استاندار خراسان‌جنوبی در مراسم افتتاح ۱۲ پروژه آبرسانی روستای استان بیان کرد:

لزوم توجه ویژه وزارت نیرو به اصلاح شبکه های فرسوده آب استان

۱۴۰۰/۰۲/۱۴ - ۱۴:۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۱۷۴۴۱۴
لزوم توجه ویژه وزارت نیرو به اصلاح شبکه های فرسوده آب استان
استاندار خراسان‌جنوبی در مراسم افتتاح پروژه آبرسانی به ۱۲ روستای استان حضور یافت.

به گزارش برنا خراسان جنوبی؛ حمید ملانوری با بیان این مطلب در مراسم افتتاح پروژه آبرسانی به ۱۲ روستای استان که در قالب هفته پنجم پویش #هر هفته الف ب_ ایران، ساخت و سازها و ساز و کارها، و با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نیرو برگزار شد، خاطرنشان کرد: در حالی که متوسط میزان بارندگی استان در دراز مدت ۱۰۶ میلیمتر است، میزان بارش های استان در سال زراعی آبی امسال ۴۰ میلیمتر بوده و خراسان جنوبی، بحرانی ترین وضعیت خشکسالی خود را در ۵۰ سال گذشته تجربه می کند لذا منابع آبی استان از وضعیت بسیار تأسف بار و بحرانی برخوردار است.
وی ادامه داد: سال گذشته و بعد از دو دهه خشکسالی ، استان با ۱۶۳ میلیمتر بارندگی از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردار شد که پس از خشکسالی های متوالی، امید را در دل مردم استان زنده کرد .
استاندار به تشکیل قرارگاه آب به عنوان راهکاری برای ساماندهی آبرسانی به روستاها با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اشاره کرد و تصریح نمود: در حال حاضر۳۸۰ روستای استان به صورت سیار، آبرسانی می شوند و با توجه به خشک شدن قنات ها ، چشمه ها و چاه های آب، این آمار تا فرا رسیدن فصل تابستان به حدود ۴۳۰ تا ۴۵۰ روستا می رسد.
ملانوری متذکر شد:مقدمات کار برای آبرسانی به روستاها در قالب قرارگاه آب فراهم شده تا بتوانیم با بهره گیری از همه ظرفیت های استان آبرسانی را در فصل گرما به خوبی مدیریت کنیم.
وی با اشاره به گستره وسیع استان، اظهار داشت: با توجه به گستردگی، خشک و کویری بودن، کم آبی و تعدد روستاهای استان، لازم است درخصوص تأمین اعتبارات تخصیصی به استان، عنایت ویژه ای صورت پذیرد.
استاندار با تأکید بر وضعیت شبکه های آبرسانی روستایی، گفت: شبکه های آب استان بسیار فرسوده است و به همین دلیل میزان هدر رفت آب در شبکه های آب شهری ۳۱ درصد و روستایی ۳۹ درصد می باشد.
ملانوری تأکید کرد: فرسودگی شبکه باعث شده تقریباً یک سوم و بعضاً تا حدود ۴۰ درصد آبی که با هزینه بسیار بالا تولید و استحصال می شود، به هدر برود، لذا ما در تلاشیم اعتبارات ویژه ای را به اصلاح شبکه های آبرسانی استان اختصاص دهیم .
وی از تأثیرات شدید خشکسالی امسال بر حوزه های مختلف گفت و تصریح نمود: خشکسالی امسال علاوه بر تأثیر جدی بر تأمین آب شرب، حوزه دامداری و کشاورزی استان به ویژه در مناطق روستایی و عشایری چهار شهر مرزی را به شدت متأثر ساخته است.
استاندار با بیان این که بخش عمده ای از مشاغل استان به دامداری و کشاورزی اختصاص دارد ، اظهار داشت:خشکسالی سبب شده تولید محصولات کشاورزی به شدت کاهش یابد و از آنجایی که مراتع خشک شده ، دامداران در تأمین نهاده های دامی با مشکلات عدیده ای مواجهند.
ملانوری از وزیر نیرو خواست؛ با توجه به مسئولیتی که در کمیسیون مشترک ایران و افغانستان دارد، موضوع فعالیت بازارچه های مرزی استان با کشور افغانستان را پیگیری نماید.
وی گفت: با فعال شدن بازارچه های مرزی استان، بخشی از اهالی شهرستان های مرزی به انجام فعالیت های اقتصادی رو می آورند.
به گفته وی؛ خشکسالی و بسته بودن مرزها (باستثنای ماهیرود) اشتغال و درآمد مردم را با مشکل مواجه کرده و باعث مهاجرت مردم به سایر شهرها و خالی شدن مناطق مرزی شده است که ادامه این روند در تهدید امنیت منطقه مؤثر است.
استاندار گفت: با تلاش های شرکت آب و فاضلاب استان ، وزارت نیرو و حوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار، در قالب پویش هرهفته الف - ب- ایران، پروژه آبرسانی به ۱۲ روستا با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان افتتاح شد تا این روستاها از شبکه آب سالم ، بهداشتی و پایدار بهرمند شوند.
ملانوری افزود: تا پایان خرداد ماه ۱۸ روستا و تا هفته دولت (شهریور ماه سال جاری) نیز ۲۰ روستای دیگر از آب شرب سالم بهره مند خواهند شد.
وی تصریح نمود: با توجه به کویری بودن خراسان جنوبی و وجود تنش های آبی، باید یک برنامه عملیاتی و تخصصی پیرامون تأمین منابع و مدیریت سفره های آبی داشته باشیم، به همین دلیل سند سازگاری با کم آبی تدوین و تصویب شده است.
به گفته وی؛ تلاش ما بر این است که بر اساس سند سازگاری با کم آبی، منابع آبی استان را مدیریت کنیم ، بنابراین در قالب این سند، اصلاح شبکه های فرسوده آب ، توسعه آبیاری های نوین در بحث کشاورزی، کاهش مصرف در واحدهای تولیدی و صنعتی با تکنولوژی های جدید ... در اولویت برنامه ها قرار دارد.
شایان ذکر است: در این مراسم همزمان با افتتاح پروژه‌های آبرسانی در استان های زنجان، اصفهان، بوشهر و کرمان، پروژه آبرسانی به روستاهای علی آباد داورآباد، مهدی آباد، اشک، خورشیدان، محمدیه، بهمن آباد، فندخت، آفریز، تیغدر، شهرک قومنجان، کرچ و بویک در خراسان جنوبی نیز به بهره برداری رسید.۲ هزار و ۶۹۱ خانوار در سطح استان تأمین گردد.

 

نظر شما