انجام هشتمین عمل کاشت حلزون در گیلان

۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ۱۵:۱۰:۰۵
کد خبر: ۱۱۱۰۵۵۷
انجام هشتمین عمل کاشت حلزون در گیلان
هشتمین عمل جراحی کاشت حلزون، به یمن وجود پربرکت امام هشتم شیعیان و به همت تیم جراحان گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در مرکز آموزشی درمانی امیر المومنین(ع) رشت به انجام رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ هشتمین عمل جراحی کاشت حلزون به یمن وجود پربرکت امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، در مرکز آموزشی درمانی امیرالمومنین رشت، بر روی دختری یک ساله، انجام گرفت و برگ دیگری از سند افتخار استان رقم خورد.

کاشت حلزون یکی از موفق ترین درمان های پزشکی و تنها شکل از درمان های پزشکی است که می تواند با استفاده از تحریک الکتریکی عصب شنوایی، شنوایی را به فرد ناشنوا بازگرداند. از حدود ۴۰ سال پیش که این عمل برای اولین بار در دنیا معرفی شد، تا کنون پیشرفت های شگفتی در پروتزهای جراحی بوجود آمده است و موسسه های تجاری و تحقیقاتی سالانه میلیون‌ها دلار را صرف مطالعات فنی، پزشکی و عصب شناختی کاشت حلزون می‌کنند.

طبق آمارهای موجود، تعداد افرادی که تا سال ۲۰۱۶ میلادی در سراسر جهان برای آن ها کاشت حلزون انجام شده است، ۶۰۰ هزار نفر بوده و در حال حاضر این رقم نزدیک به یک میلیون نفر رسیده است.

کاشت حلزون شنوایی از سال ۱۳۷۱ هجری شمسی در ایران آغاز شد و از آن زمان تا پایان سال ۱۳۹۸، تعداد ۱۱۷۶۰ عمل کاشت حلزون در مراکز کاشت حلزون سراسر کشور انجام شده است. درحال حاضر سالیانه حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کاشت حلزون در ایران انجام می شود. به دلیل حساسیت بسیار بالا و پیچیدگی های موجود در عمل کاشت حلزون و فرآیندهای بعد از آن، ایجاد مراکز جدید در کشور به سختی ممکن بوده و با اجرای برنامه ریزی های بسیار دقیق همراه است. 

گفتنی است؛ پس از سال ها پیگیری و فراهم آوردن زیرساخت های لازم، دانشگاه علوم پزشکی گیلان و گروه گوش و حلق بینی موفق شد تا چهاردهمین مرکز کاشت حلزون کشور را در استان گیلان راه اندازی نماید. مرکز ارزیابی و توانبخشی کاشت حلزون گیلان (آوای کاسپین) در ۲۶ دی ماه ۹۷، مجوز فعالیت خود را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرد و در ۱۱ بهمن همان سال، رسماً فعالیت خود را در فاز توانبخشی بعد از عمل آغاز کرد و انجام عمل جراحی از ۲۹ خرداد سال جاری در این مرکز آغاز شده است و تا امروز تعداد هفت عمل جراحی کاملا موفق روی کودکان ناشنوای ۱ تا ۴ سال بومی استان به انجام رسیده است

 

نظر شما