مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی؛

رفتارهای خود مراقبتی و بهداشتی در کنترل دامنه آنفلوآنزا حرف اول را می‌زند

۱۳۹۸/۰۹/۱۲ - ۱۴:۳۸:۳۱
کد خبر: ۹۳۱۵۸۴
رفتارهای خود مراقبتی و بهداشتی در کنترل دامنه آنفلوآنزا حرف اول را  می‌زند
مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: پیش‌آمادگی برای مقابله با اپیدمی احتمالی آنفلوآنزا در این استان وجود دارد اما مشارکت آگاهانه مردم در اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه در صدر برنامه‌ها است.

به گزارش برنا از اراک ، دکتر علی منصوری افزود: انتشار بیماری آنفلوآنزا در فصل سرد در همه مناطق دنیا مشاهده می‌شود اما رفتارهای خودمراقبتی و بهداشتی افراد است که در کنترل دامنه بیماری حرف اول را می‌زند.

وی اضافه کرد: از چند ماه قبل اقدامات پیشگیرانه، واکسیناسیون کادر درمانی و گروه‌های در معرض خطر و آموزش گروه‌های مختلف جمعیتی با مشارکت دستگاه‌ها برای مقابله با آنفلوآنزای فصلی در استان انجام شده و یک بخش درمانی نیز در بیمارستان ولیعصر(عج) برای اپیدمی احتمالی و خدمات بهینه پیش‌بینی و تجهیز شده است.

وی اظهار داشت: شیوه‌های خودمراقبتی و پیشگیری از آنفلوآنزا شامل شست  و شوی مستمر دست‌ها با آب و صابون، حفظ فاصله یک متری افراد و خودداری از روبوسی و دست دادن و پرهیز از حضور در کانون‌های جمعیتی در صورت بیماری است و افراد باید در صورت عطسه و سرفه دستمال یک بار مصرف استفاده کرده و آن را در سطل زباله دردار بیندازند.

منصوری ادامه داد: افراد با مشاهده علایم تب، سردرد ، بی‌حالی و سستی و تب و لرز ناگهانی باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند و بهتر است که تمامی گروه‌های جمعیتی در معرض خطر از جمله کودکان، سالمندان، زنان باردار و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و یا سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند.

وی یادآور شد: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور ماه تا اواخر مهرماه است اما در شرایط افزایش موارد بیماری در هر شرایطی تزریق واکسن برای افراد خاص و در معرض خطر توصیه می‌شود چرا که سطحی از مصونیت را ایجاد می‌کند.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز در فصول سرد سال محتمل‌تر است از این رو تمامی مردم نیاز است که هشدارها را جدی بگیرند.

منصوری عنوان کرد: اگر پرنده بی‌جانی در محیط باز رها بود افراد باید به هیچ وجه به آن دست نزنند و تماس نداشته باشند و دامپزشکی را آگاه کنند.

وی خاطرنشان کرد: شکار پرندگان مهاجر و آبزی وحشی نیز می‌تواند عاملی تهدیدآفرین باشد و باید از ان اجتناب شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز