عضو حزب‌الله؛

رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید لبنان آغاز شده است

۱۳۹۸/۰۸/۱۵ - ۱۱:۴۴:۱۴
کد خبر: ۹۲۰۸۱۵
رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید لبنان آغاز شده است
رئیس شورای اجرایی حزب‌الله گفت، رایزنی‌های جدی برای تشکیل دولت جدید لبنان آغاز شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «هاشم صفی الدین»، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله در گفت‌وگویی با «بی‌بی‌سی» به سوال‌های این شبکه درباره تحولات لبنان پاسخ داد.

صفی‌الدین گفت: در ابتدا ناآرامی‌ها یک تحرک مردمی حقیقی در اعتراض به بیکاری، دردها و امثال آن بود اما مسایل دیگری رخ داد که قضیه کاملا مشکوک شد؛ طی سه روز مشخص شد که عده‌ای دنبال «ماهی گرفتن از آب گل‌آلود» هستند به معنای آنکه می‌خواهند سوار بر «موج صادقانه تحرکات مردمی» شوند تا آن را در راستای اهداف خارجی به کار گیرند.

وی ادامه داد، زمانی که بهره‌برداری عده‌ای از این تحرکات آغاز می‌شود مسأله نیاز به زمان دارد تا امور از یکدیگر تفکیک شود به عنوان مثال دیگر کسی از «واتساپ» که دلیل اصلی این تظاهرات‌ها بود، حرفی نمی‌زند و این مسأله فراموش شده و شعارهای بسیار دیگری مطرح می‌شود به همین دلیل حزب‌الله از روز اول مردم را به سوی دلایل حقیقی این بحران راهنمایی می‌کند.

صفی‌الدین تأکید کرد: این رنج و فریادی که شامل تمام مناطق لبنان شده برای اینکه به اهداف خود برسد باید خالص باشد و برخی سران بر روی این موج سوار نشوند... ما می‌دانیم برخی طرف‌ها و معامله‌ها دنبال این هستند که امور را به سمت دیگری هدایت کنند.

وی درباره تشکیل دولت جدید هم گفت، یک هفته پس از استعفای «سعد الحریری» نخست‌وزیر، امور همچنان در مراحل اولیه خود است اما مشورت‌ها و تماس‌ها و مذاکرات به شکل جدی آغاز شده و فضا مثبت است.هیچ موضع رسمی از الحریری درباره شروط در این باره نشنیده و آنچه شنیده می‌شود فقط گمانه‌زنی‌ها در رسانه‌هاست.

رئیس شورای اجزایی حزب‌الله تصریح کرد، حزب‌الله در ابتدا سند اصلاحی تفصیلی‌تری نسبت به آنچه در هیأت تصویب شد، ارائه داده است.

صفی‌الدین در پاسخ به این سوال که آیا حزب‌الله تحولات عراق و لبنان را مرتبط می‌‌داند و بیم آن دارد که فضای تظاهرات لبنان هم شبیه عراق شود، گفت: در رابطه با دردهای مردم، ما ارتباطی میان این دو صحنه قایل نیستیم، دولت عراق، مسائل سیاسی در این کشور و ملت عراق خصوصیت‌های ویژه خود را دارند. در لبنان ما به صورت کامل می‌دانیم دلایل تحرکات، سختی‌ها و دردهای مردم چیست. بارها گفته‌ایم این مسایل اقتصادی کشور ما را به پرتگاه خواهد برد زیرا لبنان مشکلات بسیاری در این زمینه دارد، زیرساخت ندارد، مسأله آب و برق حل نشده و بیکاری زیاد است و تا زمانی که فقط بر روی بانک‌ها و میزان پشتوانه پولی تمرکز شود، این مشکلات حل نخواهد شد.

نظر شما