استاندار خراسان جنوبی در ستاد استانی مدیریت کرونا بیان کرد:

کاهش چشمگیر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۱۳:۵۵:۱۰
کد خبر: ۱۲۰۷۹۷۷
کاهش چشمگیر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان
استاندار خراسان جنوبی از پیشنهاد استان برای بازنگری در جدول گروه بندی مشاغل و نحوه اعمال محدودیت ها در حوزه های مختلف خبر داد.

به گزارش برنا خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ، به آثار زیان بار بیماری اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر رنگ شهرهای استان، ناگزیر به اعمال محدودیت در برخی از مشاغل و حرف هستیم.

وی با تأکید بر پیشنهاد استان، تصریح نمود: برخی از مشاغل مثل کفش فروشی ها و لباس فروشی ها تجمعی ندارند اما چون در تأمین کالاهای اساسی جدی نیستند، در فهرست مشاغلی قرار دارند که باید محدود شده و در رنگ بندی قرمز کرونایی تعطیل شوند.

به گفته وی؛ پیشنهاد خاص استان تغییر این رویه و محدود شدن صنوفی است که با ازدحام جمعیت در محیط های سربسته مواجهند.

استاندار گفت: اعمال محدودیت در محل های تجمعی و شلوغ که خیلی اورژانسی نیستند، الزامی است و به این ترتیب مکان هایی همچون تالارهای پذیرایی، رستوران ها، باشگاه های ورزشی و استخرها باید محدود شوند.

وی ادامه داد: برگزاری سمینارها، همایش ها، گردهمایی ها و .. که جمع شدن عده ای از افراد در محیط بسته را به همراه دارند و احتمال ابتلا را افزایش می دهند، در رنگ بندی قرمز ممنوع می باشد.

به گفته وی؛ تجارب ۱۷ ماهه مدیریت بیماری کرونا، نشان می دهد برخی دستورالعمل ها و مصوبات نیاز به بازنگری دارند و ستاد ملی کرونا نیز با اشراف به این موضوع، به زودی تغییرات اساسی را ابلاغ خواهد کرد.

استاندار با تأکید بر این که در هر موضوعی ما باید به گونه ای اقدام کنیم که کمترین آسیب را برای مشاغل به همراه داشته باشد، گفت: در بحث پارک ها، عده ای بر این باورند که چون محیط بسته نیست، درصورت رعایت پروتکل های بهداشتی، نباید محدودیتی برای حضور مردم اعمال شود و در مقابل افرادی هم هستند که با عنوان این که هر جا تجمع باشد، ابتلا نیز هست، مخالف باز بودن پارک ها هستند.

ملانوری ادامه داد: گزارش ها حکایت از این دارد که رعایت پروتکل ها که تا ۲-۳ ماه قبل حدود ۹۰ درصد بود در حال حاضر به ۴۸ درصد در سطح کشور و به ۵۸ درصد در خراسان جنوبی رسیده است.

وی تأکید کرد: رعایت ضوابط بهداشتی، استفاده از ماسک، دقت در فاصله اجتماعی و پرهیز از برگزاری دورهمی ها در کاهش ابتلاها بسیار مؤثر می باشد و بر عکس بی دقتی در رعایت دستورالعمل ها، افزایش آمار بیماران را به همراه دارد.

استاندار در ادامه به تشریح اقداماتی پرداخت که تاکنون برای مدیریت بیماری در سطح استان انجام شده و گفت: با توجه به وسعت خراسان جنوبی و هم مرزی با افغانستان، اگر مدیریت شرایط به درستی انجام نمی شد، الان وضعیتی بسیار بدتر داشتیم، لذا برای ادامه مسیر هم نیاز به مدیریت جدی شرایط داریم.

ملانوری بر اهمیت اطلاع رسانی و فعالیت های تبلیغی تأکید کرد و گفت: تمام شهرداری ها مکلفند نسبت به نصب بنرهای قابل رؤیت با محتواهایی درخصوص بیماری کرونا و خسارت هایی که به همراه دارد،در پیاده روها، حاشیه میادین، ورودی پارک ها و ... اقدام نمایند.

به گفته وی؛ اگر مردم از بیماری و عوارض آن بیشتر بدانند، مطمئناً در مدیریت شرایط بیشتر همراهی خواهند کرد.

ملانوری بر لزوم اجرای مجدد طرح شهید سلیمانی در همه مناطق استان، خاطرنشان کرد: این طرح در مدیریت بیماری در دوره قبل خیلی مؤثر بود، لذا بسیج، سپاه، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی می بایست این طرح را قوی تر از قبل در تمام مناطق اجرا کنند.

وی تأکید کرد: با توجه به افزایش سرعت انتشار و ابتلای بیماری در دور جدید، بیماریابی بیش از هر اقدامی به ما در مدیریت شرایط کمک می کند.

استاندار با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا و اعمال محدودیت ترددهای بین شهری و استانی اظهار داشت: با عنایت به این که همه استان ها در جریان این مصوبه هستند، تأکید ما بر بازدارندگی و عودت خودروهایی است که از دیگر مناطق به سمت استان می آیند.

ملانوری با تأکید بر این که واکسیناسیون باید از مطالبات جدی استان باشد، گفت: هر چه ما بتوانیم واکسیناسیون را به ویژه در گروه های پرخطر و در معرض ریسک افزایش دهیم، کمک بزرگی به مدیریت بیماری کرده ایم.

وی ادامه داد: واکسیناسیون افراد متقاضی بر اساس اعلام ستاد ملی انجام می شود و بالطبع با توجه به افزایش واکسن تولید داخلی و وارداتی ، از این پس در سطح وسیع تری صورت خواهد گرفت.

به گفته وی؛ خوشبختانه در ماه های اخیر به واسطه واکسیناسیون ۸ میلیون نفر از گروه های پرخطر، با سن بالا و دارای بیماری های زمینه ای ، میزان مرگ و میر کاهش یافته اما متأسفانه آمار ابتلای به بیماری در سطح کشور افزایشی است و این میزان شیوع کرونا برای مردم، نظام و حوزه بهداشت و درمان خسارت های جبران ناپذیری به همراه داشته و دارد.

استاندار ، عادی انگاری را آسیب زا دانست و گفت: اگر بخواهیم احساس خستگی کنیم و شرایط را جدی نگیریم، دچار آسیب هایی خواهیم شد که به راحتی قابل جبران نیست.

ملانوری درخصوص وضعیت حضور کارکنان دستگاه های اجرایی در محل کار نیز اظهار داشت: حضور کارکنان تابع شرایط رنگ بندی است و مدیران مکلفند دستورالعمل های مرتبط را رعایت کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز