رییس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری کرمانشاه خبر داد:

لغو قرارداد ساخت پروژه تله‌کابین کرمانشاه

۱۴۰۰/۰۴/۱۹ - ۱۰:۳۲:۲۵
کد خبر: ۱۲۰۴۴۳۷
لغو قرارداد ساخت پروژه تله‌کابین کرمانشاه
رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های عمومی شهرداری کرمانشاه اعلام کرد که قرارداد پروژه تله کابین تاق‌بستان به دلیل مشکلات حقوقی لغو شد.

به گزارش برنا؛ علی اصغر خزلی، رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های عمومی شهرداری کرمانشاه گفت: اکنون در حال طی کردن مراحل قانونی هستیم تا این پروژه را به منظور اجرا به دیگر سرمایه گذاران معرفی کنیم.

پروژه تله کابین کرمانشاه اواسط سال ۱۳۹۸ به منظور سرمایه گذاری و اجرا به شرکتی تحت عنوان پویش افق ماندگار واگذار شد که تنها چند ماه از تاسیس آن گذشته بود.

عملیات این پروژه در نهایت اسفند ماه همان بدون اخذ مجوزهای لازم از وزارت میراث فرهنگی و بدون در اختیار گرفتن زمین از راه و شهرسازی آغاز شد.

سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری برآورد اولیه برای ساخت تله کابین تاق بستان را ۲۲۳ میلیارد تومان اعلام کرد که قرار بود ۱۷۶ میلیارد تومان آن توسط شرکت مذکور و باقی توسط شهرداری تامین شود.

امکان تغییر مسیر تله کابین

یکی مهمترین از مشکلات پیش روی پروژه تله کابین کرمانشاه قرار داشتن آثار تاریخی در مسیر آن بود و کارشناسان میراث فرهنگی معتقد بودند که این پروژه برای پرونده ثبت جهانی طاق‌بستان مشکل ساز می شود.

رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری کرمانشاه در این رابطه گفت: به موازات فعالیت برای پیدا کردن سرمایه گذار جدید نشست های تخصصی برای برطرف کردن مشکلات میراث فرهنگی در پروژه نیز برگزار می شود.

خزلی تاکید کرد: در صورتی که به صورت قطع مشخص شود که مسیر پیشنهادی برای تله کابین کرمانشاه به ثبت جهانی تاق‌بستان و آثار موجود در مسیر آسیب وارد می کند، بدون شک مسیر آن را با کمک سرمایه گذار جدید تغییر خواهیم داد.

قرارداد ساخت پروژه تله‌کابین کرمانشاه لغو شد

مناطقی که تا کنون به عنوان سه ایستگاه تله کابین کرمانشاه مطرح شده اند.

او توضیح داد: اکنون مهمترین ایرادی که کارشناسان میراث فرهنگی به پروژه وارد می کنند مربوط به سه پایه پایانی تله کابین است که در دشت کاهو مربوط به دوران پارینه سنگی قرار دارند.

رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری کرمانشاه یادآور شد: این احتمال وجود دارد که روند احداث پایه ها در دشت کاهو با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی و بدون لطمه زدن به آثار تاریخی انجام شود.

به گفته به گفته باستان‌شناسان دانشگاه رازی غار «مرگُجر» مربوط به دوران فرادیرینه‌سنگی، کارگاه سنگ‌تراشی باستانی، گورستان اشکانی، مجموعه نقوش صخره‌ای، غار «مثلثی»، غار «ملاورد»، پناهگاه «ورکینی» با قدمت بیش از ۴۰ هزار سال، غار «دواشکفت» با قدمت ۴۹ تا۱۰۰ هزار از جمله دیگر آثار هستند که در کوهستان تاق بستان قرار دارند که احتمال نابودی آن‌ها به واسطه احداث تله کابین وجود دارد.

ایرادهای فنی برطرف می‌شود

رعایت نکردن اصول استاندار توسط سرمایه گذار قبلی یکی از مشکلات اصلی پیش روی پروژه بود؛ به نحوی که اداره کل استاندار کرمانشاه در ۲ مرحله بازدید ۲۰۰ مورد مغایرت با اصول استاندار را گزارش کرد.

خزلی در این رابطه نیز توضیح داد: بدون شک ایرادهای اداره کل استاندارد به صورت کامل برطرف خواهند شد و تا زمانی که استاندارهای لازم اخذ نشود اجازه فعالیت به سرمایه گذار جدید داده نمی شود.

منبع: ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز