رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خبر داد؛

فرسودگی ۷۲ در صد از اتوبوس‌های ناوگان درون‌شهری اراک / همکاری نکردن شرکت‌های خودروساز دلیل اصلی فرسودگی ناوگان تاکسی‌رانی است

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۱۰:۱۰:۵۳
کد خبر: ۸۹۴۰۷۶
فرسودگی ۷۲ در صد از اتوبوس‌های ناوگان درون‌شهری اراک  / همکاری نکردن شرکت‌های خودروساز دلیل اصلی فرسودگی ناوگان تاکسی‌رانی است
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کلان‌شهر اراک گفت: ۷۲ درصد اتوبوس‌های ناوگان درون‌شهری اراک فرسوده است و نیازمند جایگزینی و اصلاح است.

به گزارش برنا از اراک ، حجت مرادی ،  افزود: دولت ۸۲ و نیم درصد از هزینه خرید اتوبوس‌های شهری را تا سال ۱۳۹۰ تامین می‌کرد و بقیه سرمایه مورد نیاز در این زمینه نیز از منابع داخلی شهرداری‌ها پرداخت می شد اما با خصوصی سازی ناوگان اتوبوس‌رانی درون‌شهری سهم دولتی وجود ندارد و بخش عمده‌ای از ناوگان اتوبوس‌رانی در نقاط مختلف کشور و به خصوص کلانشهر اراک فرسوده شده ‌است.

وی ادامه داد:   از مجموع ۱۵۰ اتوبوس فعال در ۳۰ خط مسافربری درون‌شهری، قرارداد واگذاری ۷۵ دستگاه اتوبوس به شهرداری اراک تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و باید نسبت به این مسئله مهم نیز چاره اندیشی شود.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کلان‌شهر اراک بیان کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی و نبود امکان جایگزینی اتوبوس‌ها، فرآیند نوسازی و بهسازی خودروهای جمعی فعال موجود در ناوگان درون‌شهری در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.  

مرادی در خصوص خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس برای تامین ناوگان اتوبوس‌انی اراک در سال ۱۳۹۴ نیز گفت: هزینه این اتوبوس‌ها با دریافت ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از پست‌بانک تامین شد و اکنون با توجه به بالا رفتن قیمت ارز مشکلاتی در این راستا وجود دارد.

وی در خصوص ناوگان تاکسی‌رانی کلانشهر اراک نیز گفت: از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ تاکسی فعال در ۳۹ خطر تاکسی‌رانی این کلان‌شهر بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده است و تصمیم‌سازی برای بهسازی این ناوگان باید در سطح ملی صورت بگیرد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کلان‌شهر اراک اظهار داشت: فرسودگی ناوگان تاکسی‌رانی نیز مانند ناوگان اتوبوس‌رانی مشکل کشوری است و تا سال ۱۳۹۴ به صورت متناوب این ناوگان بهسازی می‌شد اما این روند کاهشی شده به‌طوری که در سال جاری تنها ۲۶۶ دستگاه تاکسی برای کل کشور از سوی شرکت‌های خودروساز فاکتور شده و با وجود شهرهای بزرگی همچون تهران، اصفهان، تبریز و مشهد، سهم اراک از این تاکسی‌ها صفر بوده است.

مرادی اضافه کرد: همکاری نکردن شرکت‌های خودروساز در تامین تاکسی و پرداخت نکردن تسهیلات از سوی بانک‌های عامل ۲ دلیل اصلی فرسودگی ناوگان تاکسی‌رانی است که این مشکل نیز باید در سطح ملی حل شود.

 

نظر شما