میرزایی، مدیرعامل:

آونگان ثابت کرد با مدیریت جهادی می توان از بحران عبور کرد

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۲۳:۰۲:۵۸
کد خبر: ۸۷۶۷۴۹
آونگان، بزرگ‌ترین سازنده دکل‌های انتقال نیرو و پرچم دار خاورمیانه، پس از خصوصی سازی در سال 1383 با بروز مشکلات اقتصادی متعدد با تعطیلی کامل روبرو شد؛ اما با پیگیری های مسئولان استان مرکزی و واگذاری به سهامدار جدید، اکنون به چرخه تولید بازگشته است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ میرزایی مدیر عامل این شرکت گفت : مدیرعامل جدید شرکت آونگان در تشریح گزارشی از روند پیشرفت فیزیکی واحدهای مختلف کارخانه که به دلیل تعطیلی چندساله، تخریب شده و نیازمند ترمیم،بازسازی و توسعه بودند گفت: این واحد تولیدی در بدترین شرایط ممکن به سهامدار جدید واگذار شد به طوری که از آونگان ویرانه ای تحویل مجموعه مدیریتی جدید شد و علاوه بر تخریب فضا و سالن های این واحد تولیدی، قطعات بسیاری از دستگاه ها و عوامل تولید نیز به دلایل نامعلومی موجود نبود؛ که با رایزنی ها و تحمیل هزینه های بسیار برای شرکت، توانستیم دستگاه ها را به روز رسانی و فعالیت را آغاز کنیم.

فضای کارگاهی شرکت به متروکه تبدیل شده بود

حسن میرزایی با بیان اینکه فضای کارگاهی و ساختمان های شرکت به متروکه ای تبدیل شه بود، بیان کرد: علاوه بر ضعف های مدیریتی و ناملایمتی با آونگان نسبت به حفظ این واحد تولیدی به عنوان یک سرمایه ملی و اموال بیت المال اقدام شده و به گفته کارکنان این مجموعه تولیدی، تعدادی از کارگران نیز به دلایل مختلف و به بهانه وصول مطالبات خود به مشکلات این شرکت دامن زده بودند.

همه چیز در شرکت مفقود شده بود

وی افزود: به غیر از قطعات اصلی و تجهیزات متصل به فضای کارگاهی، همه چیز در شرکت مفقود شده بود و طبق اظهارات منابع آگاه، متاسفانه این اتفاق توسط افرادی صورت گرفته که دارایی ها و اموال کارخانه را به جای مطالبات خود به پیمانکاران بیرون از مجموعه تحویل می دادند و آنها نیز یا با به کارگیری از این تجهیزات در حوزه فعالیتی خود پیشرفت چشمگیر داشته اند و یا برخی ابزارها و تجهیزات را با قیمت های چند برابر به متقاضیان مرتبط با صنعت معامله می کردند که همین مساله آونگان را به سمت و سوی رکود و تعطیلی پیش برده است.

رونق تولید در آونگان مشهود است

مدیرعامل جدید آونگان اظهار داشت: با همه مشکلات، کمبودها و نواقص، تولید دوباره در این مجموعه کلید خورد و علاوه بر به کارگیری تعداد قابل توجهی از کارکنان پیشین آونگان تعداد زیادی نیز نیروی کار جدید در این واحد تولیدی جذب شد و اکنون رونق تولید در آونگان مشهود است.

حمایت از مددجویان با حضور زندانیان مالی در آونگان

میرزایی اضافه کرد: 15 نفر از مددجویان ندامتگاه اراک نیز با هدف تامین مخارج خانواده های آنها و همچنین انجام وظیفه اجتماعی آونگان در بخش فضای سبز شرکت به کار گیری شده اند و مطابق قانون به این افراد حقوق و مزایا تعلق می گیرد.

تاکنون 200 نیروی متخصص و فنی جذب آونگان شده اند

مدیر عامل آونگان گفت: در طول سال هایی که آونگان تعطیل بود چندین بار شرکت به مزایده گذاشته شده بود و هیچکس اقدام به خرید آن نکرد و اکنون سهامدار جدید وارد میدان شده و مدیریت و کارکنان جدید نیز با تمام توان در راستای تولید گام برداشته اند اما این واحد تولیدی بدون توجه به اظهار نظرها در راستای ایجاد اشتغال و رونق تولید حرکت می کند و خوشبختانه طبق تعهدات اجتماعی و اخلاقی خود به استان از نیمه دوم بهمن ماه سال گذشته تاکنون موفق به جذب 200 نفر نیروی متخصص و فنی شده ایم و تا سررسید یک سالگی احیای آونگان، 365 نیرو در آونگان مشغول به کار خواهند شد.

باید از امکانات نیروی انسانی مطلوب و متخصص،دانش فنی،مواد اولیه خام و انرژی ارزان بهره گیری کرد

مدیرعامل شرکت آونگان اراک اظهار داشت: وجود نیروی انسانی ارزان و ماهر در کشور، وجود انرژی ارزان و فراوان، برخورداری از دانش فنی و تکنولوژی لازم، برخورداری از مواد اولیه خام، برخورداری از امکانات زیرساختی همچون زمین و مواردی از این قبیل فرصت های مطلوبی است که شاید در هر منطقه یا کشور موجود نباشد اما در کشور ما این فرصت های ارزشمند وجود دارد و باید از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

مدیریت ضعیف گذشته در آونگان،سبب رکود صنعت دکل سازی در استان شده است

میرزایی ادامه داد: در صنعت آونگان به وفور به آهن نیاز است و استان از معادن استخراج آهن مطلوبی برخوردار است ولی مدیریت ضعیف در این مجموعه تولیدی و در این صنعت سبب عدم توجه به رونق صنایع به خصوص صنعت دکل سازی در استان شده است که انتظار می رود مسئولان نسبت به حل این مشکل و تامین مواد اولیه برای آونگان اقدامات موثر انجام دهد.

آونگان ثابت می کند با مدیریت جهادی می توان از بحران عبور کرد

وی گفت: فعالیت در مجموعه آونگان به این روش نیست که مدیر در بدو ورود به استان به دنبال اقامت در هتل پنج ستاره و دریافت حقوق بالا باشد، مجموعه مدیریت این شرکت با کمترین امکانات پا به پای کارگران کار می کنند و آونگان ثابت می کند که اگر مدیریت سالم و نیروها جهادی باشند، می شود صنعت را حتی در شرایط بحرانی اداره کرد.

نیروهای قدیمی آونگان در فرآیند تولید این مجموعه نقش آفرینی می کنند

مدیرعامل آونگان اراک اظهار داشت: به کارگیری از نیروهای قدیمی آونگان و بهره مندی از توانمندی های تخصصی آنها ملاک جذب نیرو بوده که با استخراج بیوگرافی کارکنان و کارگران قبلی آونگان و نیز تحقیق در خصوص مطالبات آنها مشخص شد بیش از 50 درصد نیروهای شاغل در آونگان گرفتار آسیب های اجتماعی شده اند و با متلاشی شدن خانواده ها، مشکلات اجتماعی بسیاری گریبانگیر جامعه شده است در حالی که آنها می توانستند نقش موثری در راه اندازی و احیای این واحد تولیدی داشته باشند، بنابراین تمامی این افراد جذب شرکت شدند و اکنون نیز در فرآیند تولید این مجموعه نقش آفرینی می کنند.

میرزایی با بیان اینکه علاوه بر تولیدات گذشته آونگان حمایت از ایده های تجاری دانشجویان و جوانان استان نیز در دستور کار این واحد تولیدی قرار گرفته است.

برای دریافت مجوزهای صادراتی و کد بورس برای تامین مواد اولیه به همکاری و مساعدت دستگاه های استان نیاز است

میرزایی افزود: همچنین در حال حاضر برای دریافت مجوزهای صادراتی و دریافت کد بورس برای تامین مواد اولیه به همکاری و مساعدت دستگاه ها نیاز است که با وجود مکاتبات با دستگاه های مختلف استان بعد از حدود چندماه همچنان این مشکلات آونگان مرتفع نشده است.

تقویت فضای سبز آونگان در دستور کار قرار دارد

وی بیان کرد: علاوه بر توجه ویژه به بخش تولید و راه اندازی سالن های تولیدی مختلف آونگان، نسبت به تعمیرات اساسی و تجهیز مسجد، ساماندهی فضای سبز، هرس درختان، چمن کاری، گل کاری، ساخت آب نما، زیبا سازی درب ورودی و معابر این واحد تولیدی نیز اقدامات موثری انجام شده و هم اکنون 15 نیروی انسانی تنها وظیفه رسیدگی به فضای سبز آونگان را بر عهده دارند.

آشپزخانه آونگان با ظرفیت طبخ غذا برای 3 هزار نفر،آمادگی پذیرش سفارش طبخ غذا به بیرون شرکت را نیز دارد

مدیرعامل شرکت آونگان اضافه کرد: آشپزخانه و رستوران این واحد تولیدی نیز با انجام تعمیرات اساسی و تامین مدرن ترین تجهیزات و لوازم به ظرفیت قابل توجهی رسیده و در هر وعده غذایی امکان طبخ سه هزار پرس غذا در آن وجود دارد و علاوه بر ارائه خدمات به کارکنان شرکت به دریافت سفارش طبخ غذا به بیرون شرکت نیز خدمات رسانی می کند.

واگذاری نامناسب، آونگان رابه ورطه رکود و نابودی برد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در خصوص احیای دوباره آونگان معتقد است، آونگان اراک که از بدو راه اندازی (1353) تا اوایل دهه 80 به عنوان قطب تولید دکل در کشور و حتی خاورمیانه بود در سال 1383 در جریان یک واگذاری نامناسب، این واحد تولیدی توانمند به ورطه رکود و نابودی رفت.

محمدرضا حاجی پور افزود: از سال 1383 به بعد شرایط آونگان نسبت به گذشته درخشان و کارنامه ممتاز خود تغییر کرد و هر روز با مشکلی جدید روبرو می شد تا اینکه در سال 1390 این واحد تولیدی با تمام ظرفیت های بی بدیل خود تعطیل شد و نیروهای کاردان و با تجربه آن نیز بیکار شدند و حتی بخشی از نیروهای این واحد تولیدی برای امرار معاش از اراک به دیگر شهرهای کشور مهاجرت کردند.

مسائل بانکی، بیمه ای و مشکلات خصوصی سازی مانع واگذاری آونگان می شد

وی ادامه داد: از سال 1394 ساماندهی و واگذاری شرکت آونگان به یک سرمایه گذار با اهلیت صنعتی و برخوردار از پشتوانه مالی مطلوب در استان مرکزی کلید خورد و چندین سرمایه گذار نیز برای این مهم اعلام آمادگی کردند اما در هر مرحله موانع و مشکلاتی از قبیل مسائل بانکی، بیمه ای و یا مسائل مرتبط خصوصی سازی مانع از واگذاری این واحد تولیدی می شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: رفته رفته آونگان و ساماندهی این واحد تولیدی و ایجاد اشتغال جدید تا جایی پیش رفت تا اینکه به یک مسئله مهم استانی تبدیل و نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مرکزی با جدیت هر چه تمامتر به دنبال احیای این واحد تولیدی بودند و موضوع این واحد تولیدی به عنوان مصوبه نشست های اقتصادی مقاومتی و رونق و رفع موانع تولیدی کشور با حضور مقامات بلندپایه کشوری و استانی مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه بهمن ماه سال گذشته به مجتمع خاتم الانبیاء (ص) واگذار شد.

آونگان در دولت نهم با مشکلات حدی اقتصادی مواجه شد

حاجی پور افزود: آونگان بزرگترین سازنده دکل های انتقال نیرو در خاورمیانه بود که بعد از واگذاری به بخش خصوصی در دولت نهم با مشکلات جدی اقتصادی مواجه شد که حل مشکلات این شرکت، به کارگیری کارکنان پیشین این کارخانه و بهره گیری از تمام ظرفیت این کارخانه از مهمترین شروط واگذاری به سهامدار جدید بود که تمام این شرایط از سوی تیم اقتصادی مجتمع خاتم الانبیاء (ص) پذیرفته شد.

آونگان بعد از 2 مرحله مزایده به مجتمع حوزوی خاتم الانبیاء (ص) اراک واگذار شد

وی ادامه داد: رایزنی ها برای انتخاب فردی که از توانمندی لازم و اهلیت صنعتی برخوردار باشد از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت و نیز کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور و استان همراه با اعطای تسهیلات حمایتی انجام شد که در نهایت این واحد صنعتی بعد از 2 مرحله مزایده به مجتمع حوزوی خاتم الانبیاء (ص) اراک واگذار شد.

 سرمایه گذار جدید آونگان متعهد به احیای خطوط تولید و پرداخت مبلغ این واحد صنعتی ظرف مدت پنج سال و پرداخت حقوق معوقه کارگران بازنشسته است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: سرمایه‌گذار جدید با واگذاری این شرکت به شخصیت حقوقی به مبلغ یک هزار و 60 میلیاردریال، متعهد به احیای خطوط تولید و پرداخت مبلغ و قیمت این واحد صنعتی ظرف مدت پنج سال و به کارگیری کارگران بازنشسته نشده و نیز پرداخت حقوق معوقه کارگران بازنشسته است.

پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک زمینه اشتغال افراد بیشتری در آونگان فراهم شود

حاجی پور اضافه کرد: اکنون که حدود چند ماه از واگذاری شرکت آونگان می گذرد این شرکت نه تنها کارکنان سابق این واحد تولیدی را به کار گرفته، بلکه بیش از 200 فرصت شغلی پایدار را در اراک ایجاد کرده و علاوه بر راه اندازی خطوط تولید گذشته با حمایت از ایده های تولیدی شرکت های دانش بنیان در تولید چند محصول جدید نیز وارد شده و پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک زمینه اشتغال افراد بیشتری در این واحد تولیدی فراهم شود.

صدای صنعت در آونگان، نوید بخش روزهای خوشی برای آینده اراک و استان مرکزی خواهد بود

وی بیان کرد: شرکت آونگان که بیش از هشت سال در تعطیلی مطلق به سر می برد و بخش عمده ای از دستگاه ها و تجهیزات آن از بین رفته بود و سطوح تمامی کارگاه های این واحد امروز رنگ و بوی تولید به خود گرفته و از ساعات اولیه روز صدای دستگاه ها، تجهیزات و کارگران نوید بخش روزهای خوشی برای آونگان، جوانان اراک و استان مرکزی است.

 انعقاد قرارداد با عراق،فرصتی مطلوب برای تولیدات آونگان خواهد بود

یکی از مدیران آونگان اراک نیز در اظهاراتی بیان داشت: این واحد تولیدی که در گذشته به عنوان نبض تولید فلزات سنگین خاورمیانه مطرح بود در سال 83 با واگذاری بدون ضابطه به ورطه رکود و در نهایت تعطیلی کشیده شد و از سال 88 تا بهمن ماه سال گذشته به طور رسمی تعطیل شد.

آونگان، اردیبهشت امسال به میزان تولید گذشته بازگشت

براتی افزود: شرکت آونگان 9 سال رکود و تعطیلی را تجربه کرد تا اینکه با پیگیری های نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مرکزی بهمن ماه سال گذشته به مجتمع حوزوی خاتم الانبیاء واگذار شد و بعد از یک تولید آزمایشی، اواخر اسفندماه تولید در این واحد آغاز شد و اردیبهشت ماه امسال به میزان تولید گذشته بازگشت.

 اکنون تولید، در تمامی واحدهای آونگان جریان دارد

وی ادامه داد: اکنون تولید در تمامی واحدها و سالن های شرکت آونگان جریان دارد و تولید نبشی، تیر، تولیدات مونتاژ، گالوانیزه، تیرهای مشبک و مدور و برج های انتقال نیروی شهری و بین شهری بخشی از تولیدات این واحد تولیدی محسوب می شود.

وی گفت: اکنون 2 قرارداد ساخت برج های انتقال نیرو با کشور عراق در آونگان معقد شده و واحد بازرگانی شرکت نیز تلاش می کند که با دیگر کشورهای همسایه کشورمان وارد مراودات اقتصادی شود.

مواد اولیه مورد نیاز آونگان از داخل تامین می شود

مدیر تولید کارخانه آونگان اراک نیز گفت: این واحد تولیدی از سال 1353 برای تامین دکل های انتقال نیرو کشور و منطقه راه اندازی شد و هر ساله روند روبه رشد مطلوبی را نیز داشت تا اینکه بعد از واگذاری به بخش خصوصی دچار مشکلات بسیاری شد و در سال 1391 این واحد تولیدی اعلام ورشکستگی کرد و و در اختیار دادگستری استان قرار گرفت.

عملیات تعمیرات شرکتدر کوتاهترین زمان ممکن انجام شد

«هاشمی» افزود: با واگذاری این شرکت به مجتمع حوزوی خاتم الانبیاء (ص) در بهمن ماه سال گذشته عملیات تعمیرات شرکت در کوتاهترین زمان ممکن انجام شد و از روزهای نخست، تولید دوباره در این واحد به جریان افتاد و اکنون حدود 200 نیروی انسانی در این مجموعه فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: تمامی دستگاه ها و تجهیزات آونگان به دلایل مختلف غیرقابل استفاده بود که با تلاش مدیریت، تمامی این تجهیزات به روزرسانی شد.

تولیدات روزانه آونگان بیش از 25 تن ارزیابی می شود

سرپرست واحد دکل سازی آونگان نیز گفت: این واحد تولیدی از اوایل خردادماه امسال بعد از انجام تعمیرات اساسی به بهره برداری رسید و هم اکنون 40 نفر نیروی انسانی در این مجموعه فعالیت می کنند و تولیدات روزانه این واحد نیز بیش از 25 تن ارزیابی می شود.

 70 درصد مواد اولیه واحد دکل سازی از داخل شرکت تامین می شود

 عباسی افزود: 70 درصد مواد اولیه واحد دکل سازی از داخل شرکت تامین می شود و مابقی نیز از استان و یا دیگر نقاط مختلف کشور تامین می شود.

اکنون روزانه بین 100 تا 150 تن تولیدات نبشی در آونگان می باشد

سرپرست واحد نورد آونگان اراک نیز گفت: ظرفیت تولید روزانه این واحد تولیدی بیش از 200 تن نبشی است که اکنون روزانه بین 100 تا 150 تن تولید می شود.

 عباسی افزود: در صورت حمایت مسئولان به خصوص در تامین مواد اولیه می توانتولید این واحد را به میزان قابل توجهی افزایش و زمینه اشتغال هر چه بیشتر جوانانشهر اراک را در این واحد فراهم کرد.

 

خبرنگار: زهره صادقی

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز