ماجرای دستگاه‌های غربالگری خون بوشهر چه بود؟

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۱۴:۳۸:۳۶
کد خبر: ۹۳۰۵۸۱
ماجرای دستگاه‌های غربالگری خون بوشهر چه بود؟
مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: دستگاه‌های غربالگری خون به شیراز منتقل نمی‌شود، فقط به علت از رده خارج شدن اکنون قابل استفاده نیست.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ چند روزی است که موضوع خروج دستگاه‌های غربالگری خون از بوشهر در فضای مجازی مطرح و نوشته شده است، امتیاز انجام آزمایش‌های غربالگری بر روی خون‌های اهدایی مردم استان بوشهر از این استان سلب و به استان فارس داده شده است. کاری که دو سال پیش قرار بود اتفاق بیفتد، اما با وجود مقاومت مدیرکل وقت انتقال خون و استاندار وقت، محقق نشد.

در این مطلب آمده قرار است دستگاه فوق پیشرفته‌ای که می‌توانست بیماری‌های خونی را تشخیص دهد از استان بوشهر خارج شود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر در واکنش به این مطلب، گفت: ‎دستگاه غربالگری که اکنون در بوشهر و دیگر نقاط کشور وجود دارد به علت از رده خارج شدن تا پایان سال ۲۰۱۹ و پشتیبانی نکردن شرکت سازنده، کنار گذاشته شده است و هیچ گونه انتقال یا جابه‌جایی دستگاه به شیراز مطرح نبوده است.

نرگس عبیدی افزود: دستگاه‌ها‌ی از رده خارج شده از استان خارج نمی‌شود و هرگاه نیاز باشد از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

او ادامه داد: سازمان انتقال خون ایران به منظور به‌روز رسانی، افزایش دقت و سرعت عمل پاسخگویی به آزمایش‌ها بر روی خون‌های اهدایی و صیانت بیشتر از سلامت جامعه از چهار سال پیش برنامه‌ای تدوین کرد و پس از ایجاد زیرساخت‌های فنی، ۱۰ دستگاه جدید با بالاترین فناوری تهیه کرد که در ابتدای طرح، ۱۰ استان معین مشخص شدند و قرار شد که همه استان‌ها نمونه‌های گرفته شده را به این ۱۰ مرکز بفرستند تا کمتر از ۱۲ساعت جواب آزمایش‌ها مشخص شود در حالی که دستگاه قبل ۲۴ساعت طول می‌کشید تا جواب آزمایش‌ها مشخص شود.

‎ مدیرکل انتقال خون استان بوشهر عنوان کرد: بر این اساس، استان فارس به عنوان استان معین استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان تعیین شده است و نمونه خون اهدایی هم استانی‌ها برای غربالگری به این استان منتقل و جواب آن به استان بوشهر فرستاده می‌شود.

عبیدی تاکید کرد: خون اهدا شده مردم به استان دیگری منتقل نمی‌شود و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

او ابرازامیدواری کرد: به‌زودی دستگاه نوین غربالگری برای استان بوشهر نیز تامین شود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر، همچنین با قدردانی از مردم استان بوشهر گفت: استان بوشهر رتبه دوم اهدا کنندگان مستمر خون را در کشور دارد و چهار پایگاه انتقال خون در شهر‌های بوشهر، برازجان، کنگان و گناوه فعال است.

منبع:jyc

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز