چاه‌کن بی‌احتیاط با بدهی ۵۷۰ میلیونی به زندان افتاد

۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۱۰:۵۶:۰۱
کد خبر: ۹۵۰۷۹۴
چاه‌کن بی‌احتیاط با بدهی ۵۷۰ میلیونی به زندان افتاد
عدم استفاده از تجهیزات ایمنی در حین حفر چاهی واقع در یکی از شهرستان‌های استان یزد، کارگری را با بدهی ۵۷۰ میلیون تومانی روانه حبس کرد.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ عدم بررسی تجهیزات حفر چاه، عدم حصول اطمینان از سالم و مقاوم بودن این ابزار و همچنین پذیرش تجهیز فاقد ایمنی کارگر عائله‌مندی را گرفتار مشکلاتی کرد که علی‌رغم همیاری خیرین و همکاری شکات، اما وی همچنان درگیر عواقب آن است.

محمود یک کشاورز روستایی است که زمستان دو سال پیش به دلیل مشکلات معیشتی، آن هم در ایام سرد سال که اقدام زراعت وجود ندارد به سمت کارهایی کشاند که نه تخصص آن‌ها را داشت و نه عایدی خوبی از قبال انجام آن کسب می‌کرد.

طبق تحقیقات ستاد دیه استان یزد وی در اوقات بیکاری هرازگاهی به خرید و فروش دام و حفر چاه مشغول بود که در پی همین کارها در سال ۱۳۹۶ جهت حفر چاهی در شهرستان تفت دعوت به همکاری می‌شود.

در حین این عملیات کارگری که جهت انجام کار ته‌زنی چاه داخل رکاب چرخ چاه (گاز) نشسته بود تا عملیات باروت‌کوبی را انجام دهد، ناگهان به وقت پایین رفتن ابزار سیم بکسل از قلاب آزاد شده و به عمق ۲۲ متری چاه سقوط می‌کند که به دنبال این حادثه ستون فقرات کارگر یاد شده آسیب دیده و در موضع مهره اول با آسیب نخاعی همراه می‌شود.

«محمود» که تا پیش از این شناخت درستی از مفهوم کارفرما در تعاریف حقوقی نداشت، با وجود این که از سر خیرخواهی از فرزندان یکی از بستگان جهت همیاری دعوت به کار می‌کند بر حسب همین دعوت و تعیین مزدی از سوی وی به عنوان پیمانکار در واقعه شناخته شده و طبق نظر کارشناسان رسمی دادگستری با لحاظ درصد تقصیر به پرداخت دیه‌ای معادل ۵۷۰ میلیون تومان محکوم می‌شود.

کارگری که تمام تلاش او برای تامین هزینه روزانه خود و خانواده سه نفره‌اش بود در بدترین ایام سال که دست و بالش تنگ‌تر از هر وقتی بود به پرداخت مبلغی در حق شاکی پرونده محکوم می‌شود که به اذعان همسر زندانی داشتن ده درصد آن محکومٌ‌به همواره آرزوی او و فرزندانش بود.

اگرچه با تلاش کمیته صلح و سازش ستاد دیه و تخصیص تسهیلاتی از سوی این نهاد حماتی در حال حاضر بدهی به ۳۶ میلون تومان تقلیل یافته، اما فرد یاد شده طبق استعلام‌های به عمل آمده توانایی تامین الباقی را هم ندارد.

خیرینی که تمایل دارند در راستای آزادی این مددجوی نیازمند مشارکت داشته باشند، می‌توانند با روابط عمومی ستاد دیه کشور به شماره ۰۲۱۸۸۹۱۶۰۱۲ تماس حاصل نمایند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز