در پاستور ببینند اما می خواهند با حمایت های او، کرسی نشین پاستور شوند. رستم قاسمی، یکی از این افراد است که وزارت نفت احمدی نژاد را بر عهده داشته اما اکنون می خواهد گام بلندی بردارد و از وزارت به ریاست جمهوری برسد. قاسمی می گوید: » من اگر انتخاب شوم، خودم فرمان مذاکره را به دست می گیرم و با اقتدار مذاکره می کنم«.

ابتکار نوشت: اسماعیلی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براینکه آیا نظر آقای رییسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری تغییر نکرده و ایشان قصد شرکت در انتخابات را ندارند؟ گفت: قبلا اعلام شده و همان پاسخ قبلی است و فعلا اتفاق جدیدی رخ نداده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره ادعای تعدادی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در زمینه خروج بابک زنجانی از کشور گفت: ادعای مطرح شده صحت ندارد. تعجب می کنیم از کسانی که خود آگاه و سیاستمدار و مدعی رسیدن به مقامات عالی هستند بر اساس شنیده غیرواقعی اخبار کذب را مطرح می کنند. خروج از کشور نامبرده صحت ندارد.

اعتماد نوشت: با نزدیک‌تر شدن به انتخابات به ‌جای جدی‌تر شدن احتمال کاندیداتوری گزینه‌های اصلی جریان اصلاحات هر روز یکی از گود بیرون می‌رود. سیدحسن خمینی که با توصیه رهبری کنار رفت و درحالی که این مهم به جای آنکه اصلاح‌طلبان را درگیر بلاتکلیفی کند، آنان را به سوی کاندیداتوری محمدجواد ظریف سوق داد اما طی 48 ساعت گذشته با انتشار فایل صوتی از یک گفت‌وگوی جنجالی او، برخی معتقدند که شاید بهتر باشد او آن‌ طور که بارها گفته وارد میدان نشود. در همین حال صف کاندیداهای اصولگرایان هر روز بلندتر شده و رقابت میان آنان جدی‌تر؛ هر چند همگی منتظر ورود یا عدم ورود چهره اصلی یعنی سیدابراهیم رییسی  هستند!

آنچه در این میان منجر به بالا گرفتن صحبت از احتمال عدم کاندیداتوری ظریف شده شاید در 2 رویداد خلاصه شود. نخست نامه‌ای که او خطاب به رهبری درباره کاندیداتوری خود و مذاکرات وین نوشته و دومی انتشار فایل صوتی جنجالی اوست.  بسیاری با استناد به این دو معتقدندکه دیگر امکان حضور ظریف در انتخابات 1400 نیست.

 اخبار درباره رییسی همچنان با همان سبک ابهام به پیش می‌رود وکسی خبر و اطلاع جدیدی درباره او نمی‌دهد. دیروز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه هم برای دومین بار در نشست خبری خود درباره کاندیداتوری رییسی توضیح داد و گفت:«قبلا اعلام شده و همان پاسخ قبلی است و فعلا اتفاق جدیدی رخ نداده است.» در این میان اگرچه شواهد و قرائن از عدم کاندیداتوری او حاکی است، مشخص نیست که چرا سخنگوی قوه قضایی با استفاده از قیودی چون «فعلا» و تعابیر دوپهلو حاضر به اظهارنظر صریح در این رابطه نیست.

شرق نوشت: حاضر غایب انتخابات؛ علی لاریجانی، چهره‌ای که در ظاهر بر سر نخواستنش بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دعواست اما هم‌زمان مسئله آمدن یا نیامدنش بر سر هر دو جریان سایه افکنده است؛ تا جایی که برخی تحلیل‌ها حاکی از این است که اعلام نامزدی‌اش در انتخابات 1400 می‌تواند بازی هردو جریان را به هم بزند. درحالی‌که بخشی از جریان اصلاحات نزدیک‌تر به دولت، یعنی طیف کارگزاران، در مظان اتهام حمایت از لاریجانی است اما هم حسین مرعشی و هم غلامحسین کرباسچی صراحتا از این موضوع اعلام برائت کرده و گفته‌اند که در جریان اصلاحات تا این لحظه بحثی درباره حمایت از رئیس سابق مجلس و مسئول فعلی پیشبرد تفاهم‌نامه ایران و چین مطرح نیست یا نشده است. 

کیهان نوشت:  فایننشال‌تایمز: رئیسی می‌تواند مردم را پای صندوق‌ها بیاورد
یک روزنامه انگلیسی در گزارشی پیرامون انتخابات ایران نوشت: سید ابراهیم رئیسی، برگ برنده نیروهای طرفدار انقلاب در انتخابات و او با رویه مبارزه با فساد می‌تواند مردم را به آمدن پای صندوق‌های رای تشویق کند.

فایننشال‌تایمز نوشت: «ابراهیم رئیسی» دو سال است که رئیس قوه قضائیه ایران است و در این مدت تلاش کرده آقازاده‌های فاسد را به دست عدالت بسپارد. همین مبارزه؛ محبوبیت قابل توجهی برای رئیسی در میان مردمی که از فساد ذلّه شده‌اند جلب کرده است. چند ماهی است که رئیسی بیشتر از آنکه در حوزه اصلاحات قضایی مشغول به خدمت باشد، ‌ترجیح داده است وارد عرصه سیاست‌های اقتصادی بشود.

مهد تمدن نوشت:استفسـار »رجـل سیاسـی« از شـورای نگهبـان و رفع ابهامات و پرسـش ها در مـورد ابعـاد حقوقی و مصداقی آن، از خواسـته های جدی مشترک احـزاب اصالح طلب و اصولگرا در آسـتانه سـیزدهمین دوره انتخابـات ریاسـت جمهوری اسـت.

دبیرکل حزب موتلفه اسـالمی و عضو شـورای وحدت اصولگرایـان درمصاحبـه ای در خصـوص نامـه اش بـه شـورای نگهبـان بـه منظـور درخواسـت ارائه تفسـیر »رجل سیاسـی« از سوی این نهاد اظهار داشت: در نتیجـه خوب اسـت که تفسـیر شـورای نگهبان از این عبارت »رجل سیاسی« روشـن باشـد،اگـر ایـن تفسـیر مشـخص و اعـالم شـود تعـداد قابـل توجهـی از کسـانی که بـرای انتخابـات مطرح می شـوند و فکـر می کنـم تعدادشـان بـه ۷۰ نفـر رسـیده اسـت، خـود به خـود از مسـیر کاندیداتوری کنـار می رونـد و کار شـورای نگهبـان در بررسـی صالحیت هـا راحت تـر می شـود.

دبیـرکل مجمـع زنـان اصـالح طلـب هـم گفـت: مـا بـه تأییـد صالحیـت بانـوان توسـط شـورای نگهبان خوش بین نیسـتیم اما معتقدیم کـه عدم خوش بینی مـا نبایـد مانـع از فعالیتمان شـود. انتخاب یـک زن به عنـوان رئیس جمهور یـک فرآیند تدریجی اسـت که نیازمنـد برداشـتن گام هـای مصمم بـا برنامـه در طی زمانـی طولانی اسـت.

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مصاحبه با شهاب‌الدین صدر رئیس خانه احزاب ایران و فعال سیاسی اصولگرا

نوشت:  حدود ۸ ماه است که جامعه روحانیت مبارز یک طیف گسترده‌ای را دعوت و شورای وحدت را ایجاد کرده که هم نیرو‌های مومن انقلابی هستند و هم نیرو‌های معتدل. امروز اسامی مختلفی نظیر آیت‌الله رئیسی، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی، سعید جلیلی ، عزت‌الله ضرغامی، علی نیکراد ، رستم قاسمی و سعید محمد مطرح هستند و تا الان ده نفر دعوت شده اند که در جلسات شورای وحدت شرکت کنند. اولویت نخست اصولگرایان برای ریاست جمهوری آقای رئیسی است و شورای ائتلاف هم از او حمایت خواهد کرد و وحدت خوبی در بین نیرو‌های انقلابی بوجود خواهد آمد، اما او هنوز به طور رسمی اعلام نکرده که وارد انتخابات خواهد شد.

خبر آنلاین به نقل از مصاحبه با محمد عطریانفر از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب و از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران نوشت: 

فرمایشات آقای احمدی‌نژاد در طول این سال‌ها، به حدی رنگ باخته که اگر او بدتر از این نوع اتهام‌ها را هم مطرح کند، نه کسی باور می‌کند و نه او را می‌ستاید. بلکه اعتبار و منزلت محدود وی، نزد افکار عمومی روز به روز کمتر و کمتر می‌شود.مشکل آقای احمدی‌نژاد "دیده شدن" است. به هر رنگ و رو و ریا، او به خود حق می‌دهد برای پاسخ گفتن به تمنیات درونی و آرزوهای روحی و روانی خود، سخنانی را که نوعا التزامی به صحت و درستی آن ندارد، مطرح می‌سازد.

نظر شما