وزیر بهداشت،‌ درمان وآموزش پزشکی؛

جلوگیری از تخلف در واردات دارو مقوله‌ای جدی است

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۱۴:۵۲:۱۲
کد خبر: ۹۰۹۰۳۴
جلوگیری از تخلف در واردات دارو مقوله‌ای جدی است
وزیر بهداشت،‌ درمان وآموزش پزشکی گفت: حذف رانت و امضاهای طلایی غیرمجاز در سیاستگذاری و واردات دارو اولویت کاری در این وزارتخانه است که با جدیت دنبال می‌شود.

به گزارش برنا از اراک ، سعید نمکی  در آیین راه‌اندازی خط تولید جامدات دارویی در شرکت بهستان ساوه، افزود: جلوگیری از تخلف در واردات دارو مقوله‌ای جدی است و نظارت در این بخش با قوت انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: با آغاز فعالیت در وزارت بهداشت تمرکز بر استفاده از ظرفیت سازمان غذا و دارو قرار گرفت و برای مثال چندی پیش فردی که در سامانه تی تک عنوان واردات پودر نارگیل را ثبت کرده بود و اقدام به واردات آمپول تستسترون می‌کرد، شناسایی و برخورد قانونی با وی انجام گرفت.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد:استفاده از افراد غیرمتخصص در پست‌های کلیدی دامنه رانت ایجاد می‌کند و پس از انقلاب هرگز فردی غیرداروساز رئیس سازمان غذا و دارو نشده بود ولی این اتفاق در مقطعی از زمان افتاد که سبب شد امضاهای طلایی به برخی افراد خاص داده شود.
نمکی ادامه داد: در بازه زمانی مذکور در سازمان غذا و دارو اتفاقات تلخ زیادی از نظام قیمت‌گذاری تا واردات، تولید و عرضه دارو به وقوع پیوسته و مفهوم عدالت محوری دصورت گرفت که آسیب زیادی به همراه داشت.

وی توضیح داد: سامانه تی‌تک که می‌توانست عامل شفاف‌سازی باشد در بازه زمانی اشاره شده، کارکرد مطلوب نداشت و هنوز هم ده‌ها نقص دارد زیرا در این سامانه موارد عجیبی در واردات دارویی مشاهده شده و برای مثال مشخصات نادرست از افراد به ثبت رسیده که زمینه را برای واردات و ترخیص اقلام دارویی به صورت غیرمجاز فراهم می‌کند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: تا زمانی که رانت و امتیازات ویژه از بین نرود، صنعت داروسازی کشور پاکسازی نمی‌شود و این مهم در کاهش رغبت سرمایه‌گذاری در عرصه داروسازی نیز اثرگذاری مستقیم دارد.
 نمکی اظهار داشت: برای رفع مشکلات حوزه غذا و دارو، نخستین گام استقرار سامانه شفاف‌سازی است و وزارت بهداشت می‌کوشد میدان فعالیت دارویی را از حضور رانت‌خواران پاک کند.
وی گفت: برخی فسادها در فرآیند ایجاد سامانه هوشمند و بررسی ها محرز شده که با تشکیل پرونده تخلف‌ها به مراجع قضایی ارسال شده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: هوشمندسازی و اصلاح ساختار نظام دارویی کشور به معنای این نیست که روزن هر تخلفی به‌طور کامل بسته می‌شود بلکه باید مراحل کار به افراد پاکدست سپرده شود تا رانت و تخلف روزبه‌روز کاهش یابد.
نمکی گفت: اولویت سازمان غذا و دارو پیشتازی تولید داخلی نسبت به داروهای وارداتی است و در حالی‌که ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز در کشور تولید می‌شود باید برای تولید بومی سه درصد داروی وارداتی که حدود ۳۰ درصدفضای بازار داخلی را به خود اختصاص داده گام‌های بلند و عملی برداشت.

وی عنوان کرد: داروهای وارداتی اکنون از نوع هایتک و برند هستند و باید برای جلوگیری از خروج ارز و دستیابی به دانش فنی و تولید داخلی تمامی تلاش به‌کار گرفته شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که تولیدکننده داروی داخلی در تامین مواد اولیه پشتیبانی شود و لازم است از وابستگی به برندهای خارجی کاسته و به توانمندی داخلی اعتماد شود.
نمکی گفت: ظرفیت‌های دارویی کشور و نیروی انسانی متخصص در بخش داروسازی ایران با هیچ‌ یک از کشورهای همسایه قابل قیاس نیست و نیاز است برای دستیابی به قله بلند در این حوزه با استفاده از توان مردمی دست ران‌تخواران را قطع کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز