طنین نوای رحمت در پایتخت دف جهان به آسمان برخاست

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۱۵:۱۱:۵۶
کد خبر: ۸۸۴۷۸۶
طنین نوای رحمت در پایتخت دف جهان به آسمان برخاست
تجمع بزرگ دف نوازان ایران زمین با عنوان آوای دوست همزمان با آغاز نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت در پارک استقلال سنندج در میان استقبال گرم مردم و بارش رحمت الهی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در کردستان؛ اگر نگوییم کردستان پایتخت موسیقی ایران است اما بهترین های موسیقی ایران را در خود جایی داده است. خانواده کامکار ها، یوسف زمانی ها، عندلیبی ها، صدیق تعریف، هوشنگ شگرف، سید علی اصغر کردستانی و بسیاری دیگر از بزرگان موسیقی کردستان که نه تنها در ایران بلکه در جهان نام آشنا هستند.

موسیقی بخشی از فرهنگ مردم کردستان و ساز دف یکی از ساز های سنتی این دیار است که سالیان خیلی خیلی دور در آیین های مذهبی، عروسی ها و غیره مورد استفاده مردم این منطقه قرار گرفته است.

کردستان به واسطه دف بزرگان بسیاری را به ایران و حتی دنیا معرفی کرد که می توان به بیژن کامکار و خلیفه میرزا آغه غوثی اشاره کرد.

حوزه هنری استان کردستان در سال های اخیر تلاش های بسیاری را برای ثبت این ساز عرفانی به نام کردستان انجام داد که برگزاری جشنواره دف نوای رحمت یکی از این اقدامات بود.

این جشنواره هرساله با استقبال خوبی از سوی علاقه مندان به ساز دف در ایران مواجه می شود و به همین دلیل امسال وارد نهمین دوره خود شد.

یکی بخش های جنبی این جشنواره اجتماع بزرگ دف نوازان پیش از مراسم افتتاحیه است که در سال 96 در عمارت خسرو آباد سنندج تحت عنوان هزار دف، در سال 97 در میدان آزادی با عنوان سماع عارفان و در سال 98 نیز روز قبل از جشنواره در پارک استقلال با نام آوای دوست دف نوازان نوای دف را سر دادند.

اجتماع دف نوازان در سنندج با عنوان

یکی از زیبایی این مراسم در سال جاری بارش رحمت الهی همزمان با شروع مراسم بود که نه تنها باعث متفرق شدن مردم نشد بلکه به تعداد آنها افزوده و همه آنان را به وجد آورد.

جشنواره دف نوای رحمت با رویکردی که در پیش گرفته است به یک رویداد گردشگر محور تبدیل شده و در مراسم آوای دوست امسال نیز گردشگرانی را از سراسر کشور و حتی خارج از کشور به خود گرفته بود.

به گفته رئیس حوزه هنری استان کردستان این جشنواره به نسبت سال های گذشته از رشد کمی خاصی برخوردار بوده به گونه ای که در سال 97 و 98 دف نوازان 30 استان در جشنواره شرکت کرده اند.

یکی دیگر از نقاط قوت این جشنواره بین المللی بودن آن است که سال 96 زاهدی استاندار وقت کردستان وعده حمایت برای بین المللی شدن آن را داد اما تنها گروه هایی از اقلیم کردستان عراق به عنوان شرکت کنندگان فرا ملی در این رویداد حضور پیدا کردند.

مهدی احمدی دبیر هنری جشنواره دف نوای رحمت در نشست خبری نهمین جشنواره دف نوای رحمت نیز به اهمیت بخش بین الملل اشاره کرد و گفت : ساز دف یا مشابه به آن در بسیاری از کشور های دنیا به ویژه قاره آفریقا، آسیا و اروپا وجود دارد.

انتظار می رود حوزه هنری کردستان تلاش بیشتری در رابطه با معرفی این جشنواره به جهانیان داشته باشد تا رقابت بین المللی میان شرکت کنندگان شکل گیرد.

IMG_4447

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز