به صفر رسیدن فوت مادران باردار در مناطق کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد

۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۱۷:۰۰:۴۱
کد خبر: ۸۸۰۵۴۳
به صفر رسیدن فوت مادران باردار در مناطق کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد
سرپرست مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اورژانس هوایی یاسوج و گچساران از سال گذشته تاکنون به ۳۰ مادر باردار در مناطق دوردست و کوهستانی این استان، در شرایط دشوار امداد رسانی کرده و تاکنون هیچ موردی از مرگ و میر مادران باردار در این مناطق گزارش نشده است.

به گزارش گروه استان های برنا؛ محسن جلیل اظهار داشت: آمار مرگ و میر مادران باردار در مناطق کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد از سال ۹۴ تا ۹۶ حدود ۱۳ مورد بوده است درحالی که از سال گذشته تاکنون هیچ موردی گزارش نشده است.

وی افزود: یکی از دلایل افزایش این مرگ و میرها نبود اورژانس هوایی در سال های ۹۴ تا ۹۶ در این مناطق بوده است که این مادران باردار به علت طولانی بودن مسافت و دسترسی نداشتن به امکانات و تجهیزات رفاهی و مراکز درمانی در مناطق صعب العبور و کوهستانی جان خود را از دست می دادند.

جلیل بیان کرد: هم اینک ۲ بالگرد اورژانس ۱۱۵ در مناطق کوهستانی و صعب العبور کهگیلویه و بویراحمد در حال خدمت رسانی به مردم در این مناطق هستند و بیشترین خدمات به افراد در این مناطق محروم و دوردست بوده است.

وی عنوان کرد: ابتدای سال ۹۶ تاکنون تعداد ۳۰ مادر باردار در این مناطق با اورژانس هوایی یاسوج و گچساران خدمات رسانی شده اند که پس از ارائه خدمات به بیمارستان های استان انتقال داده شدند.

سرپرست مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از مجموع امداد رسانی ها به این زنان، تاکنون گزارش فوت مادر باردار در این مناطق ارائه نشده است.

وی ابراز داشت: ابتدای امسال تاکنون  به ۱۰ مادر باردار توسط ۲ بالگرد اورژانس هوایی امداد رسانی و به مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد انتقال داده شده اند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد این استان در برخی شاخص‌های سلامت از جمله در زمینه میزان مرگ و میر مادران باردار و کودکان در حال تولد از میانگین کشوری بالاتر بوده به گونه‌ای که نزدیک به صفر است.

بر اساس اسناد پزشکی تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کهگیلویه و بویراحمد سالانه هفت مورد مرگ و میر مادران باردار بعلت عوارض بارداری در این استان اتفاق افتاده است.

میانگین مرگ و میر کودکان و نوزادان در چهل سال پیش بین ۲۹ تا ۱۱۰ در هزار بوده که به ‌میمنت نظام مقدس جمهوری اسلامی ۹۰ درصد کاهش یافته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز