استاندار یزد:

سلامت و امنیت دو نعمت مهم و پیونده خورده با هم هستند

۱۳۹۸/۰۶/۱۶ - ۱۱:۰۱:۱۵
کد خبر: ۸۹۵۱۳۰
سلامت و امنیت دو نعمت مهم و پیونده خورده با هم هستند
استاندار یزد در سمینار یک‌روزه سرطان گفت: در شرایط کنونی جامعه، سلامت و امنیت به عنوان ابعاد مهم زندگی بشر به یکدیگر پیوند خورده و چالش در هر یک از این زمینه‌ها، دیگری را دچار اختلال می ‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از یزد، "محمدعلی طالبی" در سمینار یک‌روزه سرطان،پیشگیری و مراقبت که روز سه‌شنبه 12 شهریور ۹۸ درسالن همایش‌های باقرالعلوم دانشکده علوم پزشکی یزد برگزار شد، با اشاره به حدیثی که سلامت و امنیت را دو نعمت مجهول نامیده است گفت: در شرایط کنونی جامعه، سلامت و امنیت به عنوان ابعاد مهم زندگی بشر به یکدیگر پیوند خورده و چالش در هر یک از این زمینه‌ها، دیگری را دچار اختلال می ‌کند.

"طالبی" امنیت کشور را در سطح مناسب دانست و گفت: گاه حوادثی در نقاط مختلف دنیا و حتی کشور رخ می‌دهد که بازخورد خاصی ندارد، اما رخداد همین حوادث در استان، ایجاد کننده بار منفی و احساس ناامنی بسیاری برای مردم است.

استاندار بیوتروریسم را موضوعی مهم و قابل توجه دانست و افزود: عده‌ای معتقدند دشمن از راه گسترش برخی بیماری‌ها در صدد تسلط بر کشور است و بحث سلامت بعنوان یک دغدغه و چالش امنیتی مورد توجه است.

وی همچنین تصریح کرد: در مسئله اپراتورهای تلفن همراه و موضوع نصب دکل مخابراتی، دچار بیشترین مشکل هستیم، زیرا در جامعه شایعه سرطان زا بودن دکل‌های مخابراتی فراگیر است.

"طالبی" با اشاره به شیوع بالای سرطان در یزد تا حدی که برخی از انواع سرطانها، چند برابر بیشتر از میانگین کشوری است، عنوان کرد: امروز در استان یزد در زمینه بیماری‌هایی نظیر سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی، شاهد آثار و تبعات اجتماعی فراوانی هستیم.

تبعات بیماری سرطان زندگی خانوارها را دچار بحران کرده است

استاندار یزد در ادامه اظهارات خود به رابطه بیماری‌ها با افسردگی و نشاط اجتماعی اشاره کرد و گفت: شیوع بیماریها جزو عواملی است که بر جامعه تأثیرگذار بوده و بوجود آورنده ناآرامی و دل نگرانی در جامعه است.

وی با اشاره به اینکه یزد قطب پزشکی کشور است، ابراز داشت:خوشبختانه امکانات پزشکی، بهداشتی و درمانی خوبی داریم ولی انتظارات روزافزون جامعه در حوزه سلامت، فراتر از امکانات و اختیارات استانی است.

"طالبی" در ادامه تصریح کرد: برخی خانواده‌ها در شرایط مالی خوبی قرار داشته‌اند اما سرطان زندگی آنها را دچار چالش‌ و بحران‌های اقتصادی و روحی کرده و بعد از مدتی این روند به آسیب‌ اجتماعی تبدیل شده‌ به اندازه‌ای که جبران آن امکان‌پذیر نیست.

استاندار یزد ضمن تشریح انتظارات و نیازهای روزافزون در حوزه سلامت، عنوان کرد: امروز به رغم امکانات خوب بهداشتی،درمانی و همچنین کنترل و پایش خوب بیماری‌های غیر واگیر نظیر سرطان، با ایجاد حس ناامنی در حوزه سلامت استان مواجه هستیم.

وی با اشاره به تدوین سند جامع سلامت استان تاکید کرد: برای تامین سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها، سندی در این مورد تدوین شده که باید هرچه سریع‌تر با همکاری مردم، تشکل‌ها و دستگاه‌ها اجرا شود.

"طالبی" خاطرنشان کرد: لازم است پیرامون مباحثی چون حوزه محیط زیست، چاقی و دیابت برنامه‌هایی راهبردی تدوین شود تا در کارگروه‌های مربوطه به مشورت گذاشته شده و بعد از تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان با جدیت اجرا گردد.

استاندار یزد در ادامه سخنان خود افزود: در کنار اجرای سند سلامت، برگزاری دوره‌های آموزشی برای شهروندان، توانایی ایفاء نقش اساسی در مقابله با پیشگیری از بیماری‌ها را دارد.

وی با تاکید بر نیاز اساسی جامعه به ارتقاء سطح سلامت گفت: باید برای تحقق این نیاز از هیچ کوششی توسط متولیان امر دریغ نشود.

 استاندار یزد خاطر نشان نمود: خوشبختانه در استان آمار و اطلاعات دقیقی بهمراه پایش و تحقیقات مناسبی از وضعیت سرطان‌ و زمینه‌های بروز آن وجود دارد که جای خوشحالیست.

"طالبی" در پایان با اشاره به وظایف دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد گفت: این دانشگاه وظیفه دارد نقش خود در این حوزه را در قالب یک برنامه مدون ایفاء کند و مسئولان سایر دستگاه‌ها نیز باید در قالب برنامه جدی برای اجرای طرح‌های درمانی با این دانشگاه همکاری نمایند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز