کارگروه پایش رفتار تجاری تشکیل شد/فعالان صادراتی، به تعهدات ارزی خود عمل کنند

۱۳۹۹/۰۴/۰۹ - ۱۷:۳۹:۴۲
کد خبر: ۱۰۲۲۱۶۱
کارگروه پایش رفتار تجاری  تشکیل شد/فعالان صادراتی، به تعهدات ارزی خود عمل کنند
رییس اداره بازرگانی خارجی گفت : فعالان صادراتی، به تعهدات ارزی خود عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان؛ محمد فیض، رئیس اداره بازرگانی خارجی این سازمان گفت: کارت بازرگانی، فعالان صادراتی که به تعهدات قانونی خود از جمله تعهد ارزی، عمل نکنند، تعلیق یا باطل خواهد شد.

 وی بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور را بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: سازمان صمت گیلان، نسبت به انعکاس دغدغه های صادرکنندگان به مراجع ذیربط در خصوص مشکلات مطروحه اقدام کرده و سعی می کند با همکاری سایر دستگاهها و تشکل های خصوصی راهکارهای کارشناسی را اجرایی و عملیاتی کند.

محمد فیض افزود: حسب تاکیدات و دستور سرپرست وزارت صمت در جهت ایجاد فضای سالم تجاری برای فعالان اقتصادی و دارندگان کارت بازرگانی و همچنین حسن اجرای تبصره بند 6 ماده 10 آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات هم اینک کارگروه جدیدی با نام «کارگروه پایش رفتار تجاری» شکل گرفته که متشکل از نمایندگان «گمرک ایران»، «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی»، «اتاق تعاون» و سازمان صمت گیلان است که وظیفه آن پایش فعالیت تجار و رسیدگی به پرونده‌های اشخاصی است که به تعهدات قانونی‌شان عمل نکرده‌اند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان درباره برخی تخلفات که منجر به طرح پرونده در کمیته پایش رفتار تجاری می شود؛ تصریح کرد: «عدم ایفای تعهدات به طرف مقابل تجاری»، «پایبند نبودن به قراردادها»، «رعایت نکردن اصول اخلاق تجاری»، «عدم توجه به استانداردها» و «عدم ایفای تعهد ارزی» از جمله مصداق‌هایی است که منجر به طرح پرونده در کمیته پایش رفتار تجاری خواهد شد. 

به گفته این مسئول، یکی از مهمترین تکالیف قانونی صادرکنندگان این است که باید تعهدات ارزی خود را ایفا نمایند در غیر این صورت، پرونده ای تشکیل و در کارگروه پایش رفتار تجاری بررسی می‌شود که در نهایت و در صورت اثبات، ممکن است منجر به تعلیق و ابطال کارت بازرگانی شود.

محمد فیض در ادامه تاکید کرد: دارندگان کارت بازرگانی (حقیقی و حقوقی) که نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود تاکنون اقدامی نکرده اند، برای تعلیق کارت بازرگانی واحد‌های غیرتولیدی از تاریخ ۹۹/۰۴/۰۷  همچنین واحد‌های تولیدی از تاریخ ۹۹/۰۴/۳۱ اقدام خواهد شد. البته درصورت ایفای تعهد ارزی و ارائه تاییدیه بانک مرکزی کارت بازرگانی واحد‌ها رفع تعلیق می‌گردد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان  به افزایش صادرات گیلان سخن گفت و عنوان کرد: میزان صادرات گیلان در3 ماهه اول سال 1399 به لحاظ وزنی235410 و به لحاظ ارزش 120 میلیوندلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 29 درصد و از نظر ارزش 22 درصد افزایش داشته است.

وی همچنین از صدور 18 کارت بازرگانی جدید در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: در همین مدت تعداد 1516 ثبت سفارش کالا انجام شده است که عمده آنها انواع محصولات معدنی(گچ، سیمان، سنگ، ساختمانی،سنگ مرمر،کاشی سرامیک و...)، محصولات صنایع غذایی(بیسکویت،کلوچه،رب، نوشیدنی و....)،محصولات نساجی(البسه، پارچه توری و...) ومحصولات پلاستیکی(گونی خالی از جنس پروپیلن...)، از گمرکات گیلان به کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان، عراق صادرگردیده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز