برگزاری ۸۵۵ دوره آموزشی در مراکز فنی و حرفه‌ای بوشهر

۱۳۹۸/۰۸/۰۴ - ۱۱:۱۲:۰۳
کد خبر: ۹۱۶۳۹۶
برگزاری ۸۵۵ دوره آموزشی در مراکز فنی و حرفه‌ای بوشهر
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر گفت: در نیمه نخست سال جاری بیش از 850 دوره آموزشی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان با تنوع 388 مهارت فنی بر اساس نیاز بازار کار برگزار شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ عبدالمجید دراهکی، هفتمین نشست شورای هماهنگی مدیران کل حوزه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در استان بوشهر که به میزبانی آموزش فنی و حرفه ای استان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از عوامل مؤثر در توانمندسازی جوانان مهارت‌آموزی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر با بیان اینکه مدیران عضو شورای هماهنگی می‌توانند نقش مهم در توسعه مهارت‌آموزی در استان بوشهر داشته باشند، افزود: یکی از وظایف آموزش فنی و حرفه‌ای توانمندسازی یا مهارت‌آموزی به جوانان جویای کار فاقدمهارت است؛ همچنین ارتقاء مهارت شاغلین، صنایع و صنوف برای حفظ اشتغال، ارتقاء بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید و صیانت از منابع انسانی از دیگر وظایف این سازمان است که هر کدام می‌تواند نقشی مهم در توسعه اشتغال استان داشته باشد.

وی با تاکید براینکه آنچه که در برنامه‌های کلان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مورد توجه قرار دارد، این است که بتوانیم آموزش‌های هدفمند، اثربخش و براساس نیاز بازار کار را در استان بوشهر ارائه دهیم، اظهار کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات در جهت توانمندسازی نیروی انسانی ، کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها، اهتمام به ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی با کمک اصحاب رسانه، نگاه عدالت‌محور به همه کارکنان در برقراری تسهیلات رفاهی، استانداردسازی روش‌های اجرایی و آموزشی را از برنامه‌های اجرایی این مجموعه در سال گذشته عنوان کرد.

دراهکی اجرای "طرح ایران مهارت" را از اولویت‌های مهم فنی و حرفه‌ای بوشهر ذکر و بیان کرد: بر اساس این طرح با تفاهم‌نامه بین ادارات کل آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای، دانش‌آموزان شاغل به تحصیل در رشته‌های غیر از فنی و حرفه‌ای حداقل یک مهارت را در سال تحصیلی جدید آموزش می‌بینند.

وی به طرح توانمندسازی سربازن وظیفه نیز اشاره کرد و ادامه داد: همچنین در طرح قرارگاه مهارت‌آموزی که با همکاری نیروهای مسلح در حال اجرا است، سربازان وظیفه نیز مهارت‌های لازم را در مدت خدمت فرا می‌‌گیرند که استان بوشهر در سال گذشته در این حوزه مقام اول کشور را بدست آورده است.

مهارت‌آموزی راهکار برون‌رفت از مشکل اشتغال

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نیز با بیان اینکه مهارت‌آموزی و توانمندسازی راهکار برون‌رفت از مشکل اشتغال است، اظهار داشت: شعار " هر شهروند یک مهارت"  می‌تواند نویدبخش آینده روشن برای ایجاد اشتغال در استان باشد و باید به این نکته که کار تنها به معنای پشت میزنشینی نیست توجه و در جهت اصلاح فرهنگ کار، تلاش کرد.

حمیدرضا پناه به جایگاه اثرگذار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خدمت‌رسانی به افراد مختلف جامعه اشاره و اضافه کرد: دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان به بیش از نیمی از جمعیت استان خدمات ارائه می‌دهند که این اهمیت، بیانگر این است که با همکاری تمام حوزه‌های مرتبط با یکدیگر، بخش زیادی از مشکلات و نارسایی‌ها  می‌تواند مرتفع شود.

وی با بیان اینکه مهارت‌آموزی، ارائه تسهیلات و تشکیل تعاون به‌عنوان یک چرخه کامل می‌تواند زمینه‌های ایجاد اشتغال را برای جوانان جویای کار فراهم کند، افزود: کسانی که از فنی و حرفه‌ای مدرک آموزش مهارت دریافت می‌کنند، در حوزه اشتغال کمتر دچار آسیب هستند و ما وظیفه داریم پلی بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای باشیم تا بتوانیم کارآموزانی دارای مهارت برای بازار کار آماده نماییم.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر به تفاهم‌نامه بین صندوق کارآفرینی و امید و آموزش فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و اجرای درست آن را در ایجاد اشتغال موثر دانست و اظهار کرد: بازار کار ما امروزه به دنبال مهارت است و این موضوعی است که باید به شدت در دستور کار مدیران شورای هماهنگی قرار گیرد.

حمایت از کارآفرینی

مدیر صندوق کارآفرینی و امید استان بوشهر نیز با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری آموزش فنی و حرفه‌ای و این صندوق گفت: برای ایجاد اشتغال پایدار که منجر به افزایش رفاه و تقویت بنیان‌های اجتماعی خانوارها می‌شود، باید فرهنگ کار را تقویت و گفتمانی در استان راه‌اندازی کنیم که افراد از حقوق‌بگیری دولت به سمت کارآفرینی رفته و همراه با مهارت‌آموزی، بخش از مشکل اشتغال استان برطرف شود.

مرتضی شهبازی مهارت‌آموزی را پایه و اساس کارآفرینی دانست و افزود: این صندوق برای همکاری بیشتر با کارآفرینان، ضمانت‌ها را تسهیل کرده و کارآفرینانی که غالبا بانک‌ها نیستند را مورد حمایت خود قرار داده است.

وی اظهار کرد: در راستای ایجاد اشتغال پایدار و به منظور حمایت از آموزش‌دیدگان مهارتی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و انجام کار واقعی و دایر نمودن کسب و کار، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و  مدیرعامل صندوق کارآفرین امید به امضاء رسید که نقش مهم در توسعه اشتغال دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز