معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد:

انحراف کلی جامعه در ازدواج ناشی از عدم پاسخگویی به نیازهای موجود است

۱۳۹۸/۰۵/۱۸ - ۱۳:۵۹:۱۵
کد خبر: ۸۸۲۷۰۰
انحراف کلی جامعه در ازدواج ناشی از عدم پاسخگویی به نیازهای موجود است
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد عدم امادگی جامعه در پذیرش تغییرات سریع فرهنگی را عامل ناپایداری زوجین و ناموفق بودن امر ازدواج عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از یزد، "احمد طالبی با اشاره به این که کاهش رشد ازدواج در جامعه ناشی از کاهش جمعیت جوان است، اظهار کرد: این که در حال حاضر چه تعداد ازدواج شکل می‌گیرد امری است که عوامل مختلفی در آن تاثیرگذار هستند و از طرفی عوامل متعددی نیز در کاهش جمعیت جوان جامعه نقش دارد که بعضا منجر به نگرانی‌هایی در جامعه شده است.
وی با اشاره به کاهش پنج درصدی جمعیت جوان در کشور تصریح کرد: در گذشته جمعیت جوان کشورمان رقمی بیش از 30 درصد بوده و این امار در مقایسه با ازدواج‌های صورت گرفته فاصله کمتری داشته است به طوری که در حال حاضر، به دنبال کاهش فرزند آوری، جمعیت جوان رو به کاهش است و شاهد کاهش این امار تا 25 درصد هستیم لذا کاهش تعداد ازدواج جامعه نیز نسبت به این امار، کم و محسوس شده است.
وی در ادامه، با بیان این که دوام نداشتن روابط و ازدواج‌های امروز جامعه نیز معلول مجموعه‌ای از عوامل است، گفت: جامعه در تحت تاثیر تحولی بسیار سریع دچار تغییر و دگرگونی می‌شود و همین عوامل بر مقوله مهم ازدواج تاثیرگذاشته است.
این مسئول با بیان این که تغییرات سریع جامعه در نگرش زوجین به ویژه در امر ازدواج نمود یافته است، گفت: این تغییرات روابط را تحت تاثیر قرار می‌دهد و عواملی مانند استقلال بیشتر شخصیت زن در آن تاثیرگذاشته است به طوری که در ساختار خانواده گذشته، زن تابع مرد و پا به پای وی، تغییر میکرد اما امروزه نسبت به گذشته، زن‌ها از شخصیت مستقل‌تری برخوردار هستند و همین روند تغییرات سریع اجتماعی و عدم آمادگی جامعه در پذیرش انها منجر به ناپایداری روابط زوجین شده است. وی افزود: بسیار مشاهده می‌شود که زوجین در نهایت تفاهم ازدواج می‌کنند اما در یک مقطع سنی در زندگی هر دو دچار تغییر و تحول نسبت به نگرش خود به زندگی شده و از آنجایی که از مهارت‌های لازم برای حل مشکلات خود بهرمند نیستند نمی‌توانند این مسئله را به راحتی کنترل کنند در این صورت ازدواج‌های این افراد به جدایی ختم می‌شود.
این مسئول با تاکید بر این که جامعه همیشه در حال تغییر بوده و شیوه زندگی نیز همگام با این تغییر عوض می‎شود، گفت: متناسب با این تغییرات، سبک زندگی نیز تغییر میکند و روندی که طی سال شاهد ان بودیم این روزها با سرعت رشدی برابر با 10 سال اتفاق می‌افتد لذا انحلال خانواده‌ها را تا یک میزان مشخصی نباید امری نامتعارف و غیرعادی در نظر داشت چرا که فرزندا‌ن از نسل‌های مختلف با والدین خود هم متفاوت هستند.
وی در رابطه با راهکار همگام شدن جامعه با این رشد سریع تصریح کرد: بخشی از مسائل خانواده طبیعی است و نباید نسبت به آن هراسناک بود چرا که باید علت یابی کرده و بپذیریم که مشکلات خانواده‌ها در امر ازدواج به آموزش ندیدن آنها و نگاه غیرواقعی آنها مربوط می‌شود.
طالبی افزود: مسئله آموزش و رفع نگاه‌های غیرواقعی و مشکل‌ساز از زمان مدرسه رفتن باید آغاز شود و در اشاعه فرهنگ رسانه‌ها و نهادهای رسمی آموزشی جامعه باید ورود جدی پیدا کنند.
وی ورود تکنولوژی بدون برخورداری جامعه از آمادگی‌های لازم را یکی از دلایل اصلی تغییر سبک زندگی و دشواری ازدواج عنوان کرد و گفت: در گذشته ابزارهایی مانند تلویزیون، ماهواره، اینترنت، دنیای مجازی وجود نداشته است و مردم شناخت و اطلاعات گسترده ای نداشتند در حالی که امروزه شاهد تغییرات عمده ای در فرهنگ هستیم چرا که افراد در معرض فرهنگ‌های مختلفی قرار دارند و این ارتباطی گسترده فرهنگی ممکن است که منجر به آسیب به بدنه جامعه شود.
وی شیوع برخی از تغییرات فرهنگی گسترده مانند رواج زندگی مجردی و طلاق را ناشی از نیاز گسترده‌ی جامعه خواند و گفت: برخورد با شیوع یک معضل و آسیب نباید با رویکرد برخورد با آسیب در یک شخص مشابه باشد چرا که این انحراف و تغییر جمعی ناشی از وجود نیازی در جامعه است که به آن پاسخ داده نشده است لذا باید حواسمان باشد که برای این نیاز جامعه به دنبال پاسخ باشیم.
وی با تاکید بر این که عدم پاسخگویی به نیازهای جامعه منجر به وضعیت فعلی شده است، گفت: تازمانی که جوابی داده نشود، نمیتوان توقعی داشت که جامعه برای پاسخگویی به نیاز خود دچار انحرافی کلی و جمعی نشود، لذا باید در این زمینه نیاز مذکور را را شناسایی و در نهایت راه حلی قانونی و مشروع و متناسب با فرهنگ موجود در جامعه برای آن ارائه کرد زیرا غیر از این دچار شکست خواهیم شد.
طالبی در ادامه با اشاره به این که سازمان ورزش و جوانان نیز سیاست‌گذاری‌هایی را در رابطه با مقوله ازدواج جوانان دارد، تصریح کرد: هر چند این اداره کل در استان یزد نیز به عنوان یک اداره دولتی در چارچوب سیاست‌های نظام فعالیت میکند اما سعی و تلاش خود را برای رفع مشکلات ازدواج در جوانان به عنوان نماینده این نسل ارائه می‌دهیم تا بتوانیم نسل جوان جامعه را به خود وفادار نگهداریم.
طالبی با تاکید براین که باید برنامه‌ریزی‌ها و درک این جامعه براساس ذهنیت نسل جوان باشد، گفت: در غیر این صورت با شکست در زمینه رفع مشکلات ان‌ها مواجه خواهیم شد اما امیدوار هستیم که در مراحل بعدی با گفتمان سازی با جوانان این قشر حرف خود را به جامعه بزند و ما نیز بتوانیم به او جوابگو باشیم.

 

نظر شما