بزرگترین جاسوسان زن جهان را بشناسید+عکس

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۱۳:۰۱:۱۹
کد خبر: ۱۲۶۱۳۴۰
بزرگترین جاسوسان زن جهان را بشناسید+عکس
سالهاست که جاسوسان با انجام عملیات مخفیانه اطلاعات جمع آوری کرده و به کشور خودشان کمک می‌کنند. اما اغلب فراموش می‌کنیم که برخی از این جاسوسان شگفت انگیز زن بودند.

به گزارش برنا؛ در طول تاریخ، جاسوسی نقش به سزایی در توسعه و رشد کشور‌های سراسر جهان داشته است. سالهاست که جاسوسان با انجام عملیات مخفیانه اطلاعات جمع آوری کرده و به کشور خودشان کمک می‌کنند. اما اغلب فراموش می‌کنیم که برخی از این جاسوسان شگفت انگیز زن بودند.

آنا مونتس

آنا مونتس جاسوس دولت کوبا بود و در سال ۱۹۸۵ میلادی به استخدام آژانس اطلاعات دفاعی ارتش آمریکا درآمد. اما سرانجام پس از مدتی که در نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در کوبا ماند، به جاسوسی تبدیل شد که به نفع دولت کوبا جاسوسی می‌کرد. مونتس با حافظه قوی‌ای که داشت جزئیات اسناد حساس و محرمانه را به خاطر می‌سپرد و در خانه در لپ تاپ شخصی اش این موارد را تایپ و ذخیره می‌کرد. سپس کپی این اطلاعات ر ا بر روی دیسک‌هایی قرار می‌داد. او از طریق یک رادیو موج کوتاه از سوی دستگاه امنیتی کوبا مطلع می‌شد که چه زمانی باید به رابط‌ها دیسک‌ها را تحویل دهد.او حتی آزمون‌های دستگاه دروغ سنج در آمریکا را با موفقیت گذرانده بود.آنا سرانجام در سال ۲۰۰۲ به اتهام فعالیت‌های جاسوسی و انتقال اطلاعات طبقه بندی شده فوق سری در مورد توان دفاعی به کشور کوبا، به ۲۵ سال حبس محکوم شد.

آنا مونتس جاسوس زن آمریکایی

آنا چاپمن

آنا چاپمن، معروف به «مو قرمزی روس»، سال ۲۰۱۰ به همراه ۹ تن دیگر به اتهام جاسوسی برای روسیه بازداشت و در تبادل زندانیان با روسیه به  کشور خود بازگردانده شد.  آنا در شهر ولگاگراد روسیه متولد شد. او دختر یک مقام ارشد کا گ ب بود. در سال ۲۰۰۱ با الکس چپمن انگلیسی ازدواج کرد و دو تابعیت روسی -انگلیسی خود و گذرنامه انگلیسی را دریافت کرد.او پس از جدایی از همسرش به منهتن نقل مکان کرد. منهتن جایی بود که او به راحتی میتوانست اطلاعات حساس دولت آمریکا را به کرملین ارسال کند.او به عنوان یک مدل لباس با اغواگری توانسته بود درسیستم امنیتی آمریکا نفوذ کرده و به جمع آوری اطلاعات بپردازد.آنا پس از بازگشت به روسیه، مورد تقدیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور قرار گرفت و حتی به او یکی از بالاترین مدال‌های روسیه را برای جاسوسی دریافت کرد.

ژوزفین بیکر

به نقل از باشگاه خبرنگاران، ژوزفین بیکر، خواننده، بازیگر، فعال حقوق مدنی فرانسوی و جاسوس دولت فرانسه در آمریکا بود. حتی در زمان حمله آلمان به فرانسه، نازی‌ها، به دلیل محبوبیت زیاد ژوزفین، به او اجازه رفت و آمد آزاد دادند. ژورفین اطلاعات جمع آوری شده را با جوهری نامرئی که بر روی نت‌های موسیقی نوشته شده بود به فرانسه و انگلستان منتقل می‌کرد.ژوزفین در سال ۱۹۷۵ از دنیا رفت و تنها زنی در فرانسه است که پس از مرگ، در یک مراسم کاملاً نظامی دفن شد.

استفانی رادر

استفانی رادر که یک مهاجران لهستانی در اوهایو و یک مامور اطلاعاتی مخفی آمریکایی بود. استفانی در اواخر جنگ جهانی دوم به سپاه ارتش زنان پیوست و به دلیل آگاهی از فرهنگ لهستانی سریعا برای خدمت در دفتر خدمات استراتژیک انتخاب شد. او یکی از دو مامور OSS (سازمان جاسوسی آمریکا) بود که در سفارت آمریکا در ورشو کار می‌کرد.وی با تظاهر به هویت زنی که در جستجوی اعضای خانواده از دست رفته در جنگ بود، مخفیانه اطلاعاتی در مورد تحرکات نیرو‌های روسی، آمار سیاسی و … جمع آوری می‌کرد.رادر در سال ۲۰۱۶ در ۱۰۰ سالگی در خانه اش در ویرجینیا درگذشت. دوستان و همسایگانش تنها در اواخر عمر متوجه شدند که او یکی از موفق‌ترین ماموران اطلاعاتی لهستانی پس از جنگ است.

نانسی ویک

نانسی ویک در نیوزلند در سال ۱۹۱۲ متولد و در استرالیا بزرگ شد. او در دهه ۱۹۳۰ در فرانسه در «هرست کورپوریشن» به عنوان روزنامه‌نگار مشغول به کار شد و سپس با مرد ثروتمدی ازدواج کرد. نانسی از پول شوهرش برای اجرای تعدادی عملیات مخفیانه استفاده کرد و در جنگ جهانی دوم به یکی از چهره‌های اصلی مقاومت فرانسه تبدیل شد. نیروی پلیس مخفی آلمان به دلیل مهارت بالای نانسی به او لقب «موش سفید» را دادند و ۵ میلیون فرانک برای کشتن او جایزه گذاشتند.نانسی به قدری بی رحم بود که حتی یک سرباز آلمانی رابا دست‌های خالی کشت تا مانع از به صدا درآوردن زنگ خطر شود.این جاسوس در انتها به ناچار مجبور شد به انگلیس فرار کند؛ اما نازی‌ها همسرش را گرفتند و شکنجه و اعدام کردند.

ملیتا نوروود

در سال ۱۹۹۹، یک زن ۸۷ ساله انگلیسی کنفرانسی مطبوعاتی در مقابل خانه خود برگزار  و اعلام کرد که نزدیک به چهار دهه  به عنوان جاسوس اتحاد جماهیر شوروی خدمت کرده است.ملیتا از جنگ جهانی دوم تا جنگ سرد، اسرار هسته‌ای را از دفتری که در آن به عنوان منشی کار می‌کرد به سرقت برد و آن‌ها را به مسکو منتقل کرد.او فعالیت جاسوسی خود را در دهه ۱۹۳۰  در حالی که به عنوان دبیر انجمن تحقیقات فلزات غیر آهنی در لندن کار می‌کرد، آغاز کرد. ملیتا تا زمان بازنشستگی خود، یعنی سال ۱۹۷۰ ارسال این اطلاعات جاسوسی به مسکو را ادامه داد. کارشناسان هنوز در مورد میزان کمک او به برنامه هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی اطلاع دقیقی ندارد.

نور عنایت خان

نور عنایت خان که از یک خانواده سلطنتی در هند بود، در اوایل قرن بیستم در اتحاد جماهیر شوروی متولد شد. نور عنایت خان در سال ۱۹۴۳، تحت نام رمزی «مادلین» به فرانسه اعزام شد. او نخستین جاسوس هندی – انگلیسی و همچنین اولین اپراتور زن رادیویی در انگلیس بود و در طول جنگ‌جهانی‌دوم برای انگلیسی‌ها جاسوسی می‌کرد.او بیش از یک سال در زندان بود تا اینکه به اردوگاه کار اجباری داکائو فرستاده شد و بعداً در سال ۱۹۴۴ اعدام شد.

کریستین گرانویل

یک ملکه زیبایی لهستانی بود که به جاسوس انگلیسی ها تبدیل شد. کریستین گرانویل قبل ازجنگ جهانی دوم یک مدل لباس بود.  او جاسوس لهستانی مورد علاقه‌ی وینستون چرچیل، نخست وزیر وقت انگلیس بود.کریستین با ارسال پیام‌هایی از طریق لهستان به نیرو‌های متفق و استفاده از زیبایی خود برای اغواگری، جان خود را به خطر انداخت و توانست جان سربازان انگلیسی زیادی را نجات دهد. او پس از جنگ نیز مدال شجاعت دریافت کرد.

ماتا هاری

ماتا هاری، یکی از مشهورترین جاسوسان زن متولد هلند بود که به عنوان خوانننده و رقصنده، اجرا‌های منحصر به فردی انجام می‌داد. اجرا‌های زیبای او، بازدیدکنندگان زیادی را به شهر‌هایی که او در آن حضور داشت، می‌کشاند که بسیاری از این تماشاگران افسران نظامی و فرانسوی و آلمانی بودند.بر اساس کار او  و همچنین ارتباط او با بسیاری از افراد برجسته، ماتا را قادر ساخت تا آزادانه در سراسر اروپا سفر کند. در حالی که مأموریت‌های جاسوسی دقیق او نامشخص است، فرانسوی‌ها او را در سال ۱۹۱۷ تحت محاکمه قرار دادند و او را متهم کردند که با استفاده از شواهد اطلاعات محرمانه انگلیس برای آلمان کار می‌کند.ماتا اعتراف کرد که توسط فرانسوی‌ها برای جاسوسی در بلژیک استخدام شده است. عوامل فرانسوی سپس اعلام کردند که او یک جاسوس دوجانبه است و اطلاعات پنهانی را به آلمانی‌ها ارسال می‌کند. او سرانجام درسن ۴۱ سالگی دستگیر و با تیرباران کشته شد.

ویرجینیا هال

یک جاسوس آمریکایی که برای اداره عملیات ویژه انگلیس در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن برای اداره خدمات راهبردی و بخش فعالیت‌های ویژه CIA فعالیت می‌کرد.ویرجینیا هال یک آمریکایی از طبقه ثروتمند جامعه بود و به زبان‌های فرانسه و آلمانی به خوبی صحبت می‌کرد. او پس از کار در چندین سفارت آمریکا  قصد داشت در وزارت امور خارجه آمریکا کار کند، اما به دلیل از دست دادن یک پای خود در یک حادثه نتوانست.او در جنگ جهانی دوم به عنوان جاسوس متفقین کار می‌کرد و هنگامی که جنگ به پایان رسید، به او نشان صلیب خدمات برجسته اهدا شد. او اولین زن و اولین غیرنظامی بود که در طول جنگ جهانی دوم این افتخار را دریافت کرد.

 

 

نظر شما