انتخابات در رسانه‌های دیگر

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۰۹:۳۰:۴۸
کد خبر: ۱۱۷۲۷۳۴
انتخابات در رسانه‌های دیگر
روزنامه‌ها و سایت های خبری در روز شنبه (11اردیبهشت ماه) همچنان به بحث داغ انتخابات پرداخته‌ و اغلب نیز درباره کاندیداها و همچنین وضعیت اصولگرایان در انتخابات پیش رو به نگارش پرداختند که در نظر داریم روزانه بخشی از این گزارش و اخبار را منتشر کنیم.

ابتکار نوشت: محسن رضایی رسما کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.


به گزارش انتخاب‌، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با جمعی از فعالان فضای مجازی گفت: امروزه با گذشته ۴۰ سال و ۴ دهه از مقاومت ، مبارزه ، تلاش بی‌وقفه، دهه آینده را گام آخر پیروزی و تثبیت موفقیت‌ها و استقلال و آزادی کشور و یا خدای نکرده شکست ملت ایران می دانم.

وی با تاکید بر اینکه سناریوی نظام سلطه در برابر انقلاب و نظام اسلامی پیچیده و چند لایه شده است، افزود: دهه آینده در صورت توجه به فرهنگ مقاومت در برابر زیاده طلبی های دشمن و جریان های نفوذی دهه تثبیت موفقیت های نظام است. زیرا نظام سلطه می‌کوشد با راهبردهایی مانند شرارت‌ طلبی، آشوب افکنی و گسترش دامنه جنگ روانی و جنگ ادراکی در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مانع از پیشروی های جبهه و جریان مقاومت منطقه شود.

اعتماد نوشت: اصولگرایان تا اینجای کار یک مینی‌بوس کاندیدای آماده از رستم قاسمی گرفته تا ضرغامی و محسن رضایی و مهمان‌پرست و ... ردیف کرده‌اند و این طور که معلوم است، همه چهره‌های اصل‌کاری و مهم خود را نیز به میدان خواهند فرستاد. فرقی ندارد آن‌طور که خودشان مدعی هستند، این یک انتخاب آگاهانه و تاکتیکی باشد یا ناشی از یک بلبشو و کنار نیامدن آقایان با هم؛ نتیجه یکی است و آن هم ورود سه نفره سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و ابراهیم رییسی به عرصه انتخابات.

چند کاندیدایی به ‌گفته بسیاری از تحلیلگران در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا سهم مهلک است و می‌تواند این بازی برنده را برای اصولگرایان به یک باخت بدل کند اما این طور که به نظر می‌رسد، میل به رییس‌جمهور شدن در هر کدام از سه گزینه پیش گفته جدی‌تر از آن است که تن به ائتلاف دهند. برایش هم عناوین زیبایی یافته‌اند، مثلا تاکتیکی برای کاستن از فشارها بر یک نفر، یا ایجاد دوقطبی و شور دادن به انتخابات در صورت غیبت یک نامزد جدی اصلاح‌طلب و... 

واقعیت قضیه اما فارغ از دلیل آن، این است که نه جلیلی و نه قالیباف و رییسی؛ هیچ ‌یک حاضر نیست که کرسی پاستور را با دست خود به دیگری تقدیم کند. نگاهی به اخبار انتخاباتی رسمی و غیر رسمی، این مدعا را تایید می‌کند.

کیهان نوشت: کمتر از دو ماه به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است. با نزدیک شدن به زمان برگزاری رفته رفته بحث‌های انتخاباتی گرم می‌شود و داوطلبان پذیرش این پست حساس و مهم و مسئولیت بسیار سنگین علنی‌تر و صریح‌تر از قبل در‌باره ورود خود به عرصه رقابت و انتخابات سخن می‌گویند و از این سوی و آن ‌سوی نیز می‌شنویم که افراد دیگری خود را برای نام‌نویسی و ورود به صحنه انتخابات آماده می‌کنند. انتظار طبیعی و منطقی این است که افراد و جناح‌هایی که به طور جدی‌تر قصد ورود به صحنه انتخابات را دارند با درک شرایط و واقعیات داخلی و خارجی و بالاخره شناخت مشکلات اجتماعی و مهم‌تر از همه توقعات و انتظاراتی که مردم از رئیس‌جمهور در اوضاع و احوال کنونی دارند، قدم به میدان بگذارند

خبر آنلاین نوشت:  کمتر از ۱۰ روز به ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده اما اصلاح‌طلبان نیز مانند رقیب اصولگرای خود کاندیدای واحدی را اعلام نکرده‌اند هرچند به گفته حسین کمالی از اعضای جبهه اصلاح‌طلبان ایران، اصلاح‌طلبان همواره در دقیقه نود تصمیم می‌گیرند و این مدل تصمیم گیری هم انتخاب اصلاح‌طلبان نیست بلکه هموازه از سوی محافظه کاران و اصولگرایان به آنها در طول ادوار انتخابات‌ گذشته تحمیل شده است. 

او بر این باور است که لازمه حضور موثر اصلاح‌طلبان و مشارکت پر شور مردم منوط به برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی در چارچوب قانون اساسی است هرچند شورای نگهبان از چارچوب‌های قانون اساسی خارج شده و وارد گزینش شده است. 

ایرنا نوشت: اعلام نامزدی «مصطفی تاجزاده» مدیرکل سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات گرچه با جنجال انتشار فایل صوتی وزیر خارجه، به حاشیه رفت اما اعلام داوطلبی این چهره اصلاح طلب هم آن اندازه مهم است که بحث‌ها و تحلیل‌ها و گمانه زنی‌ها درباره آن ادامه داشته باشد و دستکم تا روز اعلام نتیجه احراز صلاحیت یکی از موضوعات داغ روز باشد. البته اصلاح‌طلبان دیگری هم یا در سودای حضور هستند یا اعلام داوطلبی کرده اند. «مسعود پزشکیان» و «محمدرضا عارف» در این دسته قرار می‌گیرند؛ پزشکیان رسما وارد کارزار شده و دیدگاه‌های خود را درباره وضعیت کنونی کشور به صراحت اعلام می‌کند. عارف اما تاکنون در این زمینه ابراز نظر رسمی نکرده و در حال جمع‌بندی است و گفته است که ابایی از حضور در انتخابات ندارد.

 این در حالی است که جبهه اصلاحات ایران زمان‌بندی اجرای سازوکار انتخاب نامزد واحد جبهه اصلاحات ایران در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که بر اساس آن از روز ۱۱ اردیبهشت ابتدا اعضای مجمع نامزد مورد نظر خود را معرفی می‌کنند، در مرحله و روز بعد اعضا به نامزدهای پیشنهادی رای می‌دهند؛ نامزدهایی که یک‌سوم اعضای مجمع به آن‌ها رای بدهند وارد مرحله بررسی توسط جبهه می‌شوند، از ۱۳ اردیبهشت تا ۱۸ اردیبهشت نامزدهایی که رای‌ حداقل یک‌سوم اعضای مجمع را آورده‌اند در جلسات مجمع عمومی جبهه برای پاسخ به سوالات اعضا و ارائه برنامه‌ها حضور می‌یابند، مرحله دوم رای‌گیری پس از این اعلام دیدگاه‌ها برگزار می‌شود و روز ۲۰ اردیبهشت نامزدهای مورد تایید جبهه اعلام و ۲۱ اردیبهشت با حضور در وزارت کشور ثبت نام می‌کنند. پس از آن درباره نامزدهای تایید صلاحیت گرفته، نظرسنجی در سطح ملی برگزار می‌شود و در نهایت پس از مناظره‌ها در جلسه‌ای نامزد نهایی جبهه اصلاحات مشخص می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز