۲۷هزار و ۱۱۳ نفر در استان بوشهر واکسن دریافت کردند

۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ۱۰:۱۷:۰۴
کد خبر: ۱۱۸۲۱۱۵
۲۷هزار و ۱۱۳ نفر در استان بوشهر واکسن دریافت کردند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به اهمیت سرعت بخشی در ایمن سازی جامعه، کار واکسیناسیون گروه‌های هدف بر اساس سند ملی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بدون وقفه و حتی در روزهای تعطیل در دست اجراست و تاکنون ۲۷هزار و۱۱۳ نفر در این استان واکسن دریافت کرده‌اند.

به گزارش برنا؛ عبدالمحمد خواجه ئیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از این شمار پنج هزار و ۶۵۹ نفر هر ۲ نوبت و ۲۱هزار و ۴۵۴ نفر نیز تاکنون نوبت اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

او بیان کرد: از این جمعیت ۱۶هزار و ۶۶۹ نفر شامل کارکنان بهداشت و درمان، نظام پزشکی، بیماران مزمن، جانبازان و سالمندان ساکن در سرای سالمندان، پاکبان‌ها، کارکنان آرامستان‌ها در فاز نخست سند ملی ایمن سازی واکسن دریافت کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر جمعیت بالای ۸۰ سال استان بوشهر را ۱۰ هزار و ۹۹۳ نفر اعلام کرد و گفت: از این جمعیت هفت هزار و ۴۰۳ نفر معادل ۶۷.۳ درصد تاکنون واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

خواجه ئیان اضافه کرد: همچنین سه هزار و ۶ نفر معادل ۴۳.۷ درصد نیز در گروه‌های سنی ۷۵ تا ۸۰ سال در این استان واکسن کرونا زده‌اند.

به گفته خواجه ئیان تاکنون یکهزار و ۸۷۹ نفر از بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور، هموفیلی، سرطان، ام اس و افراد گیرنده عضو پیوندی در استان بوشهر واکسن دریافت کرده‌اند و انتظار می‌رود طبق برنامه اعلام شده سایر بیماران نیز زیر پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.

او یادآور شد: براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام متولدان ۱۳۳۰ به بعد می‌توانند در سامانه سلامت ثبت نام و براساس نوبت دهی که انجام می‌شود، برای تزریق واکسن فراخوانده می‌شوند.

خواجه ئیان ادامه داد: در زمان حاضر برای رفاه حال سالمندان واکسن خودرویی در شهرستان بوشهر راه‌اندازی و در صورت همکاری در زمینه فضای فیزیکی، امکان راه‌اندازی واکسن خودرویی در سایر شهرستان‌های این استان نیز وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: افزون براین مراکز تجمعی واکسیناسیون در همه شهرستان‌های استان بوشهر راه‌اندازی شده‌است.

او یادآور شد: تاکنون بیش از ۳۴هزار دوز واکسن مورد نیاز از نوع اسپوتنیک وی روسیه، کوواکسین بهارات هند، سینوفارم چین و آسترازنکا برای ایمن سازی افراد درمقابل ویروس کرونا وارد استان بوشهر شده‌است.  

به گفته خواجه ئیان هیچ دارو و واکسنی بدون عارضه وجود ندارد و همه واکسن‌های موجود مجوز استفاده اضطراری از سازمان بهداشت جهانی را دریافت کرده اند.

او یادآورشد: خوشبختانه تاکنون بیشتر شکایت‌ها در زمینه عوارض خفیف و معمول از جمله تب و درد محل تزریق و سردرد و نظایر آن است که توصیه می‌شود مردم از این امکان استقبال کنند تا به سرعت با ایمن سازی همگانی؛ جامعه از این بیماری نجات یابد چون باید تاب آوری جامعه و بویژه قشرهای مختلف را درنظر داشت و ادامه این محدودیت‌ها می‌تواند مشکلات گسترده‌ای برای گروه‌های مختلف به دنبال داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: مردم باید بدانند ایمنی بلافاصله بعد از تزریق واکسن برای فرد ایجاد نمی‌شود به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و حضور نیافتن در تجمع‌ها و رعایت فاصله اجتماعی از جمله مواردی است که بعد از تزریق واکسن نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

خواجه ئیان تاکید کرد: زمانی جلو زنجیره انتقال ویروس گرفته می‌شود که ۷۰ درصد ایمن سازی صورت بگیرد که این امر با توجه به شرایط موجود در کل دنیا و شیوه واکسیناسیون تاکنون محقق نشده و همچنان توجه به راهبرد رعایت پروتکل‌های اجتماعی ضروری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در زمان حاضر ۲ راهبرد واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا وجود دارد که هیچکدام جای دیگری را نمی‌گیرند و در واقع مکمل همدیگر هستند و باید همزمان مورد توجه قرار گیرند.
منبع: ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز