معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان یزد:

جشنواره ساباط هویتی هنری به یزد می‌دهد

۱۳۹۸/۰۸/۱۵ - ۱۱:۱۴:۳۸
کد خبر: ۹۲۰۸۰۵
جشنواره ساباط هویتی هنری به یزد می‌دهد
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد در حاشیه برگزاری اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط گفت: جشنواره ساباط هویتی هنری به یزد می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا از یزد، در حاشیه برگزاری اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط یزد، اداره کل ورزش و جوانان استان یزد تصمیم به حمایت از تولید فیلم‌های کوتاه با موضوع اشتغال و کارآفرینی گرفته است.  به منظور آشنایی با هدف این اداره کل از حمایت آثار تولیدی در جشنواره فیلم کوتاه ساباط گفتگویی با احمد طالبی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد داشتیم. وی معتقد است جشنواره فیلم کوتاه ساباط می‌تواند هویت جدیدی بر پایه هنر برای یزد بسازد. مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

 

لطفاً بفرمایید از نظر شما این جشنواره در مقایسه با دیگر جشنواره‌های کشور چه ویژگی و وجه تمایزی دارد؟

در کشور جشنواره‌های فرهنگی-هنری متعددی برگزار می‌شود. غالب این جشنواره‌ها یا از سوی نهادهای تخصصی برگزار می‌شود و چندان به دغدغه‌های اجتماعی و محلی توجه ندارند به گونه‌ای که می‌توان آنها را در هر جایی که امکانات مورد نیاز را داشته باشد، برگزار نمود یا اینکه برگزارکننده اصلی آنها نهادهای غیر تخصصی بوده و در حد رویدادهایی مقطعی باقی می‌مانند. جشنواره ساباط این ویژگی ممتاز را دارد که از یک سو با حضور نهادهای تخصصی و نیز تجربه برگزاری چندین دوره جشنواره‌های فیلم کوتاه، جنبه‌های هنری و تخصصی کار را حفظ کرده و تداوم آن در سالهای بعد را نیز تا حدی تضمین می‌کند و از سوی دیگر با درگیر کردن سایر نهادهای جامعه و انتخاب موضوعی مشخص و مرتبط با هویت یزد، آن را در پیوند با نیازهای اجتماعی و دغدغه‌های محلی قرار داده به گونه‌ای که این جشنواره گرچه در گستره ملی انجام می‌شود، می‌تواند به رویدادی خاص شهر یزد بدل شده، در تعامل با سایر ویژگیهای این شهر قرار گرفته و به تقویت و ماندگاری بسیاری ویژگیهای فرهنگی یزد کمک نماید.

 

با توجه به اینکه موضوع این جشنواره میراث جهانی، تاریخی و معنوی است، برگزاری جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط یزد چه تأثیراتی را بر فرهنگ و هنر جامعه خواهد گذاشت؟

کلمه میراث در خود دو مفهوم را مستتر دارد. اول اینکه چیزی حفظ شده و دوم اینکه انتقال یافته. وقتی ما از میراث فرهنگی (اعم از فرهنگ مادی یا معنوی) حرف می‌زنیم، در واقع به داشته‌های فرهنگی ایجاد شده در یک دوره زمانی مشخص یا طول تاریخ اشاره داریم که طی گذشت زمان حفظ شده و به ما انتقال یافته است.

فیلم این پتانسیل را دارد که هم در خدمت حفظ فرهنگ جامعه باشد و هم کار انتقال آن را تسهیل کند. در واقع وقتی عنصری فرهنگی به صورت یک اثر هنری در قالب فیلم انعکاس می‌یابد این عنصر جاودانه شده و  به راحتی به دیگران انتقال می‌یابد.

 

چه نقشی برای سینما و رسانه‌های تصویری در بحث اشتغال و کارآفرینی جوانان قائلید و هدف شما از تولید فیلم‌های کوتاه با موضوع اشتغال و کارآفرینی چیست؟

یکی از ماموریتهای وزارت ورزش و جوانان در مبحث اشتغال، انجام فعالیتهای ترویجی و آموزشی در حوزه کارافرینی است که با هدف توانمندسازی جوانان و انگیزه بخشی به آنان برای ایجاد کسب و کارهایی متناسب با نیازهای جامعه صورت می‌گیرد. بر این اساس مجموعه‌ای از فعالیتهای متنوع شامل برگزاری رویدادهای مختلف و دوره‌های آموزشی و معرفی کارافرینان و کسب و کارهای موفق و... با حمایت این وزارتخانه در دست انجام است. هنرمندان سینما و رسانه‌های تصویری هم می‌توانند با ورود به این عرصه در جهت تحقق این اهداف گام بردارند. از نظر ما جشنواره فیلم کوتاه ساباط ظرفیت ویژه‌ای برای گام نهادن در این مسیر دارد. به همین دلیل پیشنهاد کردیم در این جشنواره بخش ویژه‌ای تحت عنوان فرشتگان کسب و کار گشوده شود و با هدف تشویق فیلمسازان برای ورود به این حوزه و پرداختن به موضوعاتی از قبیل سنتهای کسب و کار در جامعه، پیشگامان کارافرینی و... مبلغی را هم برای حمایت از تولیدات در نظر گرفتیم که در چارچوب‌های پیش‌بینی شده جشنواره هزینه خواهد شد.

 

در مورد چشم انداز بلندمدت این جشنواره چگونه می‌اندیشید؟

این جشنواره با همکاری چندین دستگاه دولتی و مشارکت هنرمندان در حال برگزاری است. پیش از این تجربه همکاری دستگاههای مختلف فرهنگی اجتماعی را در رویدادهای دیگری نیز داشته‌ایم. اگر بتوانیم این روحیه همکاری و مشارکت را حفظ کنیم و در طولانی مدت ادامه دهیم، می‌توان امیدوار بود که این جشنواره با توجه به موضوع آن که ربط وثیقی هم با شهر یزد و هویت ان دارد، به برندی برای این شهر بدل شده و همزمان که موضوع میراث جهانی، تاریخی و معنوی را برای فیلمسازان و هنرمندان برجسته کرده و بدل به دغدغه می‌کند، برای یزد نیز هویتی جدید بر پایه هنر سینما بسازد و از این منظر نیز بلندآوازه سازد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز