انتخابات در رسانه‌های دیگر؛

«یک اتوبوس مدعی ریاست جمهوری»/ رویاهای بزرگ یک کاندیدا

۱۴۰۰/۰۲/۱۲ - ۱۳:۴۷:۴۷
کد خبر: ۱۱۷۲۱۲۶
«یک اتوبوس مدعی ریاست جمهوری»/ رویاهای بزرگ یک کاندیدا
روزنامه‌ها و سایت های خبری در روز یکشنبه (12اردیبهشت ماه) همچنان به بحث داغ انتخابات پرداخته‌ و اغلب نیز درباره کاندیداها و همچنین وضعیت اصولگرایان در انتخابات پیش رو به نگارش پرداختند که در نظر داریم روزانه بخشی از این گزارش و اخبار را منتشر کنیم.

آرمان ملی نوشت: مجلس یازدهم در روزهای پس از استقرار در بهارستان طرح تدوین قانون انتخابات را کلید زد. برخی از مواد این طرح مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت و حالا هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با دو مورد از این طرح به مشکل برخورد. نمایندگان نیز در واکنش به مخالفت مجمع تشخیص، نامه‌ای را به آیت‌ا... احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، نوشته و از او خواستند به این قانون ورود کند تا بتوان آن را در انتخابات ریاست جمهوری خرداد اجرایی کرد. موارد محل اشکال از دید مجمع تشخیص مصلحت نظام، شرط سنی برای نامزدهای انتخابات و ویژگی‌های رجال سیاسی و مذهبی است. آن روزها محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات، که خود گزینه‌ای برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بود، به طور خاص یکی از مواد اصلاح قانون را مورد انتقاد قرار داد. وزیر دهه شصتی دولت اکنون در نزدیکی 40 سالگی به سر می‌برد، اما طرح قانون جدید انتخابات، محدودیت سنی را برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مهم ارزیابی کرده است. مطابق طرح مجلس، افرادی می‌توانند در رقابت 1400 شرکت داشته باشند که سنی میان 40 تا 75 سال داشته باشند. این مسأله مانع حضور وزیر در جایگاه نامزد انتخاباتی خواهد بود. همین امر سبب شد تا جهرمی در گفت‌وگویی اعلام کند: «شاید احساس خطر کرده‌اند، چنین تدبیری را به کار برده‌اند و قانونی را تصویب کرده‌اند.» 

آفتاب یزد نوشت: اگرچه خودِ ما نیز از منتقدان دولت روحانی هستیم اما اداره‌ی امور کشور با وضعیت تحریمی در کنار سوءمدیریت‌ها و ناکارآمدی‌های انباشت شده، وضعیت تولید و اشتغال، تورم، نقدینگی، دلزدگی‌ها و ناامیدی ها، خبرهای بد و بسیار بد و نیز کرونا؛ کارِ آسانی که نیست هیچ، کار بسیار صعب و سختی است. در این میان اما خیل عظیمِ پاستور دوستان (!) روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شوند تا همانی شود که ضرغامی گفت: «یک اتوبوس مدعی ریاست جمهوری». این روزها در میانه‌ی بسیاریِ خبرهای انتخاباتی، برخی خبرها بیشتر از آن که سیاسی باشد، اجتماعی و مردم‌شناسانه است، فلانی گفته نمی‌آید، فلانی گفته می‌آید اما اگر دیگری بیاید او نمی‌آید، آن دیگری اهل ائتلاف نیست و آن دیگری اهل انصراف، برخی کاندیدای همیشگی شده‌اند و بر حسب عادت و بعضی همچنان یکی از اصلی‌ترین ها، یکی در حال محکوم کردن است و آن دیگری در حال افشاگری اما حسین کنعانی مقدم می‌گوید: «بیشتر آنانی که عزمِ ریاست جمهوری کرده‌اند دچار عارضه‌ی دیده‌شدن هستند برخی به دنبال پست‌های دندانگیری و برخی صرفاً برای تسویه حساب‌های سیاسی - جناحی!»

ابتکار نوشت: اصلاح‌طلبان قرار است تا ۲۱ اردیبهشت نامزد نهایی خود را معرفی کنند. در حالی که نامزدهای اولیه این جریان هنوز مشخص نیستند و احزاب تلاش دارند آخرین رایزنی‌های خود را انجام دهند. آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران درباره مکانیزم اصلاح‌طلبان برای رسیدن به گزینه نهایی ریاست جمهوری گفته «قرار شد تا ۱۱ اردیبهشت اعضا پیشنهادهای خود را در رابطه با کاندیدای مورد حمایت خود به دبیرخانه جبهه اصلاحات ارائه کنند. قرار شد در جلسه ۱۲ اردیبهشت از میان کاندیدایی که نامشان به دبیرخانه رسیده، افرادی که از سوی حداقل ۱۰ نفر از اعضای مجمع ملی پیشنهاد شدند، مورد رای‌گیری قرار گیرند و کسانی که حائز یک سوم آرا باشند در جلسات بعدی مجمع ملی که در فاصله روز‌های دوشنبه ۱۳ اردیبهشت تا ۱۸ اردیبهشت برگزار می‌شود، رای‌گیری صورت گرفته شود.» منصوری همچنین گفته «کسانی که درنهایت حائز دو سوم آرای اعضای مجمع ملی شدند، در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه به عنوان نامزد‌های نهایی معرفی جبهه اصلاحات معرفی می‌شوند.» در مقابل تحرکات انتخاباتی اصولگرایان همچنان تحت تاثیر احتمال حضور ابراهیم رئیسی است. با این وجود اصولگرایان فعالیت‌های انتخاباتی خود را متوقف نکرده‌اند.

شرق نوشت: پیش‌بینی «شرق» از اصولگرایانی که به نفع رئیسی کنار نمی‌کشند آنها که می‌روند آنها که می‌مانند اگرچه اصولگرایان تلویحا اعلام کرده‌اند در صورت حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات 1400، اجماعی بر سر او شکل خواهد گرفت و دیگر نامزدها محلی از اعراب نخواهند داشت اما مشخصا برخی چهره‌هایشان گفته‌اند که در هیچ صورت کنار نمی‌کشند و حتی در صورت نامزدشدن رئیسی هم کنار نخواهند رفت. هم‌زمان با افزایش تلاش‌ها برای متقاعدکردن رئیس قوه قضائیه جهت حضور در انتخابات، منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان دو روز پیش گفت: «سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان می‌گوید نتایج بررسی‌ها و رصد تحرکات به او و همکارانش نشان می‌دهد که احتمال حضور سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار افزایش یافته است».

خبر آنلاین نوشت: رویاهای بزرگ محمود احمدی نژاد /انتخابات ۱۴۰۰ بهانه است

با نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰، محمود احمدی‌نژاد به فعالیت‌های خود شدت بخشیده است. او که در ماه‌های گذشته با نامه‌نگاری به برخی شخصیت‌های معروف جهان از آنجلینا جولی گرفته تا دونالد ترامپ، تلاش داشت به نوعی خبرساز باشد و پس از آن به گفت‌وگو با برخی شبکه‌های خارج از ایران پرداخت تا به صدر خبرها بازگردد، حالا رو به دیدارهای مردمی و اظهارات جنجالی آورده است.

با توجه به اظهارات کارشناسان و رفتارها و اظهارات هنجارشکنانه احمدی‌نژاد، به نظر نمی‌رسد در این دوره هم مانند سال ۹۶ صلاحیت احمدی‌نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان احراز شود اما او همچنان در حال سفرهای استانی و دیدارهای مردمی انتخاباتی است و تلاش می‌کند از آب گل‌آلود این دوره از انتخابات ماهی خود را بگیرد. صیدی که شاید فقط محدود به انتخابات ریاست جمهوری نباشد و موسم انتخابات تنها بهانه‌ای برای تحرکات آینده او به حساب بیاید، چرا که احمدی‌نژاد بارها نشان داده رویاهای بزرگ‌تری در سر دارد و به قول داوری سیاست‌ورزی او مبتنی بر عناصر غیراخلاقی است.

نظر شما